اولین اقدام کشورهای اسلامی علیه نسل کشی روهینگیا در میانمار

به گزارش وبلاگ طفره، گامبیا به نمایندگی از سازمان همکاری کشورهای اسلامی شکایتی را به دیوان بین المللی دادگستری علیه نسل کشی اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار تسلیم نموده و این نخستین اقدام حقوقی و قضایی57 کشور مسلمان علیه عاملان این نسل کشی محسوب می گردد.

اولین اقدام کشورهای اسلامی علیه نسل کشی روهینگیا در میانمار

به گزارش وبلاگ طفره آنلاین به نقل از ایرنا، رسانه های آسیایی، دولت گامبیا به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی شکایت خود را به طور رسمی در عالی ترین نهادی قضایی جهان و وابسته به سازمان ملل ثبت نموده است.

  • روهینجا یا روهینگیا؛ مسئله این است

وکلای این پرونده از دیوان خواستند تا به جرم کشتار اقلیت مسلمان روهینگیایی در میانمار دستوراتی به فوریت برای جلوگیری نسل کشی علیه مردم صادر گردد.

گامبیا پرونده را به نمایندگی از سازمان همکاری های اسلامی تشکیل داد.

ابوبکرماری تامبادو، وزیر دادگستری و دادستان گامبیا به خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه گفت که می خواهد یک پیغام روشن به میانمار و به بقیه جامعه بین المللی ارسال کند که جهان نباید در مقابل تروریسم کنار بایستد و کاری انجام ندهد. برای نسل ما شرم آور است که هیچ کاری انجام ندهیم در حالی که نسل کشی درست در برابر چشمان ما به وقوع می پیوندد. مقامات میانمار تاکنون دراین زمینه واکنشی نداشته اند.

ارتش میانمار در واکنش به حمله تعدادی از شورشیان میانماری یک جنگ تمام عیار را علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین در غرب میانمار در اوت سال 2017 به راه انداخت که در اثر هزاران نفر کشته و بیش از 700 هزار نفر از روهینگیایی ها پس از گریزی سخت از مهلکه در نقطه مرزی بنگلادش با میانمار پناه گرفتند.

ارتش میانمار در سال گذشته توسط سازمان ملل عامل نسل کشی روهینگیایی ها شناخته شد و بدترین ارتش جهان نام گرفت.

تامبادو گفت : میانمار باید در مجامع حقوقی بین المللی در قبال نسل کشی علیه روهینگیا مسئول باشد. پرونده تشکیل شده در دیوان بین المللی دادگستری موسوم به کارزار میانمار علیه روهینگیاست که جنایات صورت گرفته در خصوص روهینگیایی ها مانند قتل، ایجاد آسیب جدی جسمی و روحی، شکنجه، آزار و اذیت، کشتار و جلوگیری از تولد بچه ها و انتقال اجباری و تجاوز به زنان و دختران فهرست شده که هدف آنها نابودی گروه روهینگیا به طور کامل در میانمار بوده است.

تامبادو اضافه کرد: گامبیا این اقدام را برای جستجوی عدالت و پاسخگویی در خصوص نسل کشی که میانمار علیه روهینگیا انجام داده و از هنجار جهانی در برابر نسل کشی که برای همه دولت ها الزام آور است، حمایت و تقویت می نماید.

وکلای تحت راهنمایی تامبادو این پرونده خواسته اند تا دیوان بین المللی دادگستری در خصوص نسل کشی و بیرون کردن اجباری اقلیت روهینگیا از میانمار که سبب فرار آنها به بنگلادش و بسیاری از کشورهای دیگر شده تحقیقات گسترده بین المللی را شروع کند.

تامبادو که بیش از یک دهه به عنوان وکیل دادگستری سازمان ملل متحد در رابطه با نسل کشی سال 1994 در رواندا مشغول به کار بود، به دلیل تخصص ویژه ای که دارد، راهنمایی این دادخواست را برعهده گرفته است.

او گفت: جهان در پرونده قتل عام رواندا باخت در حالی که نسل کشی در رواندا نیز در مقابل چشمان جامعه بین المللی انجام شد.

الیز کارلسون راینر و آنیش گویل با اشاره به گزارش جدید بازرسان سازمان ملل مبنی براین که کشتارو آزار و اذیت روهینگیایی ها در میانمار ادامه دارد نوشتند: مسلمانان روهینگیا در راخین اکنون در شرایط اسف باری زندگی می نمایند و همچنان با خطر کشتار جمعی روبه رو هستند.

گزارشگران حقیقت یاب سازمان ملل ماه گذشته ارتش و فرماندهان نظامی میانمار را بار دیگر عاملان اصلی قتل عام جمعی مسلمانان جنگی خطاب نموده و مستندات مختلفی را در خصوص ارتکاب جنایت جنگی علیه غیرنظامیان روهینگیایی و شکنجه آنها توسط آنها منتشر نموده اند.

نماینده میانمار در سازمان ملل در واکنش به انتشار این گزارش ها ادعا نموده بود: این گزارش یک طرفه و مبتنی بر اطلاعات گمراه نماینده و برگرفته از منابع ثانویه تهیه شده است.

نهاد حقوق شهروندی Fortify Right در اکتبر 2016 و اوت و سپتامبر 2017 در گزارش های مختلف خود اظهار داشت که ارتش میانمار بیش از 11 هزار سرباز را به همراه پلیس و عاملان غیرنظامی برای قتل عام و تجاوز و شکنجه مردم روهینگیا مورد استفاده قرار داده ست.

منبع: همشهری آنلاین

به "اولین اقدام کشورهای اسلامی علیه نسل کشی روهینگیا در میانمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین اقدام کشورهای اسلامی علیه نسل کشی روهینگیا در میانمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید