کاروانسرای شاه عباسی کرج به مزایده گذاشته شد

به گزارش وبلاگ طفره، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت: کاروانسرای شاه عباسی برای بهره برداری به مزایده گذاشته شد.

کاروانسرای شاه عباسی کرج به مزایده گذاشته شد

به گزارش وبلاگ طفره، رحیم خاکی روز یکشنبه یک بهمن 1402 اظهار کرد: آگاهی مزایده این بنا در تاریخ 25 دی از طریق صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در روزنامه کثیرالانتشار کسب و کار منتشر شده است و سرمایه گذاران می توانند تا هفت بهمن در مزایده شرکت کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با بیان اینکه این کاروانسرا با شماره ثبت 1368 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است، اظهار کرد: موقعیت قرارگیری کاروانسرای شاه عباسی در شهر کرج شرایط بسیار مناسبی برای بهره برداری به عنوان مرکز فرهنگی، گردشکری دارد.

خاکی با بیان اینکه این کاروانسرا با کاربری پارک موضوعی صنایع دستی - گردشگری به مزایده گذاشته شده گفت: کاروانسرای شاه عباسی بنایی متعلق به دوران صفوی است که بهره برداری از آن تأثیر بسزایی در حمایت از هنرمندان صنایع دستی در کرج و رونق گردشکری فرهنگی دارد.

کاروانسرای شاه عباسی کرج

مختصات:

35.809963° شمالی - 51.001107° شرقی

نوع بنا: کاروانسرا

شمارهٔ ثبت: 1368

تاریخ ثبت ملی: 22/01/1356

سال های بازسازی: 1388

کاربری: کاروانسرا

دیرینگی: دوره صفوی

دورهٔ ساخت اثر: دوره صفوی

کاربری کنونی: سفره خانه سنتی و از جاذبه های گردشگری کرج

مالک فعلی اثر: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

کاروانسرای شاه عباسی کرج بنایی سنگی-آجری مربوط به دوران صفویه است که در شهر کرج در استان البرز و در سمت جنوب شرقی میدان شاه عباسی جای گرفته است. این کاروانسرای تاریخی در 22 فروردین 1356 با شماره 1368 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

پیشینه کاروانسرای شاه عباسی کرج

تصویری قدیمی از کاروانسرا متعلق به دههٔ 1330 خورشیدی که نمای راهرو ورودی و گوشهٔ شمال غربی را نشان می دهد.

کاروانسرای شاه عباسی کرج متعلق به دوران صفویه بوده و بین سال های 1078 تا 1109 قمری در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده است. این بنا دارای بیش از 3000 متر مربع مساحت است. کاروانسرای شاه عباسی کرج را می توان یکی از ارزشمندترین آثار دوره صفویه دانست که در شاهراه ابریشم قرار داشته است.

کاربری کاروانسرای شاه عباسی کرج

این کاروانسرا در ابتدای ساخت برای کاروان ها و مرکب هایشان به عنوان مکان استراحت بوده و در اوایل دوران قاجاریه تبدیل به پادگان یا قلعه نظامی شد و در اواخر دوران قاجار نیز به عنوان مدرسه (موسوم به فلاحت) از آن استفاده می شده است.

مساحت کل بنا 3 هزار متر مربع و مساحت حیاط میانی 900 متر مربع است. ورودی کاروانسرا نیز از ایوان شمالی است. پیرامون حیاط میانی آن 21 حجره ایوان دار برای استراحت مسافران و پنج بارانداز برای نگهداری کالا و جایگزینی همراهان و نگهبانان کاروان ها در نظر گرفته شده است. در ساخت این بنا از سنگ، آجر، چوب و کاهگل استفاده شده است.

منبع: دنیای سفر

به "کاروانسرای شاه عباسی کرج به مزایده گذاشته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای شاه عباسی کرج به مزایده گذاشته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید