یک آزمایش تازه می تواند بیماری پارکینسون را پیش از ظهور علائم شناسایی کند

به گزارش وبلاگ طفره، یک آزمایش مایع نخاعی ممکن است بتواند پیش بینی کند چه کسانی احتمالا به بیماری تحلیل برنده مغزی پارکینسون مبتلا خواهند شد، سال ها پیش از اینکه نخستین علائم بیماری ظهور کند.

یک آزمایش تازه می تواند بیماری پارکینسون را پیش از ظهور علائم شناسایی کند

به گزارش وبلاگ طفره به نقل از یواس ای تودی بیماری پارکینسون یک نشانگان تحلیل برنده است که باعث از دست رفتن تدریجی مدارهای عصبی مغزی می گردد که در حرکت، تفکر و رفتار دخالت دارند. این بیماری یکی از بیماری های تحلیل برنده عصبی است که مبتلایان به آن با سرعت در حال افزایش هستند.

در حال حاضر هیچ آزمایش خون یا تست آزمایشگاهی دیگر وجود ندارد که بتوان با آن پارکینسون پیش از ظهور علائم تشخیص داد. اما کارشناسان می گویند این ازمایش نو که از مایع نخاعی استفاده می نماید، می تواند نخستین گام به سوی آزمایشی کمتر تهاجمی برای شناسایی بیماری پارکینسون با استفاده از آزمایش های خون یا نمونه برداری از بینی باشد.

پارکینسون چطور تشخیص داده می گردد؟

درمان های فعلی می توانند به کاهش علائم پارکینسون یاری نمایند، اما علاجی برای این بیماری وجود ندارد. این بیماری می تواند باعث لرزش دست، سفتی عضلات، کندی و افتادن فرد گردد به علاوه اضطراب، افسردگی و اختلال خواب هم در پی می آورد.

این بیماری به طور معمول بوسیله متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست با ترکیبی از ارزیابی علایم، احتمالا اسکن مغزی و پاسخ بیمار به داروها تشخیص داده می گردد

اما راهی وجود ندارد به جز معیارهای بالینی اختلال حرکتی مانند لرزش دست، کندی حرکات، سفتی عضلات یا ناپایداری قامت برای تشخیص پارکینسون وجود ندارد.

شناساگر زیستی در مایع نخاعی

مدت ها است که دانشمندان در جستجوی یک شاخص زیستی بوده اند که بتواند پیش از آنکه علائم در بیماران ظاهر گردد، دچار بودن آنها به بیماری پارکینسون را تعیین کند.

اکنون پژوهشگران آژمایشی را به نام alpha-synuclein seed amplification assay را ابداع نموده اند که از مایع نخاعی بیماری برای شناسایی سینوکلئین ( Synuclei n ) یکی از دو شاخص زیسی اصلی بیماری پارکینسون استفاده می نماید.

آنالیز روی 1000 نفر در فاصله سال های 2010 و 2019 انجام شد که شامل بیماران مبتلا به پارکینسون و ببیمارای دارای عوامل خطرساز بالینی یا ژنتیکی بیماری اما بدون تشخیص آن و داوطلبانی برای گروه شاهد می شد.

کارشناسان می گویند با اینکه این آزمایش جای تشخیص بوسیله متخصصان بالینی را نمی گیرد، بالقوه می تواند بر روند تشخیص این بیماری از لحاظ چگونگی و زمان تشخیص اثر بگذارد.

بعلاوه یافته های این بیماری می تواند بر روند ساخت دارو برای پارکینسون و مراقبت بالینی از آن موثر باشد.

این آزمایش نو را شرکت زیست فناروی Amprion آن را با نام تجاری SYNTap برای پزشکان عرضه می نماید تا برای بیمارانی که علائم پارکینسون یا اختلالات مشابه را بروز می دهند، به کار رود. اما کارشناسان می گویند انتخاب ها درمانی بر اساس این تست هنوز احتیاج تجربه پیدا کردن بیشتر پزشکان در استفاده از آن در موقعیت های بالینی دارد.

تشخیص زودتر بیماری پارکینسون با چنین آزمایش هایی هنگامی مزیتی شمرده می گردد که درمان های خاصی برای آن وجود داشته باشد، در حالیکه در حال حاضر درمان یکسانی بدون توجه به زمان تشخیص برای همه وجود دارد

منبع: همشهری آنلاین

به "یک آزمایش تازه می تواند بیماری پارکینسون را پیش از ظهور علائم شناسایی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک آزمایش تازه می تواند بیماری پارکینسون را پیش از ظهور علائم شناسایی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید