آشنایی با قوشه چشمه در استان گلستان، عکس

به گزارش وبلاگ طفره، تنوع جغرافیایی و قومیتی استان گلستان، باعث تنوع آداب، رسوم، هنر و صنایع دستی شده است که با پژوهش در منطقه و شناسایی این ظرفیت های بعضاً فراموش شده، می توان گام های مؤثری در راستای حفظ، احیا، کوچ معکوس و رونق اقتصاد روستاهای دورافتاده و بکر برداشت.

آشنایی با قوشه چشمه در استان گلستان، عکس

یکی از روستاهای مهم و ظرفیت دار شرق استان، روستای قوشه چشمه است که در بخش لوه و 45 کیلومتری شهرستان گالیکش استان گلستان واقع شده است. این روستا به دو قسمت قوشه چشمه بالا و قوشه چشمه پایین تقسیم می شود.

قوشه در زبان ترکمنی به معنای جفت بوده و به سبب وجود چشمه های دوگانه در روستا به این نام معروف شده است.

سولوکلی بزرگ ترین تالاب کوهستانی ایران در گالیکش واقع شده است و هموارترین راستا دسترسی به این تالاب از روستای قوشه چشمه می گذرد. سولوک در زبان ترکمنی به معنای زالو و لی به معنای محل است و تالاب سولوکلی، زیستگاه مرغوب ترین زالو برای طب سنتی است. از دیگر جاذبه های این تالاب، زیست تنها عنکبوت آبزی دنیا در آن است.

در این روستا حدود 130 خانوار زندگی می کنند و قومیت ساکنان روستای قوشه چشمه ترکمن بوده و از لحاظ فرهنگی، زبان، پوشش و آداب و رسوم همانند ساکنین ترکمن صحرا هستند.

در روستای قوشه چشمه بالغ بر 40 هنرمند در رشته های صنایع دستی شامل قالیبافی، پارچه بافی، خراطی چوب، نوار بافی، سوزن دوزی، نمدمالی، چلنگری و لباس محلی ترکمن فعالیت می کنند.

با توجه به موقعیت و جاذبه های جهانگردی منحصربه فرد این روستا و قرار دریافت آن در محور تهران- مشهد، می توان با کمی برنامه ریزی، این روستا را تبدیل به یک قطب جهانگردی- صنایع دستی کرد.

این روستا با فعالیت دو بوم گردی، مورد توجه جهانگردان خارج از استان قرارگرفته است و با در نظر دریافت این پتانسیل می توان کارگاه های صنایع دستی را فعال تر کرد و گذشته از تولید و عرضه صنایع دستی بومی این روستا، با عرضه محصولات بومی- محلی مانند عسل نمدار، آرد بلوط، گیاهان دارویی و لبنیات منحصربه فرد، گامی مؤثر در رشد و رونق اقتصاد روستا برداشت.

در صورت توجه نکردن به استانداردهای بومی حضور جهانگرد در یک منطقه، می تواند تأثیرات منفی و خسارات جبران ناپذیری به یک منطقه بکر وارد آورد. روستای قوشه چشمه دارای منابع غنی از جمله پوشش گیاهی دارویی خاصی است که نیاز به حفاظت بیشتری دارد تا بتوان با نگهداری درست آن، نسل های آینده را از این منابع بهره مند کرد.

در جای جای ایران آباد و با مدیریت توانمند و برنامه ریزی اصولی، هر روستا می تواند تبدیل به یک پاسگاه محیط بانی و یک پایگاه میراثی هنری شود که ضمن بهره مندی از مواهب طبیعی، فرهنگ جهانگردی اصولی هم توسعه یابد و هر خانه روستایی تبدیل به یک کارگاه فعال صنایع دستی شده و باعث رونق اقتصاد، اشتغال و حفظ اصالت های بومی- محلی آن روستا شود.

منبع: گردشبان

به "آشنایی با قوشه چشمه در استان گلستان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با قوشه چشمه در استان گلستان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید