محسن روستایی: برای ساخت آینده باید گذشته را به وسیله اسناد ملی رصد کنیم

به گزارش وبلاگ طفره، دکتر محسن روستایی، مدیر کل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به خدمات حفاظت از اسناد خاندانی به خبرنگاران گفت: آرشیو ملی ایران در حفظ و نگهداری اسناد ملی، خاندانی و شخصی تمام ایران وظیفه خطیری دارد. بیشتر اسناد به وسیله دستگاه ها به سازمان اسناد می رسد و در آرشیو ملی، یعنی بایگانی کل کشور نگهداری می گردد.

محسن روستایی: برای ساخت آینده باید گذشته را به وسیله اسناد ملی رصد کنیم

وی اضافه نمود: مردم ایران اسنادی را که نمی توانند در خانه نگهداری نمایند از سه طریق می توانند به آرشیو ملی برسانند. می توانند به نام خودشان اهدا نمایند تا در آرشیو ملی ایران با برترین روش و با استانداردهای جهانی به نام خودشان نگهداری گردد. مخازن آرشیو ملی دارای استاندارهای جهانی است و اسناد در این مخازن با برترین روش و با حفظ دما و رطوبت نگهداری می شوند.

روستایی بیان نمود: راه دوم اینکه مردم می توانند به وسیله فروش سندهای خاندانی را به آرشیو ملی بسپارند. برای فروش سندها بعد از لیست نویسی و ارزشیابی متعدد خریداری می گردد و به نام خود فروشنده وارد مخزن آرشیو ملی شده و حفظ و نگهداری می گردد.

مدیر کل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه گفت: مرحله سوم اینکه مردم می توانند اسناد خاندانی را به صورت امانت در اختیار آرشیو ملی قرار بدهند. اسناد ملی این اسناد را به عنوان امانت تحویل می گیرد و در مخازنی که به این منظور اختصاص یافته است، با حفظ استانداردها به نام خود فرد تحویل دهنده نگهداری می نماید.

روستایی اضافه نمود: مردم ایران می توانند به آرشیو ملی اعتماد نمایند. تمام نیروهای آرشیو ملی با تخصصی که در آرشیو و آرشیوداری دارند، می توانند اسناد را از مردم تحویل بگیرند و با مسئولیت پذیری از این اسناد نگهداری نمایند.

وی با اشاره به شعار سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران آینده خواندنی است، گفت: آینده زمانی شکل می گیرد که ما به گذشته کشورمان توجه کنیم. سند یعنی بوده، بودن و خواهد بود. آینده را گذشته می سازد. هر کشوری که می خواهد به توسعه ملی، سیاسی، فرهنگی و مالی برسد باید اول گذشته را به وسیله اسناد ملی رصد کند، آسیب ها را شناسایی کند. خطاهای گذشته را تکرار نکند تا بتواند حال و آینده را با عقلانیت بسازد. هیچ کشور پیشرفته ای نیست که بدون توجه به گذشته و اسناد و مدارک آینده اش تضمین شده باشد. هر کشوری پیشرفته ای حتما به اسناد و مدارک گذشته توجه نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "محسن روستایی: برای ساخت آینده باید گذشته را به وسیله اسناد ملی رصد کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محسن روستایی: برای ساخت آینده باید گذشته را به وسیله اسناد ملی رصد کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید