آخرین شرایط مسافران در راه مانده خراسان جنوبی

به گزارش وبلاگ طفره، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره شرایط مسافران در راه مانده و اقامتگاه های این استان توضیحاتی ارائه کرد.

آخرین شرایط مسافران در راه مانده خراسان جنوبی

به گزارش وبلاگ طفره در پی بارش های برف اخیر در استان خراسان جنوبی و مسدود شدن بعضی جاده های مواصلاتی، هادی شاهوردی درباره شرایط مسافران در راه مانده به ایسنا گفت: در ستاد مدیریت بحران استان به ریاست استانداری و در شهرستان ها به ریاست فرمانداری ها، هماهنگی هایی برای اقامت مسافران در راه مانده صورت گرفته و مقرر است یکسری از مساجد و حسینیه ها برای اسکان موقت این مسافران آماده و تجهیز شوند.

او درباره شرایط سوخت در اقامتگاه های خراسان جنوبی اظهار کرد: درشهرستان هایی که فشار گاز پایین بوده، تقریبا گاز فضاهای اقامتی قطع شده و از سوخت جایگزین استفاده شده است. اعلام کردیم هر یک از اقامتگاه ها که به سوخت جایگزین احتیاج داشته باشند به وسیله ادارات شهرستانی به فرمانداری معرفی می شوند تا سهمیه سوخت دریافت نمایند.

شاهرودی با اشاره به پایش مستمر آثار تاریخی این استان در پی بارش برف و کاهش دما، گفت: در تمام شهرستان های استان، اداره های میراث فرهنگی فعال هستند و پیش از این که هشدارهای آب وهوایی و سرما داده گردد، در ابتدای زمستان و در چنین شرایطی به آن ها ابلاغ کردیم که از تمام آثار تاریخی سرکشی داشته باشند و تمهیدات لازم را اتخاذ نمایند.

او افزود: در شرایط اخیر گزارشی از آسیب دیدگی آثار تاریخی نداشتیم. بناهای تاریخی و قدیمی بسته به نوع مصالح، ممکن است در برابر بارش برف و باران آسیب ببیند. با توجه به این که پوشش آن ها کاه گِل و خشت خام است و عایقی مانند ایزوگام ندارند، وقتی بارندگی ها بیشتر باشد، قاعدتاً دچار نم زدگی می شوند، اما همکاران ما پیش بینی نموده اند در بناها و آثاری که احتمال خطر وجود دارد، پیش از آغاز فصل بارش و سرما اقدامات پیشگیرانه، مانند بام اندودی، ایجاد کانال و پوشش های ایمن برای حفظ آن ها انجام گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره اقدامات بازسازیی در این شرایط آب و هوایی خراسان جنوبی، اظهار کرد: عملیات عمرانی، یعنی هم بازسازی و هم ایجاد زیرساخت های گردشگری هر سال در فصل سرما کم تر می گردد. در هفته اخیر نیز به علت برودت و شدت سرما تمام عملیات های عمرانی را متوقف کردیم، مثلاً در بیرجند باغ اکبریه، باغ رحیم آباد و ارگ کلاه فرنگی در دست بازسازی هستند، اما در این هفته عملیات عمرانی آن ها متوقف شده است.

او با بیان این که کاوش های محوطه های تاریخی در فصل سرما انجام نمی گردد، گفت: آخرین کاوشی که انجام دادیم مربوط به محوطه کله کوب آیسک است که در برج چهار و پنج سال جاری بوده و در حال حاضر منتظریم از محل اعتبارات تازه بودجه کسب کنیم و ادامه این کاوش را انجام دهیم.

شاهرودی ادامه داد: در محوطه هایی که کاوش انجام می دهیم، به علت این که فصل هیچ کدام به انتها نرسیده، آن ها را با ماسه بادی پوشش می دهیم تا در سرما و بارندگی مسئله ای برای آن ها پیش نیاید. در محوطه قاین و مسجد جامع آن، سقف موقت گذاشته ایم و به این شکل از آن حفاظت می کنیم. بعلاوه پیش بینی کردیم اگر بتوانیم از محل سفر رییس جمهور به استان اعتباری را جذب کنیم، این محوطه ها را به سایت موزه تبدیل کنیم تا مردم هم آن ها را ببینند.

منبع: دنیای سفر

به "آخرین شرایط مسافران در راه مانده خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط مسافران در راه مانده خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید