چطور در طول سفر مراقب زمین باشیم؟!

به گزارش وبلاگ طفره، به طور کلی سفر امری شگفت انگیز است و انسان ها کوشش می نمایند تا از طریق آن مسائل شان را در خانه ترک نموده و به انجام کارهایی سرگرم نماینده مشغول شوند. البته باید توجه داشت، به هر جایی که سفر می کنیم به عنوان انسان مسوولیت خاصی برعهده داریم و باید کارهایی را انجام دهیم که به حفاظت از کره زمین یاری کنیم. این اقدامات حتی شامل کارهایی کوچک می گردد که شاید در ابتدا فکر کنیم که تأثیری در بهبود شرایط کره زمین ندارند، امّا، اگر این فعالیت ها در درازمدت ادامه یابد، شاهد نتایج مثبت آن خواهیم بود.

چطور در طول سفر مراقب زمین باشیم؟!

مهم اینکه، همیشه نگرانی ها درباره محیط زیست، آلودگی، حیوانات در خطر انقراض و حتی پرتاب زباله از پنجره ماشین به بیرون وجود دارد. به این ترتیب، زمانی که انسان سفره ماهی های مرده را که بر روی زمین افتاده اند، می بیند و یا وقتی که کوسه های مرده ای که در بازارها به فروش می رسند را مشاهده می کنید، غمی بزرگ تمام وجودش را فرا می گیرد. وبلاگ طفره با توجه به نگرانی های موجود درباره محیط زیست و اشتیاق انسان ها به مسافرت لیستی از 12 روش را برای نجات کره زمین در سفر مطرح می نماید:

وقتی افرادی را می بینی که بی مهابا به کره زمین ضرر می زنند و هیچ احساس مسوولیتی درباره آن ندارند، بسیار ناراحت می شوی. به این ترتیب، ضروری است که فریاد بزنی و کوشش کنی که این افراد را از خواب بیدار کنی. به لحاظ علمی نمی دانیم که آیا هنوز هم امکان حفظ کره زمین وجود دارد یا خیر، امّا، بهتر است فردی مثبت اندیش بوده و به امکان حفظ کره زمین امید داشته باشیم. یادمان باشد حتی اقدامات یک انسان هم می توانند تغییری در دنیا به وجود بیاورد که تصور دیگران را تغییر دهد.

استفاده مجدد از حوله هتل تا جایی که امکان دارد

استفاده از حوله هتل این امکان را به وجود می آورد که هر روز از حوله تازه ای استفاده نگردد و به این ترتیب، به حفظ سیاره مان یاری می گردد. توجه داشته باشید که حوله ها با سحر و جادو تمیز نمی شوند، بلکه برای ضدعفونی آنها از مواد شوینده قوی استفاده می گردد که معمولاً با محیط زیست سازگار نیستند. کوشش نکنید که استفاده از آنها را توجیه کنید، اگر اعمال ما برای کره زمین ضرر نداشت، هر روز سیاره ای تمیزتر از قبل داشتیم.

از سطل زباله بهره ببرید

اگر سطل زباله در جایی قرار داشت که مناسب نبود، حتماً جای آن را تغییر دهید و در جایی بگذارید که قابل استفاده باشد. با این کار می توانید شرایط را تغییر دهید و به حفظ محیط زیست یاری کنید.

چراغ اتاق محل اقامت تان را قبل از ترک هتل خاموش کنید

مطمئن شوید که قبل از خروج از هتل، چراغ اتاق تان را خاموش نموده باشید. این کار، عملی کوچک است، امّا، اگر همگان آن را انجام دهند تغییری اساسی در شرایط دنیا به وجود می آید.

اتفاق خوبی که اتفاق افتاده این است که در بسیاری از هتل ها این کار به صورت اتوماتیک هنگامی که مسافران اتاق محل اقامت شان را ترک می نمایند، انجام می گردد.

به فیل ها صدمه نزنید

یکی دیگر از کارهایی که باید در سفر انجام داد این است که از صدمه زدن به فیل ها اجتناب کنیم. مهم اینکه، بعضی از مردم به نوزادان فیل ها صدمه می زنند و حتی زمانی که این فیل ها رام شده اند نیز با چاقو و چیزهای دیگر به آنها صدمه می زنند. لازم به ذکر است، این فیل ها به راحتی بهبود نمی یابند.

احتیاج به یادآوری نیست که از فیل ها نباید برای سواری استفاده کرد، این کار به آنها صدمه می زند. بنابراین وقتی که قصد دارید پشت این حیوانات سوار شوید به جای فکر کردن به عکسی که بعداً می خواهید به دیگران نشان دهید به این حیوانات و صدمه ای که به آنها وارد می گردد، فکر کنید.

خوراکی هایی را که از حیوانات در معرض خطر تهیه شده است نخرید

کوسه ها، ماهی تن باله آبی و پوفر فیش چینی تنها بعضی از حیواناتی هستند که در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی در معرض خطر قرار گرفته و حال آنکه در بعضی از رستوران ها خوراکی هایی ارائه می گردد که از گوشت این حیوانات تهیه شده است.

البته، گاهی اوقات تشخیص اینکه خوراکی ها از گوشت چه حیواناتی تهیه شده اند، سخت است، امّا، یکی از راه های مناسب برای پرهیز از خرید این نوع خوراکی ها این است که ببینیم آیا رستورانی که قصد غذا خوردن در آن را داریم حامی محیط زیست است یا خیر. بعلاوه باید دید که اولویت این رستوران برای فراوری چیست و از چه چیزهایی برای تهیه خوراکی ها استفاده می نماید.

از انداختن زباله در دریاها خودداری کنید

بعضی از افراد به این علت که دنیای زیر آب را نمی شناسند، آشغال هایشان را به داخل آب می اندازند، امّا، ضروری است که با وجود عدم شناخت دنیای زیر آب از انداختن آشغال ها به داخل آب خودداری کنید.

عواقب پرتاب زباله در دریا بسیار خطرناک است، به طوریکه سالانه بیش از 1 میلیون پرنده دریایی و صدها هزار نفر از دیگر حیوانات دریایی به واسطه آلودگی اقیانوس ها جان خود را از دست می دهند.

اگر آشغالی را در ساحل و یا داخل دریا دیدید حتما ًآن را بردارید، حتی اگر آشغال نبود و یک کیسه پلاستیکی مشاهده کردید آن را برداشته و به داخل سطل آشغال بیندازید. سالانه 100 هزار حیوان دریایی به خاطر کیسه های پلاستیکی جان خود را از دست می دهند. لازم به ذکر است؛ حیوانات دریایی این پلاستیک ها را با چتر دریایی که منبع اصلی مواد غذایی بسیاری از آنها از جمله لاک پشت هاست، اشتباه می گیرند.

بعلاوه، اگر هر گونه آشغالی را در دریا و یا سواحل مشاهده کردید از آن عکس بگیرید و با دیگران به اشتراک بگذارید، به این ترتیب به پروژه آگاهی بخشی که عده ای از غواصان به منظور پاکسازی اقیانوس ها و حفاظت از حیوانات دریایی ایجاد نموده اند، یاری می کنید. به وسیله این اقدام، الهام بخش مردم برای تمیز کردن اقیانوس ها خواهید بود.

بلیت هواپیمای خود را چاپ نکنید

با چاپ نکردن بلیط هواپیما به صرفه جویی در استفاده از کاغذ یاری کنید و از این طریق در حفاظت از محیط زیست سهیم باشید. امروزه اکثریت قریب به اتفاق فرودگاه های دنیا از دستگاه های الکترونیکی برای رویت بلیط پرواز استفاده می نمایند، به این ترتیب، می توانید به جای پرینت گرفتن، آن را در گوشی خود دانلود کنید.

از مراکز نگهداری دلفین ها تماشا نکنید

امروزه حداقل 250 مرکز دریایی در دنیا وجود دارد، قبل از اینکه برای رفتن به این مراکز اقدام کنید، در نظر داشته باشید که طول عمر یک دلفین در طبیعت 25 سال و در حالت اسیر و نگهداری شده تنها 5 سال است. از سویی دیگر نیمی از دلفین ها در90 روز اول اسارت جان خود را از دست می دهند. شاید جزو آن دسته از افراد بوده اید که از این واقعیات اطلاع نداشته اید، امّا، حالا این موضوع را می دانید، پس درست تصمیم بگیرید و عمل کنید.

بطری های آب را مجدداً پر آب کنید

معمولاً مسافران، بطری های آب را دور می اندازند و مجدد آب خریداری می نمایند، این کار به محیط زیست ضرر زیادی می زند، بهتر است که بطری ها را مجدداً از آب های آشامیدنی پر کنید به جای اینکه مجدداً آب خریداری کنید. به ویژه اگر در کشورهایی سفر می کنید که آب های شیر، آشامیدنی هستند، بهتر است که این کار را انجام دهید.

بعلاوه می توانید یک بطری را در همه جا همراه خود داشته باشید و برای آب از آن بهره ببرید، به این صورت هم به حفاظت از محیط زیست و کره زمین یاری نموده اید و هم در هزینه های خودتان صرفه جویی می کنید.

تخلفات را گزارش دهید

اگر در حین سفر، تخلفاتی از قبیل تجارت غیر قانونی حیوانات، ظلم و ستم و استثمار را مشاهده کردید حتما آنرا به مقامات مسوول مانند پلیس، سفیر یا سرکنسول کشورتان در کشوری که به آن سفر نموده اید، سازمان های غیر دولتی، تور خود و…. اطلاع دهید. تصور کنید که اگر تمامی افراد این کار را انجام دهند، تا چه میزان به حفاظت از محیط زیست و سیاره ما یاری خواهد شد.

علاوه بر تمامی آنچه در بالا گفته شد، بسیاری دیگر از کارها را می توان در سفر انجام داد تا به حفاظت از کره زمین یاری کرد. اگر همه انسان ها بخشی از این کارهای به ظاهر کوچک را انجام دهند، قطعاً دنیای به مکانی بهتر برای زندگی بدل خواهد شد. به یاد داشته باشید که انجام این کارها جزو وظایف ماست.

منبع: www.packingmysuitcase.com

منبع: الی گشت

به "چطور در طول سفر مراقب زمین باشیم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور در طول سفر مراقب زمین باشیم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید