تخلف برخی شرکت های واردات دارو ، فروش داروهای ژنریک به قیمت برند اصلی

به گزارش وبلاگ طفره، برخی شرکت های واردکننده داروهای ژنریک در کشور، این داروها را با قیمتی برابر با قیمت برند اصلی به فروش می رسانند در حالی که باید تا 60 درصد ارزان تر باشند.

تخلف برخی شرکت های واردات دارو ، فروش داروهای ژنریک به قیمت برند اصلی

به گزارش وبلاگ طفره به نقل از تسنیم، براساس ضوابط قیمت گذاری داروها در سازمان غذا و داروی ایران، قیمت داروهای ژنریک وارداتی باید 40 تا 60 درصد ارزان تر از قیمت داروی برند اصلی در بازار کشورمان باشد، اما طبق برخی مستندات، برخی شرکت های واردکننده داروهای ژنریک در کشور، این داروها را با قیمتی برابر با قیمت داروی برند اصلی به فروش می رسانند. به عنوان نمونه، در حال حاضر شرکت E.P که واردکننده داروی استنشاقی بودزوناید/ فورمترول (نوعی داروی استنشاقی ژنریک برای برخی بیماری های تنفسی) در ایران است، این دارو را با قیمتی برابر با قیمت داروی برند اصلی به فروش می رساند.

هنگامی که یک داروی جدید در جهان ساخته می شود، دارای حق انحصاری (patent) است که عموما این حق برای چندین سال حفظ می شود. به این دارو که برای نخستین بار مجوز توزیع در بازارهای جهانی را دریافت کرده، داروی برند اصلی گفته می شود. وقتی دوره حق انحصاری داروهای برند اصلی به اتمام می رسد، سایر شرکت های دارویی پس از اخذ مجوزهای لازم می توانند ساخت دارویی مشابه و یکسان با داروی برند اصلی را آغاز کنند. این دارو باید از لحاظ ماده موثره، اثربخشی، ایمنی و طریقه مصرف با داروی برند اصلی یکسان یا برتر از آن باشد و قابلیت جایگزینی با آن را داشته باشد. به دارویی که از نظر موارد گفته شده با داروی برند اصلی یکسان است، داروی ژنریک گفته می شود. طبیعی است که سازندگان داروهای ژنریک باید داروی خود را با قیمتی پایین تر از داروی برند اصلی به فروش برسانند چراکه این شرکت ها هزینه ای بابت پژوهش و یافتن فرمولاسیون دارو متحمل نشده اند.

با وجود این که سازمان غذا و داروی ایران برای قیمت گذاری داروها ضوابط خاصی تعیین کرده است، تنها نگاهی به قیمت یک داروی استنشاقی موجود در بازار دارویی کشور (بودزوناید/ فورمترول ساخت شرکت E.P) نشان می دهد این سازمان نظارت دقیقی بر قیمت داروهای وارداتی در کشور ندارد یا با برخی از شرکت های خاص، همراهی خاصی در قیمت گذاری دارد.

از طرف دیگر، پس از مقایسه داروی بودزوناید/ فورمترول شرکت E.P با محصولات شرکت های دارویی مشابه، متوجه می شویم علاوه بر بالا بودن قیمت محصول، در داروی عرضه شده توسط شرکت مذکور از دوز 12+400 میکروگرم استفاده شده که به دلیل اثر هم افزایی ترکیب هم زمان مولکول ها بر یکدیگر در این دوز، این امر موجب ایجاد عوارض جانبی دارو در بیماران نیز می شود.

همچنین، در حالی که این دارو با قیمت داروی برند اصلی در کشورمان در حال فروش است، در ساخت دستگاه داروی ژنریک عرضه شده توسط شرکت E.P از تکنولوژی قدیمی تری استفاده شده که باعث سخت تر شدن مراحل استفاده از دستگاه برای بیماران تنفسی نیز می شود.

چندی پیش دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اذعان کرده بود: اگرچه 97 درصد داروها در داخل کشور تولید می شوند، 3 درصد داروهای وارداتی کشور 2/5 برابر داروی تولید داخل ارزبری ایجاد کرده است. این داروها، داروهای های تک هستند و اگر آنها را بومی سازی کنیم، قیمت آنها به حدود یک پنجم می رسد.

با وجود ارزبری بالای داروهای وارداتی و تاکید وزیر بهداشت بر بومی سازی داروهای های تک در کشور، دلیل مجوز دادن به شرکت های وارداتی دارو که به سراغ واردات داروهایی با تکنولوژی های قدیمی تر می فرایند و در عین حال، داروی خود را هم قیمت داروی برند اصلی به فروش می رسانند، چیست؟

منبع: همشهری آنلاین

به "تخلف برخی شرکت های واردات دارو ، فروش داروهای ژنریک به قیمت برند اصلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخلف برخی شرکت های واردات دارو ، فروش داروهای ژنریک به قیمت برند اصلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید