اسید فولیک در مردان

به گزارش وبلاگ طفره، اسید فولیک جهت بهبود باروری با افزایش تعداد اسپرم و سلامتی اسپرم برای مردان مفید می باشد. در این مقاله با برخی از حقایق در رابطه با اسید فولیک برای مردان آشنا خواهید شد.

اسید فولیک در مردان

اسیدفولیک برای مردان

اسید فولیک جهت بهبود باروری با افزایش تعداد اسپرم و سلامتی اسپرم برای مردان مفید می باشد. در این مقاله با برخی از حقایق در رابطه با اسید فولیک برای مردان آشنا خواهید شد.

اسید فولیک ویتامین B9 می باشد، اما برخلاف فولات، این یک فرم طبیعی از این ویتامین محلول در آب نیست. این ویتامین به صورت سنتزی آماده شده و به مکمل ها اضافه شده و جهت اهداف دارویی به فروش می رسد. از سوی دیگر، فولات به میزان فراوانی در انواعی از غذاها و به ویژه در سبزیجات برگی سبز یافت می گردد. غذاهای حاوی ویتامین B9 در بازار موجود می باشند. مشاهده شده که به زنانی که در آینده ای نزدیک قصد بارداری دارند، توصیه می گردد از مکمل های اسید فولیک استفاده کرده تا از داشتن زایمان سالم و حفظ کودک از هر نوع نقض مادرزادی مطمئن شوند. با این حال، مصرف اسید فولیک برای مردان هم مزایای زیادی را در پی دارد:

مزایای اسید فولیک برای مردان

بهبود قدرت باروری

مطالعات اخیر، کمبود اسید فولیک را به نام یکی از دلایل اساسی ناباروری در مردان می داند. هنگامی که مردان از تعداد ضعیف اسپرم و کاهش کیفیت آن رنج می برند، دچار ناباروری می گردند. این یک واقعیت است که اسپرم های سالم پیش نیاز پیشگیری از مسائل و مسائل مرتبط با ناباروری در مردان می باشد. اسپرم های معیوب در مزدان نه تنها باعث بروز ناباروری در آن ها می گردد، بلکه منجر به افزایش خطر تولد نوزاد با نقض مادرزادی هم می گردد. مطالعات نشان می دهد که مسائل مرتبط با تعداد و کیفیت اسپرم می تواند با مصرف مکمل های اسید فولیکی اصلاح گردد. این یک خبر خوب برای مردان نابارور می باشد، چون تحقیقات پیشنهاد داده که گنجاندن ویتامین B9 در رژیم غذایی می تواند به افزایش تعداد و کیفیت اسپرم کمک کند.

مردانی که تمایل به پدر شدن دارند، باید بدانند که مصرف اسید فولیک برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. کمبود ویتامین B9 نه تنها باعث تولید پایین اسپرم می گردد، بلکه به DNA اسپرم هم آسیب وارد کرده که این امر ممکن است منجر به نقض مادرزادی در بچه ها گردد.

مشاهده شده که کیفیت اسپرم به واسطه وجود اختلالات کروموزومی کاهش می یابد. در مطالعه انجام شده در این رابطه مشاهده شد که مصرف بالای اسید فولیک در رژیم غذایی باعث کاهش 20 تا 30 درصدی خطر توسعه اختلالات اسپرم می گردد. ارتباط بین اسپرم های سالم و رژیم غذایی هنگامی که نمونه های اسپرم مردان پس از خوردن مواد سالم از طریق محققان دانشگاه کالیفرنیا مورد بررسی قرار گرفت، مشخص گشت. علاوه بر غیر سیگاری بودن، رژیم غذایی آن ها منبع خوبی از فولات بود. علاوه بر این، برخی از آن ها در پی مکمل هایی حاوی اسید فولیک بودند. نتایج این بررسی، ارتباط قوی بین مصرف ویتامین B9 و کاهش نقص در سلول های اسپرم نشان داد.

تحقیقات انجام شده در هلند قدرت ویتامین B9 در افزایش کیفیت اسپرم را هنگامی که در ترکیب باروری مورد استفاده قرار گرفت، نشان داد. محققان هلندی مطالعه ای را انجام دادند که در آن باروری جزئی مردان با مصرف ویتامین B9 و مکمل های روی سولفات برای یک دوره مشخصی از زمان بهبود یافت. نتیجه تحقیقات نشان داد که کیفیت اسپرم در مردان دارای مسائل باروری تقریبا 75 درصد افزایش یافت. اگرچه، تخقیقات در این زمینه نشان دهنده مزایای اسید فولید جهت درمان مسائل باروری در مردان می باشد، اما مطالعات بیشتر برای دستیابی به نتیجه گیری قاطع در این زمینه مورد نیاز می باشد.

درمان موثر افسردگی

مکمل های اسید فولیک ممکن است به درمان موثر افسردگی در مردان و زنان کمک کند. مطالعات پیشنهاد می دهد که فقدان فولات یکی از عوامل مهم ایجاد افسردگی می باشد. تقریبا 35 درصد از بیمارانی که از افسردگی رنج می برند، سطوح پایینی از اسید فولیک را در رژیم غذایی روزانه خود مصرف می کنند. با غلظت ضعیف ویتامین B9، داروهای تجویزی مانند داروهای ضد افسردگی تاثیر مثبت کمی بر بیماران دارد. در چنین شرایطی، افزایش مصرف ویتامین B9 می تواند به اثر بخشی بهتر داروهای تجویزی جهت درمان افسردگی موثر باشد.

پیشگیری از بیماری آلزایمر

مصرف کافی ویتامین B9 از طریق رژیم غذایی و یا در قالب مکمل ها باعث کاهش 55 درصدی خطر توسعه بیماری آلزایمر می گردد. در تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا، رژیم غذایی حدود 570 مرد از طریق موسسه ملی مطالعات بالتیمور برای یک دوره زمانی گسترده مورد بررسی قرار گرفت. تقریبا، 55 نفر از افراد علائم آلزایمر را بعد از سن 60 سالگی نشان دادند. مطالعه انجام شده در سال 2005 نشان داد که مردانی که حداقل 400 میکروگرم فولات یا اسید فولیک را در رژیم غذایی روزانه خود مصرف می کنند، خطر پایین تری جهت ابتلا به بیماری آلزایمر دارند. از آن جا که ویتامین B9 در عملکرد بهینه مغز نقش دارد، کمبود آن ممکن است باعث بروز بیماری آلزایمر گردد.

برخلاف این اعتقاد که مکمل های ویتامین B9 برای قلب مفید است، اما اثبات شده که ویتامین B9 به کاهش سطوح هموسیستئین آمینو اسید در خون کمک می کند. هموسیستئین بیش از حد به تحریک التهاب و آسیب به رگ های خونی کمک می کند که به نام یک عامل برای مسائل قلبی در نظر گرفته می گردد. با این حال، تحقیقات تازه حاوی 8 آزمایش کنترل شده از بیش از 3500 بیمار قلبی، نتایج متناقضی را نشان می دهد. بیمارانی که حدود یک سال از دوزهای مشخصی از این ماده استفاده کردند، حدود 25 درصد کاهش در سطوح هموسیستئین را نشان دادند. با این حال، اسید فولیک خطر بروز مسائل قلبی را کاهش نداده و تقریبا 11 درصد از شرکت کنندگان از حمله قلبی رنج می برند.

مطالعات متعدد هم نشان می دهد که مصرف بیش از حد اسیدفولیک و مکمل های ویتامین B9 یا حتی مصرف دوز مناسبی از این دارو برای سال های طولانی ممکن است باعث افزایش شانس توسعه سرطان پروستات گردد. بنابراین، مصرف زیاده از حد این مکمل ها منجر به بروز سرطان های مختلف می گردد. اگرچه مصرف 1000 میکروگرم اسید فولیک بی خطر می باشد، اما میزان مصرفی توصیه شده تقریبا 400 میکروگرم می باشد. استفاده کوتاه مدت از این مکمل ها برای کاهش بروز عوارض جانبی در بدن توصیه می گردد.

در کل، مصرف ویتامین B9 برای مردان باعث درمان ناباروری در آن ها می گردد. با این حال، مردان جهت مصرف این مکمل های ویتامینی و قرار دادن دوزهای مناسبی از این ویتامین در رژیم غذایی خود باید ابتدا با پزشک متخصص مشورت کنند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که دوز مصرفی اسید فولیک بیش از حد توصیه شده نباشد. همچنین عوارض جانبی فولیک اسید را از پزشک خود سوال کنید.

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع: راسخون

منبع: راسخون

به "اسید فولیک در مردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسید فولیک در مردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید