تجاری سازی مرغ لاین با اجرای 6 برنامه ملی ، ظرفیت های موجود شناسایی می شوند

به گزارش وبلاگ طفره، ایران یکی از معدود کشورهای دارای فناوری فراوری مرغ لاین است. نژادی که می تواند فراوریات ایران در حوزه مرغ را افزایش دهد و کشور را از این نظر خودکفا کند. ارتقای فراوری این حیوان در اولویت ستاد توسعه زیست فناوری نهاده شد.

تجاری سازی مرغ لاین با اجرای 6 برنامه ملی ، ظرفیت های موجود شناسایی می شوند

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ طفره به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،مرغ لاین برای نخستین بار در سال 56 شمسی در ایران مطرح شد و سال 62 طرح ملی احداث مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین تدوین و مورد تصویب نهاده شد. اما کم توجهی ها به این حوزه اجازه رشد و توسعه فناورانه درخور نداد و این نژاد چندان در چرخه فراوری کشور مورد توجه قرار نگرفت.

اما ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به عوائد و مزایای خوب فراوری این نژاد در کشور، اقدام به تعریف 6 برنامه ملی برای تجاری سازی مرغ لاین در کشور نموده است.

توسعه لاین

این برنامه ملی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شناسایی فرصت ها، مقایسه عملکرد سویه ها، پرورش آرین با جیره رقیق شده و ضایعات گندم بوجاری، انعقاد تفاهم نامه ایجاد لاین پشتیبان با سازمان اتکا و راه اندازی کارخانه نوآوری دام و طیور عملیاتی خواهد شد.

سلامت و بهداشت طیور

برای تحقق این برنامه ستاد در نظر دارد تا از فراوری واکسن های مارک، سه گانه، نیوکاسل، گامبورو، سه گانه نیوکاسل، برونشیت و سندرم افت تخم پرندگان و واکسن کوریزا حمایت کند. بعلاوه فراوری پروبیوتیک ها را نیز در دستور کار قرار داده است.

جیره و خوراک

در این بخش تنوع بخشی به نهاده هایی چون ضایعات گندم بوجاری، پودرپر، فرآوری و فراوری CSL و فراوری مولتی آنزیم های مورد احتیاج پروژه در اولویت واقع شده است تا با این کار خوراک مورد احتیاج این حیوانات تامین گردد.

آموزش و ترویج

در این برنامه ملی دستورالعمل پرورش جوجه های اجداد، جوجه های مادر و جوجه های گوشتی به فعالان و صنعتگران این حوزه ارائه خواهد شد.

تجهیزات مناسب

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای برای ساخت تجهیزات مورد احتیاج این صنعت، درصدد است تا از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و خلاق استفاده کند و با حمایت از آنها این فرایند را شتاب دهد.

اتحادیه ها و تعاونی ها

استفاده از ظرفیت کانون های همگرایی دانش صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای فعال کردن حضور بخش خصوصی در توسعه و تجاری سازی مرغ آرین برنامه دیگری است که معاونت در پی اجرایی کردن آن است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تجاری سازی مرغ لاین با اجرای 6 برنامه ملی ، ظرفیت های موجود شناسایی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجاری سازی مرغ لاین با اجرای 6 برنامه ملی ، ظرفیت های موجود شناسایی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید