احیای بینایی با چشم بیونیکی که به مغز متصل می گردد

به گزارش وبلاگ طفره، به گزارش خبرگزار مهر به نقل از دیل میل، محققان تصمیم دارند یک چشم بیونیک را به طور آزمایشی در انسان ایمپلنت نمایند. البته آماده سازی و تحقیقات برای انجام این عمل از حدود 10 سال قبل شروع شده است.

احیای بینایی با چشم بیونیکی که به مغز متصل می گردد

محققان دانشگاه موناش در استرالیا ایمپلنت های بی سیمی ابداع نموده اند که روی سطح مغز قرار می گیرند و قدرت بینایی افراد نابینا را احیا می نماید.

این فناوری سیستم بینایی بیونیک جناریس(Genaris bionic vision system) نام دارد و شامل گجتی است که روی سر قرار می گیرد و مجهز به دوربین و فرستنده بی سیم، یک واحد پردازنده بصری و نرم افزار و همچنین کاشی های کوچک 9 در 9 میلی متر است که در مغز ایمپلنت می شوند.

دوربین این سیستم از صحنه های اطراف فیلمبرداری می نماید و آن را به پردازنده بصری می فرستد تا اطلاعات آن استخراج و به فرستنده منتقل گردد. در مرحله بعد اطلاعات به دست آمده به مداری پیچیده در هر ایمپلنت ارسال و به الگویی از پالس های الکترونیکی تبدیل می گردد که با استفاده از میکروالکترودها مغز را تحریک می نمایند.

به گفته محققان چنین پروتزی برای افرادی کارآمد است که بینایی خود را از دست داده اند و به تحریک الکتریکی کورتکس بینایی (منطقه ای از مغز که اطلاعات بصری را دریافت،یکپارچه و پردازش می نماید) منجر می گردد.

آزمایشگاه این دستگاه روی گوسفند ها موفقیت آمیز بود و هیچ عوارض جانبی نداشت.

در حال حاضر محققان مشغول جمع آوری سرمایه برای ساخت و توزیع این ایمپلنت هستند که به زودی می توان آن را برای درمان بیماری های دیگر از جمله فلج نیز استفاده کرد.

البته علاوه بر محققان استرالیایی، پژوهشگران متعددی در سراسر دنیا مشغول تحقیق درباره فناوری اتصال مغز به رایانه هستند. الون ماسک نیز مشغول توسعه تراشه ای است که اخیرا آن را در خوک ها ایمپلنت نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "احیای بینایی با چشم بیونیکی که به مغز متصل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای بینایی با چشم بیونیکی که به مغز متصل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید