زیباترین خانه های ایرانی که با دیدنشان حیرت زده می شوید

به گزارش وبلاگ طفره، روزگاری بود که خانه ها برای معمار ها و ساکنین شان چیزی فراتر از سقفی برای خوابیدن بودند. به چارچوب ساختمان مثل همراهی برای یک عمر نگاه می کردند و گوشه و کنارش، بالا و پایین ها و جز ء به جزئش پناه تنهایی ها، دل مشغولی ها، علائق و دلتنگی های ساکنانش بود. خانه انگار چتری بود که سایه می انداخت روی خاطرات آدم هایش؛ دفتر خاطراتی که بدون خواست آدم ها، صحنه ها را در بافت شان حفظ می نمایند.

زیباترین خانه های ایرانی که با دیدنشان حیرت زده می شوید

به گزارش برترین ها، این روز ها که دیگر روزگار این خانه ها گذشته، نگاهی بیندازیم به شش خانه اهالی فرهنگ و هنر، که معمارانی نام آشنا آن ها را طراحی نموده اند.

خانه پرویز تناولی / طراح کامران دیبا

تنها اثر تک واحدی مسکونی کامران دیبا در ایران که سال 1346، یعنی در سال های ابتدایی ورود دیبا به تهران و همزمان با طراحی پارک شفق، در منطقه نیاوران طراحی و اجرا شد.

کامران دیبا: از انجام آن خشنودم. پرویز جز یک دوست دیرین من، یک هنرمند صاحب نظر هم بوده و در نگهداری و چیدمان آثار و مجموعه هنری خود در این منزل، همچون یک موزه دار، با سلیقه خاص و به برترین وجه این خانه را به نمایش گذاشته است. در آن موقع من در پی معماری بازی و ایجاد ارتباط بین طبقات منزل بودم که نتیجه اش می تواند رابطه حسی نزدیک میان ساکنان در طبقات مختلف باشد. منظورم باز کردن سطوح طبقات به یکدیگر و اجتناب از ایجاد دالان پلکان بین دو طبقه مجزا بود.

خانه هوشنگ سیحون / طراح هوشنگ سیحون

سیحون جایی گفته که یک مجله فرانسوی این خانه در محله دروس تهران را به عنوان یکی از زیباترین خانه های جهان انتخاب نموده بود.

خانه پرویز کلانتری / طراح ایرج کلانتری

ایرج کلانتری: زمانی برادر من با پس اندازش می توانست 500 متر زمین بخرد و به من بگوید یک خانه برایم بساز که من در آن آتلیه نقاشی داشته باشم. امروز چنین چیزی ممکن نیست. چه کسی می تواند با پس انداز حقوقش زمین بخرد؟ اگر هم بتواند عقل سلیم می گوید به جای آتلیه نقاشی در آن برج بسازد.

خانه نجف دریابندری / طراح: ایرج کلانتری

ایرج کلانتری: من آدرس بسیاری از خانه هایی که قبلا ساخته ام را گم نموده ام. آن موقع امکان مستندسازی وجود نداشت و این برایم احساس غریبی است. متاسفانه کار هایی که آن ها را دوست داشتم، تخریب شده اند. مثل خانه هوشنگ پیرنظر، ثمین باغچه بان و نجف دریابندری که این خانه ها دیگر وجود ندارند.

خانه منیر فرمانفرمائیان / طراح: عبدالعزیز فرمانفرمائیان

ابوالبشر فرمانفرمائیان طراحی از فرانک لوید رایت دیده و از برادرش خواسته بود که خانه ای شبیه آن برایشان طراحی کند. منیر می گوید: سلیقه ابول معمولا با سبک مدرن جور نبود، اما، چون می دانست من کار های رایت را می پسندم، دوست داشت مرا خشنود کند. واقعیتش در آن نقشه نشانی از رایت ندیدم، ولی طراحی تمیز و مدرن بود.

خانه آذر شیوا / طراح: داوید اوشانا

خانه آذر شیوا، هنرپیشه و دوبلور ایرانی در خیابان سیزدهم ولنجک در زمستان سال 1399 تخریب شد.

دوست داشتید ساکن کدام یکی از این خانه ها بودید؟

منبع: فرارو

به "زیباترین خانه های ایرانی که با دیدنشان حیرت زده می شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین خانه های ایرانی که با دیدنشان حیرت زده می شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید