هنوز گل را دوست داریم
به گزارش وبلاگ طفره، نگاهی به مزایا و معایب هاچ بکبرزیلی شرکت فولکس واگن که با گذشت 15 سال از تولیدش همچنان مورد اعتماد خریداران ایرانی است.

بیایید روراست باشیم! ایرانی ها اعتقاد چندانی به دوام خودروهای آلمانی ندارند. ایرانی ها همواره حسرت کیفیت ساخت و طراحی محصولات آلمانی را داشته اند اما وقتی به دوام و استهلاک پایین فکر می کنند تنها خودروهای ژاپنی و کره ای را محصولاتی قابل اعتنا می دانند. حق هم دارند. آلمانی ها حتی اگر بادوام هم باشند اما آنقدر هزینه تعمیر و نگهداری شان بالاست و پردردسر که کمتر کسی از طبقه متوسط جرات می کند به سمت خودروهای آلمانی برود اما همیشه استثنا وجود دارد و فولکس واگن گل خودرویی است که با داشتن برند آلمانی کاملا اثبات کرده مثل کره ای ها یا ژاپنی ها با دوام و سخت جان است .
کافی است تصویر را نگاه کنید تا ببینید این گل آلمانی بعد از حدود 15 سال کار مداوم و عبور از مرز 120 هزار کیلومتر همچنان سالم و سرحال به نظر می رسد. چیزی که از یک سمند، یک پژو پارس یا حتی یک پراید برنمی آید ولی گل درست مثل محصولات هیوندای، تویوتا و مزدا توانسته آن را عینا ارائه کند.گل که در فاصله سال های 1384 تا 1388 با همکاری شاخه برزیلی فولکس واگن، در کرمان مونتاژ شد، امروزه قیمتی 40 تا 70 میلیون تومانی در بازار خودرو دارد.
این خودرو موتوری 100 اسبی دارد که 152 نیوتن متر گشتاور تولید کرده و با حجم 1800سی سی خیلی نرم و آرام و جالب کار می کند. گل که ابعادش درست در میانه پژو 206 و رنو ساندرو قرار دارد، پنج صندلی پارچه ای بادوام و نسبتا نرم دارد که در کنار فنربندی اسپورت اما متعادل، یک سواری خوب شهری را عاید خریداران می کند. گل البته برخلاف ساندرو ابدا رانندگی بی حالی ندارد و بیشتر شبیه 206 تیپ 5 است با این حال کیفیت ساخت 206های امروزی ابدا با گل قابل مقایسه نیست .
ایراد بزرگ گل مصرف سوخت بالای خودرو است که بین 9 تا 10 لیتر در نوسان بوده که در مقایسه با مصرف ساندرو، ام جی3 یا مزدا2 که در رده قیمتی بالاتری با همین ابعاد قرار دارند، کاملا بیشتر و بدتر است. صندوق بار هم که بحران بزرگ اغلب هاچ بک های کوچک شهری است اینجا کاملا ملموس بوده به طوری که کل فضای بار گل به لیتر محدود می شود. با اینکه گل در بازار به خودرویی مشهور به کم بودن لوازم و گران بودن هزینه تعمیر مشهور است اما از آنجا که این خودرو واقعا استهلاکش پایین است، این هزینه بالاتر چندان به چشم نمی آید. از آن سو همین خودرو با وجود فضای کمتر سرنشینان اغلب مورد توجه علاقه مندان به بازار کارکرده هاست چرا که لذت سواری دوچندانی در مقایسه با رقبا دارد.
منبع: دیوار