تسریع در تحقق کسب وکارهای نوین با شیوع کرونا، اپلیکیشنی که خریدها را آسان کرد و حمایت نشد

به گزارش وبلاگ طفره، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و صاحب ایده اپلیکیشن فروش مجازی با بیان اینکه شیوع کرونا باعث تسریع در تحقق کسب و کارهای نوین شد، گفت: خانواده هایی طریق اپلیکیشن تولید شده در هسته فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت خرید می کنند، ربع تا نیم ساعت بعد خریدشان را تحویل می گیرند.

تسریع در تحقق کسب وکارهای نوین با شیوع کرونا، اپلیکیشنی که خریدها را آسان کرد و حمایت نشد

گروه استان های خبرگزاری وبلاگ طفره، ورود ابزار های دیجیتالی یا همان اپلیکیشن ها به عرصه زندگی بشر انقلاب چهارم صنعتی را رقم زد. چند سالی است که در کشورهای توسعه یافته این تحول با سرعتی شگفت انگیز در حال حرکت است و در ایران نیز شاهد نقش آفرینی این ابزارهای دیجیتالی در کسب و کارهای نوین هستیم.

از تولید اپلیکیشن های خدماتی در ایام کرونا تا ساخت پمپ های سرنگی فشار بالا

اپلیکیشن از ما بخر راه اندازی شد/ در خانه بمانیم

فرهاد عابدینی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر و استان گیلان با ساخت و رونمایی از اپلیکیشن از ما بخر (که به عنوان هسته فناور در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت مستقر است) در دوران مبارزه با کرونا حداقل در شهر رودسر توانسته فضای کسب و کار را در این شهر دگرگون کند و با شیوع ویروس کرونا این فعالیت سرعت گرفت.

خبرنگار وبلاگ طفره به همین مناسبت با عابدینی به عنوان یک کارآفرین و کسی که در دوران شیوع کرونا با ساخت نرم افزاری مانع از حضور فیزیکی افراد در فروشگاه ها شد، مصاحبه کرده است که در ادامه می خوانیم.

وبلاگ طفره: ایده اپلیکیشن از ما بخر چگونه شکل گرفت؟

عابدینی: با بررسی و وبلاگ طفرهلیزی که انجام دادیم، متوجه شدیم روزانه حداقل 500 خرید اینترنتی در یک شهر کوچکی مثل رودسر انجام می شود. از آن طرف هم بازاری ها و مغازه دارهای رودسری از افت کسب و کار خود ناراحت بودند ولی دلیلش را نمی دانستند.

تیم پژوهشی ما بررسی کرد و معلوم شد نتیجه این افت، خریدهای اینترنتی بوده است. در همین بررسی ها معین شد وقتی شهروندان رودسری از دیجی کالا خرید می کنند، سه تا چهار روز طول می کشد تا کالا به دست وبلاگ طفرهن برسد و در این فرایند اصلاً نمی دانند کالا را از چه کسی خرید می کنند.

ایده ای که به ذهن ما رسید، این بود که تمام فروشگاه های هر شهر را به همان سبک داخل یک اپلیکیشن بیاوریم و فروشنده ها محصولات خود را در اپلیکیشن بگذارند و مردم هم خرید کنند و در فاصله زمانی یک ربع تا نیم ساعته کالای خود را در خانه تحویل بگیرند.

وبلاگ طفره: یعنی در این پروژه دانش بنیان سرعت در تحویل کالا به مردم در اولویت قرار داشت؟

عابدینی: بله،الان اگر به رودسر و در اپلیکیشن از ما بخر خرید کنید، یک ربع تا نیم ساعت بعد محصول را در خانه تحویل می گیرید، هر فروشگاهی که شما در رودسر نام ببرید در اپلیکیشن از ما بخر در حال فعالیت است، اگر محصولی هم خریدید و حتی مسئله ای هم داشت، بعد می توانید روی آشنایی که با آنها دارید، تلفنی تماس بگیرید و آن را برگردانید.

وبلاگ طفره: این نرم افزار از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد؟

عابدینی: در ماه رمضان امسال و در زمان شیوع کرونا فعالیت آزمایشی انجام دادیم که استقبال نسبتاً خوبی شد؛ اما بنایی در سرعت دادن به فعالیت نداشتیم و فکر می کردیم که اپلیکیشن دیرتر آماده شود. با این حال با شیوع کرونا در کشور برای خدمت رسانی به مردم گفتیم چه فرصتی بهتر از این که با رونمایی از این اپلیکیشن بتوانیم خدمتی هم داشته باشیم که به همین منظور در روزهای کرونا اپلیکیشن رونمایی شد و آغاز به کار کرد.

وبلاگ طفره: به عبارتی شما از روزها و تهدیدهای کرونایی فرصت ساختید؟

عابدینی: در این روزها مردم با استفاده از اپلیکیشن از ما بخر توانستند با ماندن در خانه خیلی راحت از هر فروشگاهی که در رودسر فعالیت داشت، خرید کنند و محصول را در یک فاصله زمانی یک ربع تا نیم ساعته در منزل شان تحویل بگیرند. در بحران کرونا حتی از سود خود گذشتیم و کمک کردیم که مردم از خانه بیرون نیایند و خریدهای خود را به این شکل انجام دهند.

وبلاگ طفره: آماری دارید که نشان دهد چند درصد مردم باعث شد از این راه برای خرید کالا استفاده کنند؟

عابدینی: آمار نداریم ولی شاید حدود 10 درصد باشد.

وبلاگ طفره: 10 درصد رقم قابل توجهی نیست؟ پس چند درصد از این اپلیکیشن استقبال کردند؟

عابدینی: 10 درصد مردم یعنی از هر 100 هزار نفر از مردم می شود 10 هزار نفر که آمار قابل توجهی است.

وبلاگ طفره: ایده پردازی و استفاده از این اپلیکیشن از چه زمانی آغاز شد و چند ماه طول کشید؟

عابدینی: هسته فناور ما تقریباً از اردیبهشت سال 98 در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت آغاز به کار کرد و فروردین 99 اپلیکیشن رونمایی شد.

وبلاگ طفره: تیم شما چند نفره است؟

عابدینی: متغیر بوده، البته اعضای تیم کم و زیاد شدند. یعنی یک سری به ما اضافه شدند و تعدادی هم کم شدند؛ ناگفته نماند که ایده این اپلیکیشن با خود من بوده و برای اجراکردنش از برخی از دوستان کمک می گرفتم. حالا کار تا یک جایی جلو می رفت، یک سری هم دیگر وقت شان تمام می شد و از کار فاصله می گرفتند.

وبلاگ طفره: خدمات از ما بخر فقط در رودسر در دسترس است؟

عابدینی: فعلاً در رودسر به صورت پایلوت انجام دادیم و نتیجه هم گرفتیم. الان این امکان وجود دارد در هر شهری که فضا و زیرساخت لازم فراهم شود، این کار را انجام دهیم.

وبلاگ طفره: برخورد مسئولان چگونه بود؟

عابدینی: انتظار داشتیم مسئولان اعم از مسئولان دانشگاه یا استانی به این نتیجه برسند که این اپلیکیشن می تواند کمک حال مردم باشد و برای اجرا در شهرهای مختلف به ما کمک کنند. تصور کنید استانداری گیلان یک سایتی طراحی کرد که همه فروشگاه های آنلاین به داخل آن آمده و مردم دسترسی دارند؛ اما ما کار بهتری کردیم. ما برای همه فروشگاه ها فضای آنلاین فراهم کردیم. یعنی هر فروشگاهی که دلش بخواهد، بدون هزینه و رایگان می تواند بیاید در اپلیکیشن از ما بخر و یک صفحه به نام خودش داشته باشد و محصولاتش را با گوشی عکس بگیرد، خیلی راحت و سریع در صفحه مربوطه به همراه قیمت بگذارد.

وبلاگ طفره: تا چه اندازه این اپلیکیشن معرفی شده است؟

عابدینی: بحث من همین است. یادم است ابتدای روزهای کرونایی مرتب از سیمای ملی آگهی حمایت از کسب و کارهای نوین پخش می شد. انتظار داشتیم حداقل پارک علم و فناوری، استانداری یا ... ما را معرفی کنند. چون آن قدر بودجه نداشتیم که بتوانیم در رسانه ملی تبلیغ کنیم یا معرفی شویم، به عنوان عضو هیئت علمی واحد رودسر هم هیچ حمایتی از طرف دانشگاه نشد.

وبلاگ طفره: منظور از حمایت چیست؟

عابدینی: حتی یک اطلاع رسانی کوچک در سایت یا کانال شان هم نزدند و فقط در خبرگزاری وبلاگ طفره توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت خبر فعالیت ما درج شد.

وبلاگ طفره: برای از ما بخر در فضای مجازی فعالیتی انجام داده اید؟

عابدینی: در گروه های اجتماعی، اینستاگرام و ... تبلیغ این اپلیکیشن را کرده ایم و پیروز بودیم. از آنجایی که اهل شهر رودسر هستم و شناخت وجود داشت و به راحتی توانستم این محصول را جا بیندازم؛ اما اگر بخواهم آن را وارد یک شهر دیگر کنیم؛ اگر دانشگاه کنارمان باشد، راحت تر می توانیم در این جهت گام برداریم.

وبلاگ طفره: خودتان به فکر ایجاد شبکه بین همکاران هم رشته ای تان نیفتاده اید؟

عابدینی: درگیر اجرایی کردن این پروژه و از بین بردن خطاهای آن بودیم، هنوز به این مرحله نرسیده ایم.

وبلاگ طفره: اگر یک همکار هم رشته ای با شما فعالیت کند، می توانید شبکه از ما بخر راه اندازی کنید در این مورد چه نظری دارید؟

عابدینی: دقیقاً در رشت چنین کاری کردیم و راه اندازی از ما بخر را در رشت به یکی از همکاران واگذر کردیم تا بعد از رودسر وارد رشت شویم و به تدریج سایر شهرهای استان گیلان را پوشش دهیم.

وبلاگ طفره: فعالیت این اَپ چه تأثیراتی داشت؟

عابدینی: شاید در حالت عادی آن قدر نمود پیدا نکند؛ اما در روزهای کرونایی تأثیری که از خود بر جای گذاشت خیلی زیاد بود. اگر هم بخواهد موج بعدی کرونا بیاید، مردم خیلی راحت می توانند در خانه بنشینند و از فروشگاه هایی که در این اپلیکیشن است و می شناسند، خرید کنند.

وبلاگ طفره: چگونه فروشگاه هایی که در اپ از ما بخر حضور دارند را توجیه کرده و آموزش دادید؟

عابدینی: کرونا فضایی را ایجاد کرد که خود فروشنده زنگ می زد به ما خواهش می کرد که یک صفحه برای او ایجاد کنیم. ؛ البته تبلیغات گسترده ای در رودسر انجام شد. ما صفحه را برای فروشنده ایجاد می کردیم و به او یوزر و پسورد می دادیم. می گفت محصولاتم زیاد است، گفتیم اشکال ندارد، یک خروجی اکسل از برنامه فروشگاهی اش می گرفت و به ما می داد، ما با یک دکمه سریع کانورت می کردیم و او فقط می رفت عکس های محصولاتش را می گذاشت. یعنی کاری که فروشنده برای یک سوپرمارکت انجام داد، این بود که عکس تمام محصولاتش را می گذاشت. یا مثلاً میوه فروشی از آنجایی که محصولاتش زیاد نیست، همه اطلاعات را خودش بارگذاری می کند، حتی نان داغ هم داشتیم و مردم نیم ساعته نان سنگک داغ در خانه تحویل می گرفتند.

وبلاگ طفره: آیا فضای کشور ما پذیرای کسب و کارهای نوین و دیجیتال هست؟

عابدینی: در کشورهای توسعه یافته اغلب خریدها به صورت آنلاین انجام می شود. یعنی مردم وقت ندارند خریدهای روزانه خود را انجام دهند، کشور ما یک فاصله چندساله با وبلاگ طفرهن داریم و پیش بینی این نیاز را برای چند سال آینده در شهر کوچکی مثل رودسر می کردیم؛ بنابراین کار را آغاز کرده با این تفاوت که شیوع ویروس کرونا به فعالیت ما سرعت بخشید، پیش بینی ما این بود که سه تا چهار سال آینده این اتفاق بیفتد، اما کرونا این پیش بینی را جلو انداخت و زودتر محقق کرد.

4117/4062/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تسریع در تحقق کسب وکارهای نوین با شیوع کرونا، اپلیکیشنی که خریدها را آسان کرد و حمایت نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسریع در تحقق کسب وکارهای نوین با شیوع کرونا، اپلیکیشنی که خریدها را آسان کرد و حمایت نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید