نادرپور استاد تصویرگری بود، نیمایی سرایی که از فراق روایت می کرد

به گزارش وبلاگ طفره، فیض شریفی، در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به اینکه نادرنادرپور شانزدهم 1308 در تهران به دنیا آمد و 1328 برای تکمیل معلومات خود به فرانسه رفت و سه سال بعد به تهران بازگشت، اعلام کرد: این شاعر اگرچه مانند بسیاری از شاعران و نویسندگان آن ایام به عضویت سازمان جوانان حزب توده درآمد؛ اما پس از مدتی از سیاست حزبی روی برگرداند و به شعر و شاعری پرداخت.

نادرپور استاد تصویرگری بود، نیمایی سرایی که از فراق روایت می کرد

نویسنده مجموعه های شعر زمان ما و داستان زمان ما ادامه داد: نادرپور بیشتر به سبک نیمایی شعر می گفت و به شاعر چشم ها و دست ها مشهور بود. بسیاری از اشعار وی در حافظه جمعی به جای مانده و با استقبال بسیاری روبرو شده است. از جمله شعر انگور از پرطرفدارترین اشعارش است.

چه میگویید؟

کجا شهد است این آبی که در هر دانه شیرین انگور است ؟

کجا شهد است؟ این اشک

اشک باغبان پیر رنجور است

که شبها راه پیموده

همه شب تا

سحر بیدار بوده

تاک ها را آب داده

پشت را چون چفتههای مو دوتا کرده...

کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟

کجا شهد است این خونی که در هر خوشه شعر است؟

چنین آسان میفشارید بر هر دانه لبها را و بر خوشه دندان را ؟

مرا این کاسه خون است

مرا این ساغر اشک است

چنین آسان مگیریدش

چنین آسان منوشیدش

شریفی با بیان اینکه نادرپور، جز شاعری دست توانایی در ترجمه نیز داشت، عنوان نمود: با اینکه به سبک نیمایی شعر می سرود مانیفست نیما را کاملا رعایت نمی کرد و شعرش فاقد ابهام درونی است.اشعارش به قدرتمندی و شسته رفته بودن مشهور است. ضمن اینکه بسیار مرگ اندیش و در عین حال طبیعت گرا بود.

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند نادرپور، منوچهری زمان است، توضیح داد: این ادعا صحیح نیست چراکه منوچهری شاعری برون گرا و شاد بود که در اشعارش از طبیعت الهام می گرفت ولی در برون باقی می ماند. نادرپور از طبیعت زیبا الهام می گرفت و گویا با کلمات تصویرگری توانمند می شد ولی از عناصر طبیعت برای بیان احوال درونی خود و به عنوان نوعی الهام استفاده می کرد.

این منتقد ادبی همچنین با بیان اینکه بسیاری از اشعار نادرپور در روایت فراق و مهاجرت سروده شده، عنوان نمود: وی اگرچه غزل های زیبایی دارد ولی معروفیت اصلی وی به دلیل اشعار نیمایی است.

نویسنده شعر زمان ما همچنین با اشاره به اینکه یکی از کتاب های منتشر شده در این مجموعه درباره نادر نادرپور است، گفت: در این کتاب به جز چگونگى سرایش شعرها و زبان شعرى، درون مایه، جهان بینى و تاثیرپذیرى و تاثیرگذارى این شاعر، ساختار شعرى، فضاهاى ویژه، توانمندى هاى شاعرانه و ضعف هاى وی، زمینه هاى سیاسى اجتماعى و تبیین و تشریح اشعار و دیدگاه شاعران و منتقدان و محققان در سرانجام کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: به زودی سه کتاب نو از مجموعه شعر زمان ما شامل پوران فرخزاد، رضا براهنی و هرمز علیپور و نیز بختیارعلی از مجموعه داستان زمان ما منتشر خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نادرپور استاد تصویرگری بود، نیمایی سرایی که از فراق روایت می کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نادرپور استاد تصویرگری بود، نیمایی سرایی که از فراق روایت می کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید