فراوری کیت معین احتیاج به شیمی درمانی در سرطان پستان به وسیله محققان

به گزارش وبلاگ طفره به نقل از جهاددانشگاهی، دکتر رضوان اسمعیلی عضو هیات علمی و مدیر دپارتمان ژنتیک پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی در خصوص پروژه فراوری کیت معین احتیاج به شیمی درمانی در سرطان پستان که یک سال و نیم است مدیریت آن را برعهده گرفته است، گفت: در حال حاضر برای جلوگیری از عود و متاستاز در بیشتر بیماران مبتلا به سرطان پستان بعد از جراحی، از شیمی درمانی استفاده می گردد.

فراوری کیت معین احتیاج به شیمی درمانی در سرطان پستان به وسیله محققان

وی اضافه نمود: این در حالی است که امروزه مطالعات گسترده نشان داده اند که تعداد زیادی از مبتلایان به سرطان پستان، به ویژه بیمارانی که در مراحل پایین بیماری هستند از شیمی درمانی بعد از جراحی سودی نمی برند. این بیماران با یک درمان کم تهاجمی تر مانند هورمون درمانی می توانند به زندگی ادامه داده و ریسک عود بیماری در آن ها پایین است.

وی ادامه داد: تشخیص این بیماران تنها با استفاده از انجام تست های چند ژنی امکان پذیر است. به این ترتیب می توان با استفاده از این آزمایش ها از کاربرد نا به جای شیمی درمانی در تعداد کثیری از بیماران اجتناب نموده و آن ها را از شر عوارض جانبی بسیار نامطلوب شیمی درمانی و نیز هزینه نمودهای مربوطه در امان نگه داشت.

اسمعیلی با تاکید بر این که این تست ها فقط در خارج از کشور و در مراکز محدودی انجام می گردد، اضافه نمود: بنابراین علاوه بر هزینه بالای چند هزار دلاری انجام تست بر روی هر بیمار، زمان بر بودن ارسال نمونه و انجام تست و بعلاوه خروج نمونه از کشور به نفع سیستم سلامت نیست. مضافا این که با توجه به شرایط تحریم، استفاده از این خدمات به راحتی امکان پذیر نیست.

مدیر دپارتمان ژنتیک پژوهشکده سرطان معتمد اعلام کرد: با اجرای موفقیت آمیز پروژه فراوری کیت مشخص احتیاج به شیمی درمانی در سرطان پستان، امکان انجام این تست - به عنوان یکی از مراحل مهم در تشخیص و انتخاب روش درمان در مبتلایان به سرطان پستان - با قیمت بسیار پایین تر و در زمان کمتر در کشور فراهم می گردد.

وی تشخیص و درمان سرطان را یکی از موارد هزینه بر در کشور دانست و گفت: درمان سرطان با تأثیر بر عملکرد و کیفیت زندگی فرد علاوه بر هزینه های مستقیم هزینه های غیر مستقیم بسیاری دارد که در تمامی کشورهای پیشرفته اهمیت بسیار زیادی به آن داده می گردد. بعلاوه سرطان پستان با تأثیر بر زنان به عنوان رکن اصلی خانواده، تمامی اعضای خانواده را متأثر می نماید.

اسمعیلی به هدف این طرح اشاره نمود و اضافه نمود: هدف این طرح، شناسایی افراد مبتلا به سرطان پستان است که بدون شیمی درمانی می توانند به زندگی با کیفیت بهتر ادامه دهند؛ بنابراین علاوه بر اینکه انجام این پروژه دسترسی به این نوع خدمت پزشکی شخصی را در کشور امکان پذیر می نماید از هزینه های درمان و عوارض جانبی در کشور نیز به شدت می کاهد.

وی ادامه داد: فراوری، بهینه سازی و اعتبارسنجی های آزمایشگاهی و کلینیکی این تست به طور کامل اجرا شده است با توجه به مولتی ژن بودن این تست ها پارامترهای بسیاری در انجام تست وجود داشته که اطمینان از صحت اطلاعات موجود و انجام صحیح روش بسیار حساس بوده است که با مطالعات بسیار و انجام آزمایشات گوناگون روش صحیح و مناسب با امکانات داخل را به دست آورده ایم.

عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با اشاره به این که مراحل آزمایشگاهی و اعتبار سنجی این کیت به خوبی انتها یافته و مکاتبات لازم با اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت جهت اخذ مجوز اجرا شده است، اضافه نمود: فراوری و تجاری سازی این محصول در گرو تأیید و اخذ مجوز فراوری از این اداره است.

وی اضافه نمود: در این صورت امکان تجاری سازی و ارائه خدمات به بیماران وجود دارد. فراوری در مقیاس بزرگ تر، تجهیز آزمایشگاهی تازه برای ارائه خدمات در مقیاس بزرگ، ایجاد امکاناتی جهت اخذ نمونه از سراسر کشور و بعلاوه تبلیغات وسیع در دستور کار واقع شده است که امیدواریم این مرحله نیز به خوبی سپری گردد.

اسمعیلی در خصوص مسائل و موانعی پیش روی طرح گفت: بعضی موانع پیش رو با حمایت جهاددانشگاهی و پژوهشکده به خوبی پشت سر گذاشته شد. امیدواریم که بتوانیم سایر مراحل این طرح را نیز با موفقیت سپری کنیم؛ اما در مجموع جهت انجام چنین طرح هایی، بعضی از مواد آزمایشگاهی که باید از خارج از کشور و به وسیله شرکت های واسطه خریداری گردد، گاهی با قیمت بیش از دو برابر قیمت اصلی ارائه می گردد و حداقل حدود دو تا سه ماه زمان می برد.

وی ادامه داد: خریداری این مواد از شرکت های مختلف هم یک نقطه ضعف محسوب می گردد. بعلاوه در بعضی موارد که تحریم وجود دارد هماهنگی استفاده از بعضی خدمات بسیار سخت است که باعث زمان بر شدن پروژه می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فراوری کیت معین احتیاج به شیمی درمانی در سرطان پستان به وسیله محققان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری کیت معین احتیاج به شیمی درمانی در سرطان پستان به وسیله محققان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید