در ریه افراد چاق، چربی وجود دارد؟!

به گزارش وبلاگ طفره، این تحقیق نشان داد تغییر ساختار راه های هوایی با چاقی در ارتباط است و اکنون به تحقیقات بیشتری احتیاج است تا روشن گردد آیا با کاهش وزن، چربی جمع شده هم کم می گردد یا نه.

در ریه افراد چاق، چربی وجود دارد؟!

برای نخستین بار در ریه افراد چاق بافت چربی مشاهده و دیده شد که تجمع چربی باعث تغییر ساختار راه های هوایی می گردد. پژوهشگران اکنون علاقمندند بدانند آیا با کاهش وزن مقدار چربی در بافت ریه کمتر می گردد یا نه.

پژوهشگران استرالیایی که نتیجه تحقیق خود را در نشریه تنفس اروپا منتشر کردند نمونه بافت ریه 52 نفر را آنالیز کردند و متوجه شدند که به تناسب ضریب توده بدن، چربی بیشتری در بافت این ریه ها دیده می شد. این نمونه ها مربوط به افرادی بود که پیش از مرگ اعضایشان را برای تحقیقات، اهدا نموده بودند.

برای محاسبه ضریب توده بدنی (BMI) از این روش استفاده می گردد: وزن بدن (به کیلوگرم)، تقسیم بر قد (به متر) به توان دو.

بر حسب جواب معین می گردد آیا فرد اضافه وزن دارد یا نه. بین 18.5 تا 24.9 طبیعی در نظر گرفته می گردد، بین 25 و 29.9 اضافه وزن و بین 30 تا 39.9 چاقی.

رابطه اضافه وزن و چاقی با ابتلا به آسم یا تشدید علائم آن موضوعی شناخته شده است. در نمونه های آنالیز شده در این تحقیق، پانزده نفر آسم نداشتند، بیست و یک نفر آسم داشتند، اما به دلیل دیگری مرده بودند و شانزده نفر هم به دلیل آسم مرده بودند.

از این ریه های اهدا شده، پژوهشگران 1400 نمونه برداشتند و پس از رنگ آمیزی، آن ها را زیر میکروسکوپ مشاهده کردند و دیدند که در راه های هوایی کسانی که ضریب توده بدنی بیشتری داشتند، چربی بیشتری وجود داشت.

آن ها همچنین متوجه شدند که افزایش چربی باعث تغییر ساختار طبیعی راه های هوایی و التهاب ریه ها می گردد که ممکن است افزایش احتمال ابتلا به آسم در افراد دارای اضافه وزن یا چاق را شرح دهد.

دکتر پیتر نوبل دانشیار دانشگاه وسترن استرالیا در شهر پرت که در این پژوهش شرکت داشت به بی بی سی گفت: مدت ها است که ابتلا به آسم یا آسم با شدیدترین به چاقی یا اضافه وزن مربوط خوانده شده پژوهشگران احتمال می دادند شاید این مسئله را بتوان با فشار اضافه وزن بر ریه ها و افزایش کلی التهاب ناشی از اضافه وزن مرتبط دانست.

اما تحقیق ما نشان داد یک سازوکار دیگر هم در کار است. ما فهمیدیم که تجمع چربی اضافه در دیواره راه های هوایی، هم فضا را اشغال می نماید هم به نظر می رسد که التهاب ریه ها را بیشتر می نماید.

ما فکر می کنیم که ضخیم شدن راه های هوایی، رفت و برگشت هوا در ریه ها را محدود می نماید و حداقل تا حدی می تواند شدید بودن علائم آسم در افراد چاق را شرح دهد.

به گفته پروفسور تیری تروسترز، رئیس انجمن بیماری های تنفسی اروپا، این یافته مهمی در باره ارتباط وزن با بیماری های تنفسی است، چون نشان می دهد اضافه وزن یا چاقی ممکن است علائم آسم را بدتر کند.

این تحقیق نشان داد تغییر ساختار راه های هوایی با چاقی در ارتباط است و اکنون به تحقیقات بیشتری احتیاج است تا روشن گردد آیا با کاهش وزن، چربی جمع شده هم کم می گردد یا نه. آنچه روشن است این است که مبتلایان به آسم باید توجه زیادی به وزنشان داشته باشند.

دکتر الیزابت سپی رئیس کمیسیون علمی انجمن توراکس (قفسه سینه) بریتانیا، گفت: این نخستین بار است که که معین شده وزن بدن بر ساختار راه های هوایی تاثیر می گذارد:

با توجه به افزایش چاقی در جهان، این پژوهش می تواند اهمیت زیادی داشته باشد، برای اینکه بفهمیم چرا آسم همچنان یک مسئله است و راه های جدیدی در درمان آن پیدا کنیم.

البته این تحقیق کوچکی بوده و باید آن را در ابعاد وسیعتر و در بیماری های ریوی دیگر هم انجام داد.

منبع: فرادید

به "در ریه افراد چاق، چربی وجود دارد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ریه افراد چاق، چربی وجود دارد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید