چگونه اشتباهات خود را ببخشیم و به رضایت از خود برسیم؟

به گزارش وبلاگ طفره، بخشش خویشتن، در رابطه با یادگرفتن بخشیدن اشتباهات و تصمیمات خود به بهترین نحو است. اغلب برای ما این سوال پیش می آید که چه طور ممکنه من انقدر اشتباه کرده باشم؟ یا چی شد که به این جا رسیدم؟ در رابطه با خودمان باید این را بپذیریم که اعمالی که ما انجام می دهیم همیشه منعکس کننده خود واقعی ما نیستند. این مورد در رابطه با دیگر افراد هم صدق می کند. کارهای دیگران نیز منعکس کننده آن ها نیست. ممکن است برای ما بخشیدن دیگران آسان تر از بخشیدن خودمان باشد. ما همیشه به خودمان بیشتر سخت می گیریم و بیشتر خودمان را موشکافی می کنیم. در ادامه یاد خواهیم گرفت که چگونه اشتباهات خود را ببخشیم و به رضایت درونی برسیم.

چگونه اشتباهات خود را ببخشیم و به رضایت از خود برسیم؟

چرا بخشش خود مهم است؟

طبق نظر خانم کندرا چری، نویسنده و مشاور آموزشی، و استیون گانس، استادیار روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، بخشیدن خود، استرس را کاهش می دهد که به نوبه خود باعث افزایش ایمنی بدن و کاهش افسردگی و اضطراب می شود. همچنین، به دلیل کاهش خشم، سلامت قلب را افزایش می بخشد. بنابراین، هنگامی که ما خودمان را می بخشیم، سلامت کلی ما افزایش می یابد.

در زندگی همه ما زمان هایی وجود دارد که ما تجربیاتی از رابطه با دیگران داریم که قطعا به ما صدمه زده اند اما اکنون چیزهای زیادی از آن آموخته ایم. با این حال، وقتی نوبت به رفتار با خودمان میرسد، آن زمان است که ما واقعا صدمه می بینیم و درد می کشیم. ما به سادگی به خودمان آسیب می رسانیم. گاهی ممکن است سهوا به خود آسیب بزنیم اما مشکل واقعی زمانی شروع می شود که می دانیم چرا آن کار را انجام می دهیم و به هر حال آن را انجام می دهیم.

درک دلیل اشتباهات

بخشش اشتباهات خود می تواند مزایای بسکمک داشته باشد. قبل از این که به مزایای آن بپردازیم باید این نکته را بدانیم که بخشش خود با خودخواهی کاملا متفاوت است. برای فهم این موضوع اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که چرا اشتباه کردم؟ اشتباه کردن هیچ ربطی به هویت واقعی تان یا پتانسیل هایی که برای تبدیل شدن به خود واقعیتان دارید، ندارد. اشتباهات شما بازتابی از ارزش ذاتی شما نیستند. ما همه انسانیم و مرتکب خطا می شویم. همه ما کارهای مختلفی را به دلایل متفاوتی انجام می دهیم. کلید کار، همین کشف دلایل شماست. هنگامی که دلیل خود را از ارتکاب به خطا کشف می کنید، متوجه حقیقت می شوید. می فهمید که چطور به این جا رسیدید و آنجاست که می توانید تصمیم بگیرید دوباره همان کار را تکرار کنید یا از آن درس بگیرید.

معنایابی در اشتباهات

گاهی ما در مقابل افرادی که دوست داریم، آسیب پذیری بیشتری از خود بروز می دهیم. این موضوع می تواند چیزهای بیشتری راجع به ما و زندگیمان را برای آن ها آشکار کند. هنگامی که ما تصدیق می کنیم که کامل نیستیم، دیگران می توانند بیشتر با ما ارتباط برقرار کنند و نقاط قوت بیشتری نیز در ما پیدا کنند.

گفتن جمله متاسفم یا ببخشید نشان دهنده قدرت مسئولیت ما به دیگران است. جمله متاسفم، اما کاری در این رابطه از دستم برنمیاد برای یک شروع جدید، عالی است. این جمله به این معنی است که همه چیز در رابطه با شما قرار نیست که بهترین باشد. اما به این معنی است که شما می توانید شروع به بهبود شرایط فعلی خود کنید.

معنایابی در اشتباهات خود، به این مفهوم است که شما از وانمود کردن به این که همه چیز در مورد شما و دیگران عالی است، دست برمی دارید. این بدان معنی است که شما برای خودتان، برای دیگران و برای آنچه به آن اعتقاد دارید، ایستادگی می کنید. به این معنی است که شما به سمت بهبودی حرکت خواهید کرد. می پرسید هدف نهایی از این کار چیست؟ این که قادر به رها کردن شوید.

رها کردن و گذر از اشتباه

رها کردن به این معنی است که خودتان را به خاطر آنچه نمی دانستید یا آنچه مجبور بودید انجام دهید، ببخشید. به این معنی است که خود را به خاطر کوتاهی ها و اشتباهات خود ببخشید. البته بدان معنی نیست که خود را ازپاسخگویی به خودتان معاف کنید. شناسایی یک اشتباه، تصمیم به عدم تکرار آن و پذیرفتن آسیب هایی که ایجاد کرده اید بخشی از این راستا است. باید بتوانید تعادل این پذیرفتن و گذر کردن از آن را پیدا کنید تا به سلامتتان آسیبی وارد نشود. گاهی بخشش خود، یافتن شادی در زندگیتان به جای اندوه است. هنگامی که شما قادر به رها کردن می شوید، یاد می گیرید که زندگی کنید. البته که غم بخش جدایی ناپذیر زندگی است، اما به این معنی نیست که شما در اندوه زندگی کنید و باقی عمرتان افسوس اشتباهاتتان را بخورید.

چگونه تمرین کنیم که اشتباهات خود را ببخشیم؟

1. همدلی با خود

همدلی با خود، گفتن حرف های غمخوارانه به خودتان است؛ حرف هایی که در مورد خودتان هر روز به خودتان باید بزنید. این کار عشق به خود را در وجودمان گسترش می دهد. چیزی که پیش احتیاج همه اتفاقات خوب دیگر است. مگان هیل، درمانگر و مربی زندگی، همدلی با خود را اینگونه بیان می کند: اگر می توانستیم یاد بگیریم که خودمان را به عنوان بهترین دوستمان در نظر بگیریم، با خودمان با عشق و مهربانی صحبت کنیم و خود را در اولویت قرار دهیم، باور می کردیم که لیاقت آن را داریم.

فقط کافیست که با خودتان با مهربانی و همدلی صحبت کنید.ما اغلب با دیگران مهربانتر از خودمان رفتار می کنیم. همانگونه که با دیگران همدلی می کنید، تمرین کنید که با خودتان همدلی و مهربانی کنید. شرمساری که حس می کنید بخشی از فرایند بهبود شماست. این احساس شرم به شما کمک می کند نتایج تصمیماتتان را بپذیرید و از اشتباهتان درس بگیرید. اما لازم نیست برای ایجاد این تغییرات در شرم یا ترس زندگی کنید.

2. عبور از حس گناه

حس گناه، به جای کمک به ما در در قرار دریافت در شرایطی بهتر، روح ما را در هم می شکند. احساس گناه بعد از یک اشتباه، ممکن است برای یک لحظه به شما کمک کند که دیگر آن کار را تکرار نکنید، اما شما انسان هستید و هر انسانی نیز احتیاج به همدلی دارد. احساس گناه برای یادآوری و درس دریافت خوب است اما چیزی نیست که بخواهیم آن را همیشه همراه خود داشته باشیم.

حس گناه باعث می شود حس کنید که شما به اندازه کافی ارزشمند نیستید یا لیاقت بخشش یا عشق را ندارید. این عامل همچنین از بهبود زندگیتان و بهترین شخصی که قرار است به آن تبدیل شوید، جلوگیری می کند. وقتی عشق را انتخاب می کنید باید عشق به خود را نیز انتخاب کنید. باید حتی زمانی که در هم شکسته اید نیز خود را ارزشمند بدانید. چرا که هر کس لیاقت عشق را دارد، پس شما هم لایق عشقید. اجازه ندهید حس گناه روی خوبی های شما را بپوشاند. اجازه ندهید احساس گناه شور و شوق تان برای زندگی کردن را از بین ببرد. اجازه ندهید زندگی تان را خراب کند.

3. هدیه دادن

اگر نمی توانید همه چیز را مثل گذشته درست کنید، از زخم هایتان به عنوان یک یادآور استفاده کنید. اجازه دهید آن ها درس هایی برای عبرت شما در زندگی آینده تان باشند. شما می توانید همزمان خودتان راببخشید و به دیگران کمک کنید. این کمک کار مرتبط با خیریه نیست بلکه یک انتخاب است. شما هنگامی که برای منعکس کردن موقعیت خودتان زمان داشته باشید، بهتر می توانید تصمیم بگیرید. روشنگر راه کسانی باشید که به کمک احتیاج دارند. با کسانی همگام شوید که احساس تنهایی می کنند. به مسائل دیگر انسان ها گوش دهید. به آن ها کمکی را ارائه دهید که خودتان احتیاج دارید. در کمک کردن به کسی که در شرایط بد و ناراحت کننده ای واقع شده است، راه کمک به خود را پیدا خواهید کرد.

واقعیت خنده دار زندگی این است که چیزهایی که باید به خودمان اختصاص دهیم را به سادگی به دیگران می دهیم. ما محبت، عشق، توجه، راحتی و همدلی که باید از شنیدن اشتباهات و خطاهای خودمان، به خودمان اختصاص دهیم را به دیگران می بخشیم. بنابراین ما می دانیم یک انسان به چه چیزهایی احتیاج دارد. فقط باید به جای آن که آن ها را به دیگران اختصاص دهیم، آن ها را باید به خودمان هدیه دهیم. برای آن که راستا خودمان را پیدا کنیم، راستا درست را به دیگران نشان دهیم. این کار همه چیز را برای شما آسان تر می کند.

4. به اشتراک گذاری

برای به آرامش رسیدن، آسیب پذیری های خود را با دیگران در میان بگذارید. به اشتراک گذاری نقایص داستان زندگی تان چیزی است که در واقع آن را به داستانی مهم تبدیل می کند. این بدان معنی است که شما با تمرین بخشش خود، می توانید عملکرد، شرایط و رفتار دیگران با خودتان را تغییر دهید. در واقع شما در عین حالی که خود را توبیخ می کنید، رو به جلو قدم برمی دارید. در حال جلو رفتن متوجه شاید متوجه شوید که دیگران همیشه با شما به جلو حرکت نمی کنند. ممکن است آن ها به اندازه شما آماده نباشند، اما در حالی که شما به جبران خسارت ها می پردازید، راه بهتری برای زندگی برمی گزینید. حتی می توان گفت شاد بودن را انتخاب می کنید.

جمع بندی

حرکت به جلو احتیاجمند قدرت است اما به قدری که در درد و رنج خود دست و پا بزنید ارزش ندارد. با نگاه کردن به درون خود و درک این که شما هنوز انسان ارزشمند و لایقی هستید، می توانید با شادی به جلو حرکت کنید. هنوز ممکن است اشتباه از شما سر بزند، اما اگر باز هم خودتان را دوست داشته باشید، بیشتر به رضایت از خود می رسید. هنگامی می توانید اشتباهات خود را ببخشید و به رضایت از خود برسید که درک کنید شما انسانید و همین انسان بودن شماست که بیشتر از عملکردتان به شما اعتبار می بخشد. دانستن نکات کاربردی برای ایجاد دید مثبت به زندگی می تواند به شما در این راه کمک شایانی کند. شما چه تمرینات دیگری برای بخشیدن خودتان در نظر دارید؟ می توانید تجربیات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "چگونه اشتباهات خود را ببخشیم و به رضایت از خود برسیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه اشتباهات خود را ببخشیم و به رضایت از خود برسیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید