اندروید یا iOS؛ کدام را انتخاب کنیم؟

به گزارش وبلاگ طفره، سال هاست که این بحث در میان کاربران گجت های هوشمند وجود دارد و مطرح می شود اما شاید برایتان عجیب باشد که بدانید هنوز طرفداران به نتیجه ای درست نرسیده اند که اندروید بهتر است یا iOS؟ در این مطلب قصد داریم با توجه به جدیدترین امکانات و قابلیت ها، بار دیگر به بررسی این پرسش بپردازیم و ببینیم در این مقطع آیا می توان گفت کدام یک از این دو سیستم عامل محبوب بهتر از دیگری است.

اندروید یا iOS؛ کدام را انتخاب کنیم؟

بحث بر سر اینکه اندروید بهتر است یا iOS قطعا یکی از بی پاسخ ترین و بی پایان ترین پرسش هایی است که می توان در دنیای فناوری بیان کرد. اینطور که به نظر می رسد، نمی توان پاسخی به این پرسش سخت داد. تنها کاری که می توان انجام داد این است که ابتدا نیاز خود را بشناسیم و سپس متناسب با آنچه که می خواهیم، برترین پلتفرم را انتخاب کنیم. به عبارتی دیگر، باید دید اندروید یا iOS، چگونه در برطرف کردن نیاز ما پیروز هستند و انتخاب نهایی هم اصلا و ابدا نمی تواند پاسخی باشد برای همه افراد، بلکه فقط برای ما صدق می کند. آنچه که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم، قابلیت های خوب هر دو سیستم عامل است تا در نهایت خودتان تصمیم بگیریم با توجه به نیازی که دارید، کدام سیستم عامل می تواند در برطرف کردن آن ها بهتر ایفای نقش کند.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A13 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت به همراه شارژر

5,159,000

تومان

گوشی موبایل نوکیا مدل 105 - 2019 TA-1174 DS FA دو سیم کارت ظرفیت 4 مگابایت و رم 4 مگابایت

550,000

505,000

تومان

پرفروش ترین گوشی ها در وبلاگ طفره

مشاهده همه

تازهترین نسخه از سیستم عامل های اندروید و iOS

در حال حاضر اندروید 13 و iOS 16 تازهترین نسخه از سیستم عامل های گوگل و اپل هستند که هر دو قابلیت های فوق العاده زیاد و مجذوب کنندهی هم در خود دارند. چون هر دو سیستم عامل سال های زیادی است که در بازار هستند، آنقدر از یکدیگر الگوبرداری کرده اند که اکنون در بسکمک از بخش ها همپوشانی دارند. اما از لحاظ طراحی با دو دنیای کاملا متفاوت روبرو هستیم. اما می رویم به سراغ اصل مطلب که کدام سیستم عامل (اندروید یا iOS) می توانند در برطرف کردن نیاز ما گزینه بهتری باشند.

آیفون بهتر است یا اندروید؟

چرا iOS بهتر از اندروید است؟

هماهنگی بی نظیر محصولات سخت افزاری اپل

اگر اکوسیستم اپل را به اندروید ترجیح داده اید، شاید تنها به نظر برسید، اما در حقیقت اینطور نیست. شاید در اطراف شما بسکمک از افراد گوشی های اندرویدی داشته باشند اما اپل آنقدر دنیای وسیعی برای کاربران خود ساخته که این روزها به احتمال خیلی زیاد کاربران حتی شده از یک محصول آن استفاده می کنند. اگر هم از مک، آیپد یا اپل واچ استفاده می کنید، طبیعتا خرید آیفون تنها گزینه منطقی جلوی رویتان خواهد بود چون هماهنگی محصولات اپل در اکوسیستم این شرکت بی نظیر است.

به صورت کلی کارهایی که می توانید با هماهنگی محصولات سخت افزاری اپل انجام دهید تقریبا در هیچ اکوسیستم دیگری نظیر ندارد. برای مثال قابلیت Handoff که به شما کمک می کند تماس های آیفون یا صفحات وب در سافاری را به راحتی بین iOS و مک جابجا کنید. کلیپ برد سراسری هم کمک می کند وقتی متنی را در یک پلتفرم کپی می کنید، بتوانید در پلتفرم دیگر مشاهده و استفاده کنید. Continuity Camera هم یکی دیگر از قابلیت های مجذوب کننده بین پلتفرمی است که به شما این اجازه را می دهد با آیفون خود تصاویر زیادی ثبت، آن ها را با دوربین آیفون خود اسکن کنید و سپس با مک به ویرایش آن ها بپردازید.

در دنیای اندروید فقط می توانیم بگوییم برخی از شرکت ها حتی نزدیک به این میزان هماهنگی هم نیستند. مثلا سامسونگ هنوز آن میزان هماهنگی را در محصولات خود به وجود نیاورده اما مایکروسافت به گوگل کمک می کند تا بتواند این فاصله را کمتر کند. اکنون کاربران اندروید می توانند با استفاده از اپلیکیشن Your Phone، به پیام ها و اعلانات از طریق کامپیوتر ویندوزی خود پاسخ دهند که البته تجربه کار با آن اصلا و ابدا لذتی که تجربه قابلیت مشابه در اکوسیستم اپل دارد را برای شما به ارمغان نمی آورد.

اپلیکیشن های شخص ثالث در iOS بهتر از اندروید هستند

به صورت کلی کیفیت اپلیکیشن ها در سیستم عامل iOS بهتر به نظر می رسد. شاید این موضوع بستگی به نظر و تجربه شخصی داشته باشد اما بسکمک از افراد که از اندروید به iOS کوچ کرده اند چنین چیزی را می گویند. البته منظورمان این نیست که برنامه های اندروید کیفیت ندارند، اما تعداد اپ های باکیفیت و بدون مشکل در iOS به مراتب بیشتر است. شاید این موضوع را بیشتر زمانی متوجه شوید که دیگر با محدودیت های iOS در ایران طرف نباشید اما به صورت کلی از اپ های بانکی گرفته تا پیام رسان، به نظر می رسد در iOS کیفیت، نرمی و روان بودن آن ها بهتر از اندروید است.

حفظ ارزش پس از سال ها

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود کاربران زیادی اکوسیستم اپل یا به عبارتی سیستم عامل iOS را به اندروید ترجیح دهند این است که محصولات اپل بسیار دیرتر ارزش خود را از دست می دهند و وقتی هم که این اتفاق بیفتد میزان کاهش قیمت آن ها بعد از سال ها بسیار ناچیز است. این در حالی است که محصولات مبتنی بر سیستم عامل اندروید در برخی از مواقع حتی نیمی از ارزش خود را هم از دست می دهند.

لوازم جانبی

از آنجایی که اپل خودش سازنده سخت افزار است، اگر به فروشگاه های مختلف برای خرید لوازم جانبی سر بزنید می بینید که محصولات زیادی ساخت خود اپل برای خرید در دسترس قرار دارند. اما در رابطه با گوشی های اندرویدی نمی شود چنین چیزی گفت. گوشی های اندرویدی از طریق شرکت های مختلفی ساخته می شوند و اگر یک محصول نه چندان معروف را خریداری کنید، قطعا برای خرید لوازم جانبی باکیفیت برای آن دردسر خواهید کشید.

تنظیمات بهتر برای کنترل حریم خصوصی

یکی از تازهترین قابلیت های iOS این است که به کاربران اجازه می دهد فرایند ردیابی از طریق اپ ها را متوقف کنند. این موضوع برای کسانی که به حریم خصوصی خود اهمیت زیادی می دهند مهم است. همچنین دیگر خبری از ردیابی از طریق اپ هایی نظیر فیسبوک نخواهد بود. البته این فکریت را از سر خود بیرون کنید که iOS امن تر از اندروید است چون اپل در حال حاضر هزاران داده از شما دارد اما با این حال باز هم به حریم خصوصی شما وقتی درباره اپ های شخص ثالث صحبت می کنیم، در iOS بیشتر اهمیت داده می شود.

خبری از اپ های از پیش نصب شده بی مصرف نیست

وقتی از فروشگاه های مختلف گوشی اندرویدی خریداری کنید، شاید پر از اپ های از پیش نصب شده بی مصرف باشند که صرفا حافظه داخلی را پر می کنند. اما در آیفون ها خبری از چنین اپ هایی نیست. یعنی از همان ابتدا با رابطی تمیز و خلوت طرف خواهید بود که هیچ درگیری به خاطر اپ های زیاد از پیش نصب شده در پس زمینه ندارد.

آپدیت نرم افزاری سریع تر و بیشتر

بر کسی پوشیده نیست که در دنیای گجت های هوشمند، تنها شرکتی که بیشترین میزان تعهد پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی را دارد، اپل است. این شرکت نه تنها به مدت 5 سال از گوشی های خود چه از لحاظ نرم افزاری و چه امنیتی پشتیبانی می کند بلکه در ارسال آپدیت ها برای گوشی ها و به طور کلی محصولات خود هم سرعت بسیار بالایی دارد. مگر اینکه مثل امسال مسئله ای وجود داشته باشد و این اتفاق خیلی زود رخ ندهد. در غیر این صورت در تمامی سال ها دارندگان گوشی های آیفون در یک زمان تعیین آپدیت های نرم افزاری را دریافت می کنند.

در دنیای گوشی های اندروید چون که شرکت گوشی های بسیار بیشتری را در مقایسه با اپل به فروش می رسانند و سیستم عامل را هم از شرکت دیگری دریافت می کنند، میزان پشتیبانی نرم افزاری کمتر است. در درجه نخست هم برایمان مهم است که کدام یک از آن ها عملکرد بهتری دارند که بدون شک آیفون در این زمینه بهتر از اندروید است.

چرا اندروید بهتر از iOS است؟

گوشی هایی با قیمت های گوناگون

اما می رسیم به دلایلی که باعث می شوند کاربران اندروید را به سیستم عامل گوشی های اپل یعنی iOS ترجیح دهند. نخستین دلیل این است که در اکوسیستم اندروید شما محصولاتی را می یابید که در بازه قیمتی بسیار متنوعی در دسترس قرار دارند. وقتی به فروشگاهی سر می زنید، می بینید که گوشی های اپل غالباً بیشتر از 800 تا 900 دلار قیمت گذاری شده اند اما برای خرید محصولات مبتنی بر سیستم عامل اندروید شما از بین 100 تا 2000 دلار حق انتخاب دارید.

قاعدتاً تعداد کاربرانی که بتوانند بیش از 700، 800 یا بیش از 1000 دلار برای خرید یک گوشی بپردازند بسیار کمتر از کاربرانی است که توانایی خرید گوشی های کمتر از 500 دلار را دارند. در نتیجه اندروید چندین سال است که توانسته کاربران بسیار بیشتری از iOS پیدا کند. اگرچه این فاصله طی چند سال اخیر به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده اما همچنان به لطف گوشی ها و به صورت کلی محصولات مالی است که اندروید سهم بیشتری از iOS در اختیار دارد. یکی از دلایلی که باعث می شود کاربران به سمت اکوسیستم اندروید تمایل پیدا کنند این است که محصولاتی که آن ها توانایی خریدشان را دارند فقط در این اکوسیستم یافت می شوند.

امکانات شخصی سازی بیشتر

اگرچه iOS طی چند سال اخیر واقعا در زمینه شخصی سازی پیشرفت قابل توجهی داشته اما باز هم اندروید در میان کاربران به عنوان سیستم عاملی شناخته می شود که دست کاربر را برای اعمال تغییرات اساسی بیشتر باز می گذارد. از جمله این موارد می توان به امکان نصب لانچرهای متفاوت با ظاهری مجذوب کننده و امکان شخصی سازی بالا اشاره کرد. شما می توانید با نصب یک لانچر شکل ظاهری رابط کاربری گوشی را کاملاً تغییر دهید و در برخی از مواقع حتی عملکرد آن را هم مطابق سلیقه خود تنظیم کنید.

همچنین در اندروید این امکان برای شما فراهم است که اپلیکیشن های شخص ثالث به راحتی از منابعی غیر از پلی استور دانلود، روی گوشی نصب و آن ها را به عنوان اپلیکیشن پیش فرض تنظیم کنید. اگرچه iOS امکان تنظیم پیش فرض یکسری از اپلیکیشن ها را به شما می دهد اما با این حال تجربه انجام این کار در اندروید به مراتب بهتر و ساده تر است.

در نهایت هم باید به رابط کاربری شرکت های مختلف اشاره کنیم. هر گوشی اندرویدی از یک پوسته با نام راب کاربری بهره می برد. برای مثال رابط کاربری گوشی سامسونگ One UI، رابط گوشی های شیائومی MIUI و… است. هر یک از این رابط ها قابلیت ها و امکانات مخصوص به خود را دارند که باعث می شود کاربران از گوشی به گوشی دیگر با همان سیستم عامل، تجربه نرم افزاری متفاوتی داشته باشند. در گوشی های اپل شما نمی توانید از منابعی غیر از پلی استور اپلیکیشن دانلود کنید، امکان نصب لانچر عملا وجود ندارد، شکل ظاهری رابط کاربری هر چقدر تغییر کند باز هم یکنواختی خاصی در آن دیده می شود و… . به صورت کلی حالا حالاها iOS در زمینه شخصی سازی از اندروید عقب است.

پشتیبانی سراسری از USB-C

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود بسکمک از کاربران اندروید را به iOS ترجیح دهند یا بهتر است بگویم یکی از دلایل برتری گوشی های اندروید در مقایسه با گوشی های آیفون این است که بیش از 90% گوشی های اندرویدی از رابط USB-C به عنوان پورت شارژر بهره می برند این در حالی است که اپل همچنان برای گوشی های آیفون از پورت لایتنینگ استفاده می کند که در مقایسه با USB-C بسیار کندتر است. کاربران اندروید می توانند با خرید یک کابل USB-C تمام محصولات موجود در سیستم خود یا بیشتر آن ها را شارژ کنند.

انتقال راحت تر فایل ها از گوشی به کامپیوتر

یکی دیگر از قابلیت های گوشی های اندرویدی این است که به راحتی می توانید فایل های آن را با کشیدن و رها کردن به کامپیوتر ویندوزی منتقل کنید، گویا حافظه داخلی گوشی یکی از پارتیشن های خود ویندوز است.

برخی از گوشی ها نظیر گلکسی S22 اولترا قابلیت مجذوب کنندهی دارند که به آن ها اجازه می دهد گوشی را با استفاده از حالتی تحت عنوان دکس که یک قابلیت انحصاری برای محصولات پرچمدار سامسونگ است به کامپیوتر یا مانیتور متصل کرده و با گوشی در نمایشگری بسیار بزرگ تر کار کنند. بدین ترتیب گوشی های اندرویدی می توانند در نقش یک کروم بوک ظاهر شوند و نیاز کاربران را به شکل بهتر و موثرتری برطرف کنند. قابلیتی که امکان انجام آن در صورت اتصال گوشی آیفون به کامپیوتر ویندوزی فراهم نیست.

قابلیت های نوآورانه ابتدا به گوشی های اندرویدی می آید

اگرچه اپل یکی از نوآورترین شرکت های فعال در زمینه تولید گجت های هوشمند محسوب می شود اما با این حال اپل یک شرکت با یک فکریت و یک فلسفه است. حال این یگانگی را مقایسه کنید با چندین شرکتی که در ساخت محصولات مبتنی بر اندروید فعالیت می کنند. آن ها چندین فکر خلاق دارند و پشت سرهم نوآوری های تازهی را ابداع و در گوشی های خود استفاده می کنند.

از جمله این موارد می توان به شارژ بی سیم، شارژ سریع که همچنان اپل در این مورد ضعف دارد، NFC، اینترنت 4G, اینترنت 5G, نمایشگرهای OLED, حسگر اثر انگشت درون نمایشگر که اپل همچنان این قابلیت را به گوشی های خود اضافه نکرده و به جای آن از سنسور تشخیص چهره سه بعدی استفاده می کند، امکان مقاومت در برابر آب، استفاده از چندین سنسور دوربین برای گوشی، نمایشگر با رفرش ریت بالا که این روزها حتی مالی های اندروید هم از آن پشتیبانی می کنند اما گوشی های چندصد دلاری اپل خیر، امکانات نرم افزاری از قبیل مولتی تسکینگ، پشتیبانی از قابلیت چندپنجره و بسکمک موارد دیگر اشاره کرد. جالب است بدانید این قابلیت ها در ابتدا وارد گوشی های اندرویدی شدند و سپس به iOS راه پیدا کردند (برخی از آن ها).

بنابراین، اندروید بخریم یا آیفون؟

با توجه به آنچه که در این مطلب گفته شده می دانیم هر دو سیستم عامل نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند و مانند هر خرید دیگری، در اینجا هم خرید محصولی مبتنی بر یکی از آن ها بسیار به سلیقه و نیاز فردی شما بستگی خواهد داشت.

اگر بازار داخل را در نظر بگیریم، در درجه نخست خرید گوشی آیفون کار بسیار سختی خواهد بود چرا که قیمت آن ها بسیار بیشتر از چیزی است که در بازار جهانی به فروش می رسند. اما اگر این گوشی ها را خریداری کردید، چون اپل محصولاتش را در تعداد بسیار محدودتری در مقایسه با گوشی های اندرویدی روانه بازار می کند، یافتن لوازم جانبی برای محصولات آن کار خیلی سختی نباید باشد چرا که شما به هر فروشگاهی سر بزنید به راحتی می توانید محصولات جانبی آیفون ها را پیدا کنید.

اما در رابطه با گوشی های اندرویدی نمی توان چنین چیزی را گفت. آن ها تنوع بسیار بیستری دارند و اگر بگوییم هر دو ماه یکبار یک گوشی اندرویدی تازه راهی بازار می شود اغراق نکرده ایم . در نتیجه گاهی اوقات سخت است که برای برخی از مدل ها لوازم جانبی مورد نظر را پیدا کنیم. اما از طرف دیگر اندروید دست شما را کاملاً باز می گذارد؛ مثلا از قیمت بسیار کم تا بسیار زیاد می توانید مدل های مختلفی را با رابطی خاص متناسب با نیاز خود پیدا کنید .

اگر کاربری هستید که از فضای بسته و یکنواخت خیلی لذت نمی برید و دلتان می خواهد هیچ محدودیت خاصی سر راه شما وجود نداشته باشد (حال یا به خاطر شرکت سازنده یا محل زندگی) اندروید گزینه بهتری است. این حرف شاید کلیشه ای باشد اما تا به این لحظه همچنان حقیقت دارد. همچنین اگر در پی گوشی های ارزان قیمتی هستید و می خواهید با پرداخت کمترین هزینه امکانات خوبی را در اختیار داشته باشید، باز هم اندروید گزینه بهتری است.

اگر در پی محصولی هستید که ارزش آن بعد از سال ها خیلی افت نکند، برای مدت زمان طولانی آپدیت نرم افزاری دریافت کند، کیفیت اپلیکیشن های آن در مجموع بهتر باشد، از لحاظ هماهنگی اکوسیستمی نظیر نداشته باشد و از حریم خصوصی و امنیت شما هم به شکل بهتری مراقبت کند، آیفون می تواند گزینه مناسبی باشد.

در واقع این نیاز شماست که تعیین می کند کدام محصول برای شما انتخاب بهتر و دقیق تری است؛ به نظر می رسد بین اندروید و iOS هیچوقت برنده ای وجود نداشته و ظاهرا هیچوقت هم وجود نخواهد داشت.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A13 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت به همراه شارژر

5,159,000

تومان

گوشی موبایل نوکیا مدل 105 - 2019 TA-1174 DS FA دو سیم کارت ظرفیت 4 مگابایت و رم 4 مگابایت

550,000

505,000

تومان

پرفروش ترین گوشی ها در وبلاگ طفره

مشاهده همه

منبع: Toms Guide

سوالات متداول درباره اندروید و آیفون

کدام یک از کارت حافظه پشتیبانی می کنند؟

برخی از گوشی های اندرویدی؛ اپل از سال 2016 تا به امروز این امکان را از گوشی هایش حذف کرده است.

مصرف باتری در کدام سیستم عامل بهتر است، iOS یا اندروید؟

معمولا در iOS چرا که اپل هم نرم افزار را تولید می کند و هم سخت افزار، در نتیجه مصرف انرژی در محصولات این شرکت در بهینه ترن حالت ممکن واقع شده است.

آیا شرکتی اندرویدی وجود دارد که در زمینه آپدیت نرم افزاری مثل اپل باشد؟

خیر. اپل با ارائه آپدیت نرم افزاری به مدت حداقل 5 سال همچنان از این حیث بی رقیب است اما نزدیک ترین عملکرد به این شرکت را سامسونگ در دنیای اندروید دارد که حتی برخی از میان رده های مالی خود را هم تا 4 سال به سیستم عامل تازه و تا 5 سال از لحاظ امنیتی آپدیت می کند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "اندروید یا iOS؛ کدام را انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندروید یا iOS؛ کدام را انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید