بیش از 20 چالش پیش روی شرکت های اصلی وزارت نفت است

به گزارش وبلاگ طفره، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعت نفت گفت: دانشگاه صنعت نفت طی سال های گذشته با سیاست های انقباضی روبرو بوده که انتظار می رود وزیر نو، مسائل به وجود آمده را رفع کند.

بیش از 20 چالش پیش روی شرکت های اصلی وزارت نفت است

به گزارش خبرنگار ، دانشگاه صنعت نفت یکی از قدیمی ترین دانشگاه های ایران و از بهترین دانشگاه های مرتبط با صنعت نفت در سراسر جهان است، اما طی سال های اخیر به اذعان بیشتر فعالان صنعت نفت، بسیار مورد بی توجهی قرار گرفته و حتی بحث واگذاری آن به وزارت علوم هم چندباری بر سر زبان ها افتاد. این درحالی است که صنعت نفت این روز ها بیش از گذشته احتیاجمند استفاده از دانش به دست آمده در این دانشگاه است و از سوی دیگر، دانشگاه صنعت نفت هم، خواسته هایی از دولت و وزیر نفت تازه دارد.

به همین علت، به گفت و گو با رضا مسیبی بهبهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعت نفت به اسم نماینده این دانشگاه پرداختیم که مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

حدود 70 تا 80 درصد از مدیران کلیدی صنعت نفت، فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند. مزایایی که این دانشگاه دارد، مانند تدریس به زبان انگلیسی و نزدیکی به صنعت، در دانشگاه های دیگر دیده نمی گردد. در 100 کیلومتری دانشکده های اهواز و آبادان، همه چیز از چاه ها و پالایشگاه های نفت و گاز گرفته تا مجتمع های پتروشیمی، سکو های حفاری و واحد های بهره برداری نفت و گاز، برای آموزش و پژوهش فراهم است.

کسب مقام هفتم در دانشگاه های نفت و گاز جهان و بعلاوه مقام پنجم یکی از تیم های دانشجویی ما در مسابقات بین المللی معتبر در سال 2019 هم از دیگر افتخارات این دانشگاه است. مراکز رشد و واحد های فناور هم در اهواز و آبادان تاسیس شده که سبب کسب افتخارات بزرگی مانند بومی سازی فناوری های مورد احتیاج صنعت نفت، شده است.

به اسم نمونه می توان به بومی سازی و تدوین دانش فنی کاتالیست و بعلاوه دانش فنی فرآیند methanol to olefin یا MTO یعنی تبدیل متانول به الفین های سبک (اتیلن و پروپیلن) در مقیاس پایلوت اشاره نمود. باید روی این مقوله ها بیشتر کار کنیم. کشور ما که منبع بزرگ گاز را به اسم خوراک واحد های MTO در اختیار دارد، کارخانه MTO ندارد، اما کشور چین که اصلا گاز ندارد و از زغال سنگ استفاده می نماید، چندین کارخانه MTO را راه اندازی نموده است.

بعلاوه با توجه به افتتاح پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، اگر این دانشگاه تقویت گردد و مورد حمایت جدی قرار بگیرد، قول می دهیم که ظرف چند سال، تبدیل به قطب علمی نفت و گاز خاورمیانه شویم و دانشگاه صنعت نفت با توجه به سابقه ای که دارد، در این پارک نقش محوری و مشارکت جدی داشته باشد.

به علت سیاست های انقباضی در چندین سال گذشته، مسائل عدیده ای از جمله کاهش بودجه، جلوگیری از استخدام هیئت علمی تازه با توجه به بازنشستگی اساتید، عدم به کارگیری فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه در بدنه صنعت نفت، زمزمه انحلال دانشگاه و ... به دانشگاه تحمیل شد که متاسفانه کماکان با مسائل تحمیلی ناشی از سیاست های سالیان گذشته روبرو است.

مهندس جواد اوجی که اکنون به اسم وزیر نفت در دولت تازه معرفی شده، از فارغ التحصیلان برتر دانشگاه صنعت نفت است و بعد از شهید محمدجواد تندگویان، به اسم دومین فارغ التحصیل دانشگاه صنعت نفت جهت تصدی وزارت نفت معرفی شده؛ بنابراین، انتظار می رود به دانشگاه صنعت نفت نگاه ویژه ای داشته باشد.

چالش های پیش روی وزیر تازه بسیار کلیدی و حساس بوده که می توان آن ها را به دو قسمت منابع انسانی و تخصصی چهار شرکت اصلی تقسیم کرد. یکی از مهمترین و اساسی ترین مسائل پیش روی وزیر تازه، بحث های منابع انسانی و نابسامانی هاست که در چندین سال گذشته ایجاد شده اند.

بکارگیری نیرو هایی کم تجربه و خارج از عرف سازمانی در بدنه وزارت نفت، گریبان گیر این وزارت خانه بوده و موجب خسارت های فراوان از جمله بحران سازی، دلسردی و فرار کارکنان متخصص و مدیران شده که در کنار مبحث بهداشت و درمان وزارت نفت هم، باید به نحو احسن مرتفع گردد.

چالش های مرتبط با وظایف وزارت نفت در قبال چهار شرکت اصلی به صورت تیتروار عبارتند از:

1. توجه ویژه به صنعت حفاری و احیای آن و کوشش جهت افزایش فراوری از منابع زیرزمینی با اکتشاف مخازن تازه نفت و گاز و افزایش ضریب بازیافت آن ها

2. جمع آوری گاز های فلر و کنترل و بهره برداری از گاز های همراه در جهت کاهش انتشار گاز های گلخانه ای

3. جستجو جهت ارائه مدل تازه قرارداد های بین المللی و عدم جذابیت و کارایی مدل های قرارداد های موجود با هدف جذب سرمایه خارجی به ازای محصول

4. ایجاد مراکز منتخب جهت صادرات خدمات فنی و مهندسی و بین المللی سازی شرکت های زیرمجموعه

5. ضرورت تشکیل اندیشکده های انرژی و دیپلماسی انرژی به طوری که موجب روابط بین المللی و منطقه ای قوی در حوزه نفت و گاز گردد؛ تقویت روابط بین المللی در صنعت نفت به منزله تقویت روابط کشور خواهد بود.

6. افزایش سوآپ (swap) و بهره برداری از موقعیت منطقه ای ویژه ایران با یاری همسایه ها

7. جایگزینی صادرات فرآورده های با ارزش افزوده به جای صادرات نفت خام و کاهش تدریجی خام فروشی نفت با در نظر گرفتن سند منظره 1404،

8. توسعه فناوری های فراوری پروپیلن و الفین از گاز بر حسب مطالعات آمایش سرزمینی و ساخت پتروپالایشگاه ها و تکمیل زنجیره فراوری

9. تامین خوراک پایدار گاز پالایشگاه های گازی با توجه به افت فشار مخازن در سال های 2025،

10. کسب و انتقال دانش فنی تجهیزات حساس و بومی سازی آن ها در داخل با یاری ارکان علمی صنعت نفت که شامل دانشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت هستند.

11. اصلاح سیاست های الگوی مصرف و کنترل بازدهی تجهیزات گاز سوز

12. توسعه ظرفیت پالایشی کشور و مسائل مربوط به صادرات بنزین و محصولات پالایشگاهی ارزشمند

13. حل و فصل دعاوی حقوقی و قراردادی در زمینه گاز

14. توجه ویژه به فرسودگی تجهیزات صنعت نفت عمدتا در زمینه انتقال نفت و گاز و پالایشگاهی و نوسازی آن ها

15. تمرکز بر روی انرژی های تتازه پذیر

16. افزایش سهم صادرات گاز کشور با تکیه بر LNG و مینی LNG

17. مشخص تکلیف محصولات چالش زا همانند نفت کوره و تبدیل آن ها به محصولات با ارزش

18. چابک سازی صنعت نفت و مراتب سازمانی با اعتماد به نیروی انسانی متخصص داخلی

19. توجه ویژه به مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت در منطقه ها نفت خیز

20. ایجاد صندوق توسعه و ارتقای رقابت پذیری بخش های مختلف وزارت نفت

21. توجه ویژه به نقش پارک های علم و فناوری در کشور از نظر حمایت از شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و گروه های استارتاپی، به ویژه در خصوص این که ایده های مهم و مورد احتیاج کشور را تبدیل به محصول و آن محصول را تجاری سازی نمایند.

22. اولویت قرار دادن هیدروژن به اسم یکی از سوخت های اصلی جهان و راه اندازی انستیتو هیدروژن و انرژی های تتازهپذیر در دانشگاه صنعت نفت

فرصت های زیادی را در سال های گذشته از دست دادیم؛ دیگر زمانی برای فرصت سوزی باقی نمانده و باید از تمام نیرو های توانا و سالم برای برطرف مسائل کشور استفاده گردد.

دانشگاه صنعت نفت به اسم بازوی علمی وزارت نفت، از این که مهندس اوجی به اسم یکی از فارغ التحصیلان این دانشگاه، جهت تصدی وزارت نفت انتخاب شده، بسیار راضی بوده و امیدوار است که در دولت تازه توجه بیشتری به این دانشگاه گردد تا شاهد بهبود شرایط موجود و ارتقای تمامی ارکان وزارت نفت باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بیش از 20 چالش پیش روی شرکت های اصلی وزارت نفت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 20 چالش پیش روی شرکت های اصلی وزارت نفت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید