فصل اول مرمت آب انبار سیوجان در خراسان جنوبی به سرانجام رسید

به گزارش وبلاگ طفره، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی از خاتمه فصل اول مرمت آب انبار سیوجان اطلاع داد.

فصل اول مرمت آب انبار سیوجان در خراسان جنوبی به سرانجام رسید

به گزارش وبلاگ طفره به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دست و گردشگری، آب انبار سیوجان در داخل روستای سیوجان در فاصله 20 کیلومتری غرب بیرجند،ازتوابع شهرستان خوسف واقع شده است.

علی شریعتی منش معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: آب انبار سیوجان یکی از بناهای ارزشمند روستای سیوجان در نزدیکی شهرستان خوسف است. این بنای تاریخی که قدمت آن به اواخر دوره صفویه و اوایل قاجار برمی گردد در ساال 96 ـ97 از محل اعتبارات استانی بازسازی و مرمت شد.

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی همچنین اضافه نمود: پوشش آب انبار سیوجان در سالهای گذشته تخریب شده بود که مرمت آن براساس شواهد و الگوی موجود مورد بازسازی نهاده شد.

به گفته او این بنای تاریخی یکی ازعناصر مهم معماری در روستای سیوجان محسوب می گردد.

آب انبار به عنوان یکی از واحدها وعناصر مهم معماری در هر محله مسکونی از صندلی ویژه ای برخوردار است. در مناطق کویری و بیابانی که کمبود ریزشهای جوی و نبود رودخانه ها و یا نهر های دائمی، در فصول خشک تأمین آب را با مشکل روبرو می نموده که ساخت آب انبار یکی از راههای ذخیره آب در فصول بارندگی جهت استفاده در فصول خشک است. اجزای مهم معماری آب انبارها شامل سردر ورودی، پلکان، پاشیر، مخزن و پوشش مخزن است.

منبع: میراث آریا

به "فصل اول مرمت آب انبار سیوجان در خراسان جنوبی به سرانجام رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل اول مرمت آب انبار سیوجان در خراسان جنوبی به سرانجام رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید