آیا قبل از اینکه فکر کنید عمل می کنید؟

به گزارش وبلاگ طفره، افراد با سلامت روحیه مختلف و شرایط متفاوت ممکن است، رفتار های خاص از خود بروز دهند.

آیا قبل از اینکه فکر کنید عمل می کنید؟

محققان می گویند: پیش پروری که به عنوان تمایل به صرف کوشش بیشتر برای انجام هر چه سریع تر کار ها تعریف می گردد، می تواند شرح دهد که شما چه خواهید کرد.

همه ما احتمالاً از قبل یکسری از کار ها را انجام داده ایم، یعنی وظایف را فوراً انجام داده ایم، حتی اگر این به معنای انجام کار بیشتر باشد.

اما آیا برای انجام کار ها عجله می کنیم، زیرا می خواهیم هرچه سریعتر عمل کنیم و بعداً نگران تصمیم گیری باشیم، یا می خواهیم تصمیم گیری را به خاتمه برسانیم بنابراین نیازی به انجام سریع آن نداریم.

تیمی از روانشناسان در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، ممکن است پاسخی داشته باشند: با توجه به انتخاب، ما دومی را انتخاب می کنیم، زیرا می خواهیم فکر خود را روشن کنیم.

محققان به سرپرستی دیوید ای. روزنبام، استاد برجسته روانشناسی، یک کار آزمایشی ابداع کردند به این صورت که زمان واکنش را وقتی شرکت نمایندگان بین دو احتمال عمل زود هنگام یا انجام کار با تفکر انتخاب می کردند مقدار گیری می کردند.

از دانش آموزان دانشگاه UCR که در آزمایش ها شرکت کردند، خواسته شد تا در خصوص این کار، تصمیم های بله و خیر بگیرند، که شامل مجموعه ای از اعداد به آن ها نشان داده شد.

سپس از آن ها خواسته شد در صورتی که نظر خود را تغییر داده بودند، مجدداً تصمیمات بله و خیر بگیرند.

محققان دریافتند زمان واکنش اولین پاسخ طولانی تر از زمان واکنش پاسخ دوم است.

به عبارت دیگر، مردم تمایل دارند قبل از عمل فکر نمایند تا اینکه قبل از اینکه فکر نمایند عمل نمایند.

روزنبام گفت: در آزمایش های ما، شرکت نمایندگان برای انتخاب اول بیشتر از انتخاب دوم زمان گرفتند و به ندرت نظر خود را تغییر دادند، حتی زمانی که ما بر دقت پاسخ دوم تأکید می کردیم هم ثبات نظر داشتند.

این روش رفتاری ما را به این نتیجه رساند که شرکت نمایندگان می خواستند هر چه زودتر تصمیم خود را بگیرند نه اینکه سریع عمل نمایند و سپس فکر نمایند یا تجدید نظر نمایند.

در سه آزمایش جداگانه، محققان از شرکت نمایندگان خواستند که پس از مشاهده چندین عدد تصمیم بگیرند، مثلاً آیا اعداد صعودی یا نزولی هستند یا هر عددی تکرار می گردد؟

شرکت نمایندگان پاسخی را ارسال کردند و سپس بلافاصله پاسخ مشابه یا متفاوتی را ارسال کردند.

محققان مدت زمانی را که شرکت نمایندگان برای هر دو پاسخ صرف کردند را ثبت کردند و صحت پاسخ ها را آنالیز کردند.

هانتر بی. استورگیل، دانشجوی کارشناسی ارشد در آزمایشگاه روزنبام، یکی از نویسندگان این پروژه گفت: آنچه در خصوص کار ما منحصر به فرد است این است که از شرکت نمایندگان خواستیم دو بار یک تصمیم را اتخاذ نمایند.

آزمایش های قبلی باعث شده بود که مردم فقط یک تصمیم بگیرند. اما در خصوص ما، شرکت نمایندگان باید دو پاسخ بدهند، به این معنی که آن ها باید سریع پاسخ دهند و در صورتی که بخواهند نظر خود را تغییر دهند، در خصوص آن فکر می نمایند.

به نظر محققان تمایل به پاکسازی فکر یک گرایش اساسی در مردم است.

پس از آنالیز آزمایش ها تعیین بیشتر افراد تکانشی عمل نمی نمایند یعنی با تصمیم زود هنگام و عدم ثبات رأی خود را به زحمت نمی اندازند و بعلاوه با تعلل در تصمیم گیری هم فرصت سوزی ندارند و با عمل بیابینی روش صحیح را اتخاذ می نمایند، مگر اینکه در سلامت روان نباشند و یا شرایط خاص باشد.

نتایج مطالعه در مجله Experimental Psychology: General ارائه شده است.

منبع: سایت مدیکال اکسپرس

وبلاگ طفره علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آیا قبل از اینکه فکر کنید عمل می کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا قبل از اینکه فکر کنید عمل می کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید