شرکتهای دانش بنیان صادراتی ستاره دار می شوند

به گزارش وبلاگ طفره، عماد احمدوند مدیر کریدور فناوری تا بازار و مجری طرح باشگاه صادرات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به خبرنگاران درباره این باشگاه اظهار کرد: تقریباً دوسال است که فعالیت های باشگاه صادرات دانش بنیان با پیشنهاد و راهبری دبیر ستاد فناوری نانو و حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی شروع شده است. هدف اصلی این باشگاه یاری به تغییر نگرش سایر کشورها نسبت به توانمندی های فناورانه ایران و ارتقای برند ملی است.

شرکتهای دانش بنیان صادراتی ستاره دار می شوند

وی با بیان اینکه در این مدت، حدود 1300 شرکت مورد ارزیابی فنی قرار گرفته اند، تأکید کرد: باشگاه صادرات دانش بنیان درصدد است علاوه بر رتبه بندی شرکت های با پتانسیل بالا، نقاط ضعف و قوت آن ها را شناسایی و برای هر شرکت، برنامه توانمندسازی ارائه دهد.

معیارهای ارزیابی دانش بنیان های صادراتی

وی با بیان اینکه در ماه های نخست طرح، دستورالعمل ها و شاخص های ارزیابی تدوین شدند، گفت: معیارهای ما برای رتبه بندی شرکت ها، در سه محور اصلی شامل فنی، شرکتی و بازار طراحی شده است و هر محور، از چند شاخص تشکیل شده است. اولین محور، در پی معین سطح فناورانه محصولات شرکت است. در این محور، تعیین می گردد که محصولات شرکت از نظر مقدار پیچیدگی فنی و مقدار وابستگی به واردات در چه سطحی قرار دارند و بعلاوه شرایط آن ها از نظر دریافت گواهی نامه های بین المللی و ثبت پتنت امتیازدهی می گردد.

احمدوند خاطر نشان کرد: برای شرکت هایی که امتیاز لازم در محور فنی را کسب نمایند، ارزیابی در محورهای شرکتی و بازاری انجام می گردد. در محور شاخص های شرکتی نیز شرایط واحد تحقیق و توسعه (R&D) شرکت آنالیز و نسبت این واحد به کل نیروهای شرکت با یک فرمول تعیین امتیازدهی می گردد. در این مرحله بعلاوه زیرساخت های فروش و خدمات پس از فروش خارجی، سایت اینترنتی شرکت و استانداردهای شرکتی ازجمله ایزو (ISO) مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار می گیرد.

مدیر کریدور فناوری تا بازار و مجری طرح باشگاه صادرات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: نهایتاً یک سوم امتیازها در رتبه بندی باشگاه صادرات دانش بنیان به شرایط فروش داخلی و خارجی شرکت اختصاص می یابد.

توزیع ستاره ها بین شرکت های صادراتی

مجری طرح باشگاه صادرات دانش بنیان گفت: تا به امروز 1300 شرکت مطرح و برتر را از بین 7 هزار شرکت دانش بنیان مورد ارزیابی فنی قرار داده و 945 شرکت را به طور کامل ارزیابی و رتبه بندی نموده ایم.

احمدوند با بیان اینکه شرکت ها بر اساس امتیازهایی که کسب می نمایند در یکی از سطوح پنج ستاره تا دو ستاره عضو باشگاه می شوند، گفت: شرکت های پنج ستاره باید حداقل 80 درصد امتیاز کل و 60 درصد امتیاز فنی را کسب نمایند و سابقه صادرات حداقل یک میلیون دلار داشته باشند.

شروط احراز هر سطح در باشگاه صادرات دانش بنیان

وی گفت: از 945 شرکت که تا به امروز در باشگاه صادرات دانش بنیان ارزیابی شده اند، 6 شرکت در سطح 5 ستاره شناخته شدند؛ بعلاوه تعداد شرکت های چهار تا دو ستاره به ترتیب، 52 شرکت، 254 شرکت و 191 شرکت است؛ از سوی دیگر 254 شرکت نیز به عنوان مستعد عضویت در باشگاه شناخته شدند و 188 شرکت نیز حداقل امتیاز لازم را کسب ننموده اند.

مدیر کریدور فناوری تا بازار و مجری طرح باشگاه صادرات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه کار ارزیابی در باشگاه به صورت مستمر انجام می گردد و آمار شرکت ها ثابت نیست، تاکید نمود: کار باشگاه صادرات دانش بنیان صرفاً رتبه بندی نیست، بلکه در این باشگاه عارضه یابی هایی صورت می گیرد و گزارش های تحلیلی به نهادهای سیاست گذار و حامی داده می گردد که بتوانند حمایت های خود را متناسب با نیازهای هر شرکت تنظیم نمایند.

احمدوند با بیان اینکه در باشگاه کوشش می کنیم تا برنامه ها و اقدامات صادراتی مرتبط با دانش بنیان ها، متمرکز بر شرکت های دارای قابلیت باشد، گفت: نشست دیپلماسی نوآوری که طی سه روز متوالی با میزبانی و مدیریت معاونت دیپلماسی مالی وزارت خارجه و با حضور بیش از 40 نفر از سفرا و سرکنسول گری های جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید، به همین دلیل بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شرکتهای دانش بنیان صادراتی ستاره دار می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکتهای دانش بنیان صادراتی ستاره دار می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید