گوشی های مقرون به صرفه قیمت باید یک دوربین خوب داشته باشند، نه چهار دوربین بی کیفیت

به گزارش وبلاگ طفره، گوشی های مقرون به صرفه قیمت روز به روز بهتر و مجذوب نماینده تر می شوند ولی از طرف دیگر یک رویکرد به شدت آزاردهنده برای آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معین این ترند مربوط به دوربین های چندگانه این گوشی ها است که بیشتر این دوربین ها کیفیت چندان خوبی را ارائه نمی دهند. تولیدنمایندگان گوشی های مقرون به صرفه قیمت کیفیت دوربین را قربانی می نمایند فقط برای اینکه بگویند:ببینید چند دوربین در گوشی ما وجود دارد! این شرایط اصلا به نفع مشتریان نیست و در عوض شرکت ها باید بیشتر روی استفاده از یک دوربین باکیفیت تمرکز نمایند. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

گوشی های مقرون به صرفه قیمت باید یک دوربین خوب داشته باشند، نه چهار دوربین بی کیفیت

چرا گوشی ها این همه دوربین دارند؟

بیست سال پیش، مردم متوجه شدند که گوشی های آن ها تا حدی می توانند جای دوربین های عکاسی کامپکت را پر نمایند. اگرچه گوشی ها در ابتدا در زمینه عکاسی تقریبا هیچ حرفی برای گفتن نداشتند، اما همین راحتی باعث شد که این مشخصه مورد استقبال زیادی قرار بگیرد. و پس از چند سال پیشرفت تکنولوژی، دوربین ها به طور ناگهانی به یکی از مهم ترین ویژگی های گوشی های هوشمند تبدیل شدند.

بیش از یک دهه از عرضه اولین گوشی هوشمند می گذرد ولی هنوز هم کیفیت دوربین در مرکز تبلیغات گوشی های مختلف قرار گرفته است. با توجه به اینکه عملا تمایز گوشی های تازه تا حد زیادی کاهش پیدا نموده، کیفیت دوربین از معدود ویژگی هایی است که شرکت ها می توانند برای ایجاد تمایز به طور گسترده روی آن مانور دهند.

این تقاضا برای دوربین های باکیفیت، سازندگان را به سمت یک ترند جالب سوق داده است. شرکت ها در حال حاضر برای گوشی های خود از چندین دوربین بهره می برند که هرکدام از این دوربین ها هدف خاصی را دنبال می نمایند. در حال حاضر بسیاری از گوشی ها از دوربین های مبتنی بر لنز استاندارد، اولترا واید، تله فوتو و ماکرو بهره می برند تا کاربران برای انواع عکاسی در محیط های مختلف دست بازتری داشته باشند.

اگر یک گوشی گران قیمت مبتنی بر چند دوربین خریداری کنید، مطمئنا این دوربین ها کیفیت بالایی ارائه می نمایند. اما اگر این دوربین ها کیفیت پایینی داشته باشند، تجربه کاربری اصلا لذت بخش نخواهد بود. این روزها بیشتر گوشی های مقرون به صرفه قیمت با چند دوربین بی کیفیت راهی بازار می شوند. این یکی از عجیب ترین ترندهای بازار موبایل محسوب می گردد که هیچ سودی برای مشتریان ندارد.

افزایش هزینه های ساخت با افزایش تعداد دوربین

برای تعبیه دوربین های عالی در گوشی، سازندگان باید بودجه هنگفتی را برای خرید قطعات، تحقیق و توسعه و استفاده از متخصصان بااستعداد هزینه نمایند. زمانی که با یک گوشی هزار دلاری مانند آیفون سروکار داریم، چنین هزینه هایی هیچ فشاری به شرکت وارد نمی نماید زیرا چندین برابر هزینه صرف شده، عایدی کسب می نمایند. اما هنگام ساخت گوشی های مقرون به صرفه قیمت، شرکت ها باید با دقت تمام هزینه ها را در نظر بگیرند.

در گوشی های مقرون به صرفه قیمت همیشه بعضی مشخصه ها فدای دیگر ویژگی ها می شوند و چنین رویکردی کاملا طبیعی است. اما زمانی که 4 دوربین در بدنه گوشی 200 دلاری قرار می گیرد، این فدا کردن ها هم غیرمنطقی خواهد شد. به همین خاطر در نهایت با چند دوربین بی کیفیت روبرو می شویم.

باید خاطرنشان کنیم این مساله فقط مختص سخت افزار نیست. بعضی از گوشی های مقرون به صرفه قیمت از سنسورهای دوربین قدرتمندی بهره می برند ولی به علت عدم توجه به نرم افزار دوربین، عکس های باکیفیتی ثبت نمی گردد. در همین زمینه می توانیم به وان پلاس نورد N10 اشاره کنیم. سنسور 64 مگاپیکسلی این گوشی اصلا بی کیفیت نیست ولی از طرف دیگر عکس های خوبی را ثبت نمی نماید.

برندهایی مانند گوگل و اپل استاد نرم افزار هستند و به همین علت است که آیفون ها و پیکسل ها با وجود استفاده از سنسور های دوربین کوچک و نه چندان عالی، می توانند عکس های فوق العاده ای را ثبت نمایند. البته بدون شک برندهای کوچک از بودجه کافی برای سرمایه گذاری روی نرم افزار دوربین بهره نمی برند. اما از طرف دیگر کاربران هم انتظار ندارند که گوشی های مقرون به صرفه قیمت عکس های حیرت انگیزی را ثبت نمایند. فقط کافی است دوربین این گوشی ها بتوانند از پس ثبت عکس های خوب در شرایط مختلف بربیایند. بنابراین چنین شرکت هایی باید در پی چه راهکاری باشند؟

فقط یک دوربین

سازندگان گوشی های مقرون به صرفه قیمت به جای اینکه برای 4 دوربین هزینه نمایند، باید این بودجه را برای استفاده از یک دوربین باکیفیت اختصاص دهند. البته طبیعتا کاربران در پی استفاده از دوربین سلفی خوب نیز هستند ولی دوربین های سلفی در کل هزینه بالایی ندارند. با این کار، شرکت ها می تواندن بودجه بیشتری را به سخت افزار، نرم افزار و بهینه سازی اختصاص دهند.

در ابتدا شاید چنین کاری از نظر سود و عایدی چندان منطقی نباشد، اما باید خاطرنشان کنیم که شرکت موردنظر می تواند از یک دوربین در چندین گوشی مقرون به صرفه قیمت استفاده کند. این همان رویکردی است که گوگل و اپل سال هاست که انجام می دهند و همانطور که می بینید نتایج خوبی داشته است.

البته به خوبی می دانیم که استفاده از فقط یک دوربین هم کاربران را دچار محدودیت می نماید. به عنوان مثال دیگر نمی توانند عکس های اولتراواید ثبت نمایند. اما واقعیت این است که بسیاری از کاربران گوشی های مقرون به صرفه قیمت از این دوربین ها استفاده نمی نمایند و عمدتا همان دوربین اصلی در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

در همین زمینه می توانیم به گوشی هایی مانند پیکسل 4a و آیفون SE 2022 اشاره کنیم. در خصوص آیفون SE باید بگوییم که اگرچه طراحی قدیمی آن با نقدها زیادی روبرو شده، اما کمتر کسی از کیفیت دوربین آن ناراضی است.

آیا اوضاع بهتر می گردد؟

به نظر می رسد حداقل در آینده نزدیک اوضاع در این زمینه بهتر نمی گردد زیرا هیچکدام از شرکت ها فعلا نمی خواهند ریسک تغییر این رویکرد را بپذیرند. عموم کاربران هیچگونه آشنایی با ویژگی های فنی گوشی های هوشمند ندارند و به همین خاطر چنین افرادی فقط ظاهر گوشی را در نظر می گیرند. در نتیجه اگر به یک کاربر معمولی بگویید که از بین دو گوشی مقرون به صرفه قیمت مبتنی بر یک و چند دوربین کدام را انتخاب می نماید، به احتمال زیاد مدل مجهز به دوربین چندگانه را انتخاب خواهد نمود.

بنابراین اگرچه این رویکرد در ابتدا از منظر سودآوری چندان به نفع شرکت ها نخواهد بود، اما امیدواریم شرکت های بزرگی مانند سامسونگ کم کم دوربین های چندگانه را در گوشی های مقرون به صرفه قیمت کنار بگذارند. اما واقعیت این است که در این زمینه چندان خوش بین نیستیم. ولی در هر صورت به لطف بهبود کیفیت دوربین گوشی ها، احتمالا در آینده گوشی های مقرون به صرفه قیمت هم در این زمینه حرف بیشتری برای گفتن خواهند داشت.

منبع: review geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "گوشی های مقرون به صرفه قیمت باید یک دوربین خوب داشته باشند، نه چهار دوربین بی کیفیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشی های مقرون به صرفه قیمت باید یک دوربین خوب داشته باشند، نه چهار دوربین بی کیفیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید