دشت سوسن بهشتی سرسبز در کنار رود کارون

به گزارش وبلاگ طفره، دشت سوسن یکی از دل نشین ترین تجربه های طبیعت گردی را برای شما رقم خواهد زد. این دشت سرسبز که به گل های شقایق سرخ آراسته شده است و رود کارون در کنار آن جریان دارد، جزو زیباترین جاذبه های خوزستان می باشد.

دشت سوسن بهشتی سرسبز در کنار رود کارون

آشنایی با دشت سوسن

سوسن دشت وسیعی است که در آن روستاهای زیادی قرار گرفته است و رود خروشان کارون طراوت، پرآبی و حاصلخیزی به این منطقه رویایی بخشیده است. این منطقه به علت شرایط جغرافیایی اش برای کشت و باغداری بسیار مناسب است. در دشت سوسن ایذه گونه های مختلف گیاهی شامل درختان انار، بلوط، انجیر، بابونه، گل های نرگس و شقایق رشد می نمایند. زیبایی دشت سبز و سراسر شقایق قرمز سوسن و قرار داشتن جاذبه های تاریخی و روستاهای دیدنیی در آن به گونه ای است که سوسن را به نگین گردشگری ایذه تبدیل نموده است.

دشت سوسن

رود کارون دشت سوسن را به دو بخش سوسن غربی و سوسن شرقی تقسیم نموده است که هرکدام از این دو بخش زیست بوم خاص خود و زیبایی منحصر به فردی دارد. بخش غربی دشت سوسن به داشتن گل های نرگس و شقایق انبوه و مجذوب کننده و روستاهای دیدنی مهرنان، لولو، ده شیخ و ده ثریا معروف است. در طرف مقابل رود، سوسن شرقی با جنگل های بلوطش برای کسانی که عاشق طبیعت وحشی و بکر هستند، یک مقصد گردشگری ایده آل محسوب می گردد. این بخش شامل روستاهای سوسن شرقی، جنگه موسوی، فالح، ممبین، آب بید و شیمن و چندین روستای روح نواز دیگر است.

آدرس دشت سوسن کجاست؟

دشت سوسن ایذه از 2 دهستان سوسن شرقی (با مرکزیت جنگه) و سوسن غربی (با مرکزیت ترشک) تشکیل شده است. این دشت در استان خوزستان و در 35 کیلومتری شمال غرب شهرستان ایذه قرار گرفته است. با خرید بلیط هواپیما اهواز می توانید به راحتی خود را به ایذه رسانده و از زیبایی های دشت ایذه استفاده کنید.

گل های شقایق در دشت سوسن در عید

آب و هوای دشت سوسن

از آنجا که دشت سوسن در منطقه خوزستان قرار گرفته است، در تابستان ها آب و هوایی گرم و آفتابی سوزان دارد. در بقیه مواقع سال در دشت سوسن آب و هوا بسیار فرحبخش و دل انگیز است و دشت زیر نور آفتاب می درخشد. منطقه دشت سوسن به خاطر قرار گرفتن بین رشته کوه های زاگرس نسبت به دیگر نقاط خوزستان آب و هوای نسبتا متعادل دارد، این دشت در زمستان نیز بسیار دیدنی و زیباست. به طور کلی برترین زمان برای سفر به دشت سوسن، از ابتدای بهمن ماه تا اوایل خرداد است.

دشت سوسن در زمستان

وسایل مورد احتیاج برای سفر به دشت سوسن

بسته به اینکه می خواهید به صورت پیک نیک به دشت سوسن بروید یا قصد کمپ یک روزه یا چند روزه را دارید، وسایلی که باید با خود به همراه بردارید فرق دارد. به طور کلی خوب است فهرست زیر را بسته به احتیاج خود چک کنید.

چادر مسافرتی، زیرانداز، کوله پشتی، کفش پیاده روی، ظروف مانند بشقاب، قاشق، چنگال، چاقو و لیوان، میان وعده و وعده های غذایی، هیزم و ذغال، آتش زنه، آب آشامیدنی، کیسه خواب، وسایل نظافت شخصی، داروهای شخصی و عمومی، دفترچه بیمه، کارت شناسایی، کرم ضد آفتاب، پول نقد، تلفن همراه، شارژر موبایل، پاور بانک، هدلامپ، لباس مناسب فصل، لباس اضافه، پانچو یا بارانی، کلاه آفتابگیر، حوله، یاری های اولیه، کبریت یا فندک، دمپایی و صندل، دوربین، کیسه زباله

سرگرمیات دشت سوسن

در دشت سوسن سرگرمیات و سرگرمی های زیادی برای لذت بردن وجود دارد. چند نمونه از کارهای سرگرمیی که می توانید انجام دهید را در ادامه برایتان فهرست نموده ایم:

  • قایق سواری: گردشگران زیادی معتقدند لذتی بالاتر از قایق سواری در رودخانه کارون در منطقه دشت سوسن وجود ندارد. شما با قایق سواری در رود کارون تجربه ای فراموش نشدنی کسب خواهید کرد و لذت زیادی خواهید برد. برای سفر به بعضی از روستاهای دشت سوسن نیز باید بوسیله قایق راهی شوید.

قایق سواری در دشت سوسن

  • ماهیگیری: شما به راحتی می توانید در دشت سوسن با به همراه داشتن قلاب ماهی گیری خود به ماهیگیری بپردازید و از این سرگرمی آرامش بخش در کنار رود کارون لذت ببرید.
  • گورستان های شیر سنگی: وجود سنگ مزارهایی به شکل شیر و از سنگ از جاذبه های تاریخی این دشت محسوب می گردد. این شیرها که یادگار هزاران سال پیش هستند، بر سر مزار جنگجویان نصب می شدند و نماد شجاعت شخص متوفی بودند.

گورستان شیر سنگی

  • طبیعت گردی: دشت سرسبز سوسن که با گل های قرمز شقایق آراسته شده است مانند یک بوم نقاشی است. قدم زدن در ارتفاعات، دیدن منظره ها دیدنیی، چشمه های زلال متعدد و گوش سپردن به صدای رود کارون که بی وقفه می خروشد بی شک از ناب ترین لحظات عمرتان خواهد بود.
  • روستاگردی: روستاهایی که در دشت سوسن قرار دارند هرکدام زیبایی منحصر به فردی دارند که قطعا ارزش دارد به بازدید از آن ها بروید. در بعضی ازین روستاها مکان های تاریخی بسیاری وجود دارد، بعضی طبیعتی بسیار بکر و زیبا دارند و بعضی معماری خاص و پیچیده ای دارند که شمارا مبهوت می نماید.
  • عکاسی: در این دشت زیبا با منظره ها بهشتی ثبت عکسهایی باورنکردنی با دوربین حرفه ای می تواند سرگرمی بسیار جالبی باشد.
  • کوهنوردی: در کوه های اطراف دشت سوسن می توانید به کوه نوردی پرداخته و از ارتفاعات دشت وسیع سوسن را دیدن کنید. برای هدایت بهتر درمورد راستاهای کوه نوردی می توانید از مردم محلی دشت یاری بگیرید.

تپه های زیبای دشت سوسن

  • کمپینگ: با هدایت های مردم می توانید نقاط مناسب برای کمپینگ را در این منطقه بیابید. محل هایی را انتخاب کنید که برای مردم محلی و زمین های کشاورزی مسئله ای ایجاد نکند.

امکانات دشت سوسن

به علت بکر بودن منطقه دشت سوسن، تقریبا هیچ گونه امکاناتی در دشت وجود ندارد و تمام وسایل و لوازم مورد احتیاج خود را باید به همراه داشته باشید.

راستا دسترسی به دشت سوسن

در صورتی که می خواهید بار سفر ببندید و به دشت زیبای سوسن بروید با خرید بلیط هواپیما مقرون به صرفه و طی مسافتی کوتاه، باید خودتان را به شهر ایذه برسانید. سپس به وسیله جاده خروجی شمالی ایذه وارد راستا روستای پیان شوید. پس از عبور از این روستا یک دو راهی پیش روی شما قرار می گیرد که راه سمت چپ به سمت سد شهید عباسپور و راستا سمت راست به دشت سوسن می رود. (جالب است بدانید که راستا سمت چپ نیز جاذبه های خاص خود را دارد. منطقه توریستی سرگرمیی گلزار، بارگاه امام زاده سلطان ایران و سد شهید عباسپور از جمله این جاذبه ها است.) پس از اینکه راستا سمت راست را ادامه دادید از روستای کشگلی عبور کردید، پس از طی مسافتی دوباره بر سر دو راهی دیگری قرار می گیرید که تفاوتی ندارد کدام را انتخاب کنید چراکه در نهایت به دشت سوسن می رسید اما این راه ها تفاوتی دارند که بیان خواهیم کرد.

راستا دشت سوسن

راستا سمت چپ شما را به شمالی ترین و آخرین بخش دشت سوسن می رساند که تنگه و رود کارون در آن قرار گرفته است. با ادامه راستا در این راه به روستای ده شیخ می رسید و با قایق از عرض کارون عبور می کنید و به روستای ثریا می روید. اگر به قایق سواری علاقه دارید راستا سمت چپ انتخاب بهتری است.

راستا سمت راست کل دشت را دور می زند و از روی پل کارون عبور می نماید. با این راستا آسفالته تا روستای ده کهنه می روید و از آنجا راستای خاکی اما مناسب را تا روستای ثریا در پیش دارید.

اقامتگاه دشت سوسن

برای اقامت در دشت سوسن می توانید گزینه های مختلفی را برگزینید. اولین انتخاب شما می تواند اقامت در خانه های محلی و هتل ها در شهرهای اطراف مانند ایذه در 35 کیلومتری دشت سوسن باشد. انتخاب بعدی اقامت در اتاق های اسکان مسافر در روستاهای منطقه است که البته تعدادشان محدود است. گزینه آخر کمپینگ در محل های مناسب و مکان هایی که مزاحمتی برای ساکنان ایجاد نمی نمایند، می باشد.

چادر زدن در دشت سوسن

جاذبه های اطراف دشت سوسن

روستای ثریا: روستای ثریا معروف ترین و قدیمی ترین روستای موجود در دشت سوسن ایذه است. این روستا دارای بافت پلکانی است و به ماسوله خوزستان معروفیت دارد. معماری خاص روستا و مردم خونگرم آن، باعث شده گردشگران زیادی داشته باشد.

روستای ده حوض: حوض بسیار بزرگی که در مرکز روستا قرار گرفته است باعث شده نام روستا به ده حوض معروف گردد. روستای ده حوض دارای طبیعتی بسیار زیبا و چشم نواز است و باغ ها و چشمه هایی دیدنی دارد. این روستا به نگین دشت ایذه نیز مشهور است.

روستای شیمن: شیمن یکی از روستاهایی است که بدون شک از دیدن آن پشیمان نخواهید شد، آبشارهای زیبا، جنگل های بلوط و شالیزارهای برنج به همراه کوه های سر به فلک کشیده زیبایی های شیمن محسوب می گردد.

سایر روستاهای دیدنی دشت سوسن: در کنار روستای ثریا و ده حوض، روستاهای ده شیخ، دانیال، ده کهنه، لولو و ... نیز در این منطقه قرار دارند و از طبیعت زیبا، مردم خونگرم و چشم اندازهای دیدنی برخوردارند.

باغ ها و شالیزارها: مردم در دشت سوسن به علت حاصلخیزی خاک به باغداری و کشاورزی مشغول اند. باغ ها و زمین های پر از درختان میوه همانند انار و انجیر در جای جای منطقه دیده می شوند و شالیزارها از دیدنی ترین قسمت های دشت سوسن هستند؛ برنج این منطقه عطر بی نظیری دارد و با نام برنج سوسن معروف است.

شالیزارهای دشت سوسن

پل تاریخی پاپیلا: پل پاپیلا اثری به جا مانده از دوره ساسانیان است که این روزها تنها یکی از پایه های آن دیده می گردد. نام این اثر به معنای پایه های پل است.

جاده باستانی: این جاده از یک شاهراه بزرگ قدیمی از زمان داریوش به جا مانده است و تا امتداد کارون ادامه دارد.

از دیگر جاذبه های دشت سوسن می توان به آثار تمدن ایلامی و ماد همانند خونگ اژدر، قلعه کژدم، اشگفت سلمان، شیرهای سنگی کولفرحو، تالاب بین المللی چغاخور و قلعه چالشتر در چهارمحال و بختیاری اشاره نمود.

سوالات متداول

آدرس دشت سوسن کجاست؟

دشت سوسن ایذه در استان خوزستان و در 35 کیلومتری شمال غرب شهرستان ایذه قرار گرفته است.

راستا دسترسی به دشت سوسن چیست؟

ابتدا باید خودتان را به شهر ایذه برسانید. سپس به وسیله جاده خروجی شمالی ایذه وارد راستا روستای پیان شوید. پس از عبور از این روستا یک دو راهی پیش روی شما قرار می گیرد که راه سمت چپ به سمت سد شهید عباسپور و راستا سمت راست به دشت سوسن می رود. (جالب است بدانید که راستا سمت چپ نیز جاذبه های خاص خود را دارد. منطقه توریستی سرگرمیی گلزار، بارگاه امام زاده سلطان ایران و سد شهید عباسپور از جمله این جاذبه ها است.) پس از اینکه راستا سمت راست را ادامه دادید از روستای کشگلی عبور کردید، پس از طی مسافتی دوباره بر سر دو راهی دیگری قرار می گیرید که تفاوتی ندارد کدام را انتخاب کنید چراکه در نهایت به دشت سوسن می رسید.

سرگرمی های قابل انجام در دشت سوسن کدام اند؟

قایق سواری، ماهیگیری، طبیعت گردی، روستاگردی، عکاسی، کوهنوردی، کمپینگ و دیدن آثار تاریخی

از ایذه تا دشت سوسن چقدر راه است؟

حدود 6 کیلومتر راه است.

از اهواز تا دشت سوسن چقدر راه است؟

از اهواز تا دشت سوسن حدود 182 کیلومتر راه است که معادل 2 ساعت و نیم تا 3 ساعت رانندگی می باشد.

برترین زمان سفر به دشت سوسن ایذه چه زمانی است؟

برترین زمان سفر به دشت ایذه از اوایل بهمن ماه تا اواخر اردیبشهت ماه می باشد.

منبع: تریپ

به "دشت سوسن بهشتی سرسبز در کنار رود کارون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت سوسن بهشتی سرسبز در کنار رود کارون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید