رانت به زبان ساده ، انواع رانت را بشناسید

به گزارش وبلاگ طفره، رانت یکی از مخرب ترین عوامل در اقتصاد است؛ اما مفهوم رانت لزوما در ابعاد کلان مصداق ندارد و حتی می تواند در یک خانوده و در میان اعضای آن فراوری و توزیع گردد.

رانت به زبان ساده ، انواع رانت را بشناسید

به گزارش وبلاگ طفره، هرگونه پرداخت، تسهیلات یا امتیازی که برای یک نفر یا یک گروه اعم از مالک، تولیدکننده یا حتی مصرف کننده در نظر گرفته گردد و عامه از آن محروم باشند، رانت محسوب می شوند. این مفهوم، حتی می تواند در ابعاد کوچک تر و بین دو نفر یا چند نفر نیز به وجود بیابد.

فرض کنید، پدری که 6 فرزند دارد، به یکی از بچه ها مغازه ای هدیه بدهد. در حقیقت، این فرزند در مقابل 5 فرزند دیگر رانتی به دست آورده که با استفاده از آن می تواند نسبت به آن 5 نفر رجحان پیدا کند. این ماجرا می تواند برای مغازه های یک خیابان باشد که همگی آن الزاماً باید ساعت 10 شب تعطیل شوند اما یک مغازه به هر دلیلی اجازه دارد تا دیروقت باز بماند.

در ابعاد بزرگ تر، رانت می تواند امتیازی در قالب تأمین مقرون به صرفه تر مواد اولیه برای یک شرکت یا یک صنعت باشد که عملاً آنها را نسبت به سایر شرکت ها و سایر صنایع برتر می نماید.

حتی خبر دار شدن از یک خبر در هر حوزه ای نیز می تواند رانت محسوب گردد. مثلاً اگر کسی به وسیله یک منبع مسئول آگاه گردد که قرار است اراضی کشاورزی محدوده شهر تغییر کاربری پیدا کند، صاحب رانت شده است چراکه بعد از اعلام عمومی این خبر، قیمت آن اراضی به شدت رشد می نماید و آن فرد با اطلاع از این خبر نهانی، مهلت پیدا نموده است تا برای خرید زمین مقرون به صرفه کشاورزی در آن محدوده اقدام کند.

رانت، یکی از مؤثرترین عواملی است که می تواند یک اقتصاد کاملاً سالم را از کار بیندازد و آن را غیررقابتی کند. با توزیع رانت، عملاً سرمایه های ملی و سرمایه اکثریت به جیب اقلیتی می رود که شایسته آن نیستند.

منبع: همشهری آنلاین

به "رانت به زبان ساده ، انواع رانت را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رانت به زبان ساده ، انواع رانت را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید