ترکیه هسته ای شد

به گزارش وبلاگ طفره، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز به وسیله ویدئو کنفرانس در این مراسم تحویل نخستین محموله سوخت هسته ای به نیروگاه آک کویو ترکیه شرکت کرد. این نیروگاه را شرکت روس اتم روسیه برای ترکیه ساخته است.

ترکیه هسته ای شد

همزمان با شروع مراسم رسمی تحویل نخستین محموله سوخت هسته ای به اولین نیروگاه اتمی ترکیه از سوی روس ها، رجب طیب اردوغان در سخنرانی در این مراسم به وسیله ویدئو کنفرانس بیان کرد که کشورش با تاخیر 60 ساله، به جمع کشورهای دارای انرژی هسته ای در دنیا صعود کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز به وسیله ویدئو کنفرانس در این مراسم تحویل نخستین محموله سوخت هسته ای به نیروگاه آک کویو ترکیه شرکت کرد. این نیروگاه را شرکت روس اتم روسیه برای ترکیه ساخته است.

اردوغان در سخنانش به مناسبت این روز مهم برای ترکیه اضافه کرد: با تحویل سوخت های هسته ای راه های هوایی و دریایی به نیروگاه هسته ای آک کویو ، به عنوان یک تاسیسات هسته ای را بدست اورده است.

پوتین در سخنرانی برخط در این مراسم گفت : سیستم هسته ای آک کویو یکی از مدرن ترین و قابل اعتمادترین سیستم های امنیتی در دنیا است.

قرار است روند فعالیت اولین فاز نیروگاه هسته ای آک کویو در امسال میلادی شروع گردد و فازهای بعدی آن نیز با فاصله های زمانی یک ساله به بهربرداری خواهد رسید.

کار احداث نیروگاه آک کویو در منطقه مرسین ترکیه به عنوان نخستین پروژه ساخت و راه اندازی راکتور نیروگاه هسته ای کشور آوریل 2018 با شرکت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به وسیله ویدیوکانفرانس شروع شد.

این پروژه که حدود 20 میلیارد دلار هزینه دارد بزرگترین سرمایه گذاری در ترکیه در یک مرحله خواهد بود و 10 درصد احتیاج برق کشور را تامین خواهد نمود.

این نیروگاه زمینه ایجاد اشتغال برای ده هزار نفر را فراهم خواهد نمود. سهام شرکت های ترکیه در این پروژه 35 الی 40 درصد خواهد بود و بین 6-8 میلیارد دلار ارزش اضافه کرده برای آنها به همراه خواهد داشت.

نیروگاه هسته ای آک کویو از سوی شرکت دولتی روس اتم روسیه تاسیس می گردد. این نیروگاه چهار واحد فراوری برق خواهد داشت که ظرفیت هر یک از آنها 1200 مگاوات معین شده است.

زمانی که نیروگاه مذکور با چهار رآکتور هسته ای و ظرفیت فراوری 4800 مگاوات برق به بهره برداری برسد، می تواند 35 میلیارد کیلووات ساعت انرژی مورد احتیاج استانبول را به تنهایی تامین کند.

در مرحله عملیاتی نیز برای 3500 نفر فرصت اشتغال ایجاد می گردد.

تا به امروز 248 نفر برای اشتغال در نیروگاه های هسته ای آک کویو در حال تحصیل در دانشگاه تحقیقات هسته ای روسیه هستند که 35 نفر آنها فارغ التحصیل شده اند. قرارداد احداث این نیروگاه سال 2010 میلادی بین ترکیه و روسیه منعقد شده بود.

منبع: عصر ایران

به "ترکیه هسته ای شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه هسته ای شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید