ارائه زیست پزشکی مولکولی در مدرسه تابستانه بین المللی رویان

به گزارش وبلاگ طفره، دهمین دوره مدرسه بین المللی تابستانه رویان با عنوان زیست پزشکی مولکولی از تشخیص تا درمان در مرکز همایش های پژوهشگاه رویان به کار خود انتها داد.

ارائه زیست پزشکی مولکولی در مدرسه تابستانه بین المللی رویان

به گزارش وبلاگ طفره، در این مدرسه تابستانه که از روز شنبه کار خود را آغاز نموده بود، 33 سخنرانی علمی برگزار گردید و حدود 300 دانشجو و محقق شرکت کردند.

دکتر شریف مرادی، دبیر علمی مدرسه تابستانه رویان در گفت وگو با وبلاگ طفره درباره تفاوت این دوره مدرسه با دوره های سال های گذشته گفت: مدارس سال های اول متمرکز بر بحث سلول های بنیادی، زیست شناسی تکوینی، پزشکی آینده و مسائلی از این دست بود. سال جاری اولین سالی است که در این مدرسه بحث های مولکولی برجسته شده است و به طور خاص بحث های مولکولی با هدف تشخیص و درمان بیماری ها عنوان می گردد؛ بنابراین، عنوان مدرسه تابستانه سال جاری، زیست پزشکی مولکولی از تشخیص تا درمان است و به این می پردازد که ما چه طور می توانیم از دانش مولکولی و دانش زیست شناسی مولکولی خود برای تشخیص زودهنگام بیماری ها و درمان کارآمد بیماری ها استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره دلیل توجه به تشخیص و درمان مولکولی در این دوره از مدرسه تابستانه، گفت: در جهان خیلی وقت است که مباحث مرتبط با مولکولی را آغاز نموده اند و ما کمی در این زمینه عقب هستیم، بحث های تشخیص و درمان مولکولی هر روز شاخص تر می شوند و در جهان حتی محصول هم در این زمینه وارد بازار شده است. سال جاری هدف مدرسه تابستانه رویان این بود که بر روی بحث تشخیص و درمان مولکولی تاکید کند. درمان مولکولی هنگامی انجام می گیرد که درک درستی از مولکول ها به دست آمده باشد. دانش ما در ایران در این زمینه رو به افزایش است. با دانش مولکولی به هر بیمار یک نوع دارو داده می گردد، چراکه بیماران پاسخ های متفاوتی به یک نوع درمان دارند و این دقیقاً در راستای پزشکی فردمحور و شخصی قرار می گیرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان درباره شرایط حضور شرکت نمایندگان در این مدرسه تابستانه، گفت: محدودیت خاصی وجود نداشته و از دانشجوی لیسانس تا دانشجوی مقطع دکتری می توانستند در این مدرسه شرکت نمایند و همینطور هم شده است و الان در جمع شرکت نمایندگان هم دانشجویان حضور دارند و هم محققان و استادیار دانشگاه. عمده شرکت نمایندگان در این مدرسه، دانشجویان و فارغ التحصیلان حوزه زیست پزشکی بودند؛ اما دانشجویان رشته های دیگر مانند مکانیک هم در این مدرسه تابستانه حضور داشتند. هر ساله از کشورهای اطراف در این مدرسه تابستانه ثبت نام می نمایند، سال جاری هم از افغانستان شرکت نماینده داشتیم. علاوه بر آن، از آمریکا هم یک ایرانی الاصل در این مدرسه تابستانه شرکت نموده است.

مرادی با بیان اینکه سال جاری حدود 300 نفر در این مدرسه تابستانه شرکت کردند، گفت: تعداد شرکت نمایندگان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. سال های قبل کارگاه های عملی وجود داشت، اما سال جاری اگر می خواستیم کارگاه های عملی داشته باشیم، شرایط کمی سخت می شد؛ چون باید برای نزدیک 300 نفر تجهیزات فراهم می کردیم. بنابراین کارگاه های تئوری همچون چگونه مقاله بنویسیم یا کارگاه هایی درباره طراحی آزمایش و کاربرد بیوانفورماتیک برگزار کردیم.

به گفته دبیر علمی این مدرسه، سخنرانان این مدرسه تابستانه از ایران، هلند و آمریکا در این مدرسه تابستانه حضور یافتند. اغلب سخنرانان ایرانی هم از جمله افرادی بودند که سابقه تحصیل و تحقیق در دانشگاه های برتر خارج از کشور را داشته اند.

مرادی اضافه نمود: به همه شرکت نمایندگان در این دوره گواهینامه اعطا می گردد. سال جاری برای اولین بار برای هر روز یک سخنران کلیدی دعوت کردیم. سخنرانان کلیدی سال جاری، پروفسور رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، پروفسور گنجعلی، جزو دانشمند یک درصد برتر جهان، پروفسور زینلی، رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران، پروفسور حمیدیه، رییس ستاد توسعه سلول های بنیادی و پروفسور قانعی، رییس ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری بودند.

وی با بیان اینکه در دوره های گذشته سخنرانی ها به زبان انگلیسی ایراد می شده و بعضی متوجه نمی شدند، گفت: چون هدف مدرسه تابستانی یادگیری شرکت نماینده ها بود، سال جاری از سخنرانان ایرانی خواستیم که به زبان فارسی صحبت نمایند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه سال جاری برخلاف سال های گذشته رقابت دانشجویی هم در این مدرسه تابستانه در جریان بوده است، گفت: ما فراخوان دادیم تا اگر دانشجویان فعالیت پژوهشی ای در آزمایشگاه انجام داده اند، چکیده آن را برای ما بفرستند تا ارزیابی گردد. چکیده های برگزیده برای سخنرانی هفت دقیقه ای دعوت شدند و در انتها، با داوری پنج داور بهترین چکیده انتخاب شد. در اختتامیه این مدرسه تابستانه، بهترین مخاطب هم به وسیله پاسخگویی به سوالات مرتبط با سخنرانی ها انتخاب شد.

مرادی درباره هزینه حضور در این دوره تابستانه، اظهار داشت: اگر فردی دو یا سه هفته قبل از آغاز مدرسه ثبت نام می کرد، در صورتی که دانشجو پژوهشگاه رویان بود 100 هزارتومان، دانشجوی خارج از پژوهشگاه رویان 200 هزارتومان هزینه داشت و هزینه ثبت نام برای اعضای هیات علمی و دارندگان مدرک دکتری 350 هزارتومان بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره شرایط اسکان شرکت نمایندگان از شهرستان ها، گفت: متاسفانه رویان شرایط اسکان برای شرکت نمایندگان شهرستانی را نداشته و سال جاری کوشش کردیم که این شرایط را فراهم کنیم، اما پیروز نشدیم. امیدوارم برای سال بعد شرایط اسکان شرکت نمایندگان از شهرهای دیگر فراهم گردد.

در ادامه، زهرا امیری از اعضای تیم اجرایی مدرسه تابستانه درباره مقدمات برگزاری این دوره گفت: بیش از هفت ماه است که درگیر برگزاری این مدرسه تابستانه هستیم. از آن جایی که حضور مهمانان خارجی با توجه به تحریم ها و مسائلی که وجود داشت، سخت بود؛ از حدود هفت ماه پیش دعوت نامه ها برای مدعوین خارجی ارسال شد. سال جاری برای دعوت استادان خارجی مسائل زیادی داشتیم، ولی در نهایت چند دعوت نامه از سوی آن ها پذیرفته شد.

سمیرا سوری، یکی دیگر از اعضای تیم اجرایی برگزاری مدرسه تابستانه رویان با بیان اینکه سال جاری استقبال خوبی نسبت به سال های گذشته شده است، گفت: از سه هفته قبل باید هماهنگی های مربوط به سالن و تهیه بیوگرافی استادان انجام می شد و تقریباً از همان موقع تا الان کادر اجرایی درگیر برگزاری این مدرسه هستند. از یک ماه قبل نیز چکیده های ارسال شده برای مدرسه هم آماده شده بودند که در اختتامیه از بهترین چکیده تقدیر شد.

یکی از شرکت نمایندگان مدرسه تابستانه که دانشجوی بیولوژی دانشگاه زنجان است در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ طفره درباره شرکت در این دوره گفت: من برای اولین بار بود که در این مدرسه شرکت می کردم. سخنرانان درباره ژن تراپی و علم جدید روز صحبت می کردند و به نظر من نکات جالبی را مطرح کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سخنرانان انگلیسی زبان این مدرسه، گفت: فقط دو نفر از سخنرانان به زبان انگلیسی ارائه دادند که از آن جایی که انگلیسی زبان علم است، تا حد خوبی با آن آشنا بودیم و صحبت های آن ها را متوجه می شدیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ارائه زیست پزشکی مولکولی در مدرسه تابستانه بین المللی رویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه زیست پزشکی مولکولی در مدرسه تابستانه بین المللی رویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید