شنیدن آواز شگفت انگیز کهکشان راه شیری، اینجا خطوط موازی به هم می رسند

به گزارش وبلاگ طفره، همشهری آنلاین نوشت: می دانستید که می توانید مرکز کهکشان راه شیری را بشنوید؟ دانشمندان و هنرمندان با همکاری هم، داده های جمع اوری شده به وسیله تلسکوپ ها را به موسیقی تبدیل نموده اند.

شنیدن آواز شگفت انگیز کهکشان راه شیری، اینجا خطوط موازی به هم می رسند

در یک همکاری بین پروژه سونیفیکیشن ناسا (تبدیل داده های دیجیتالی به داده های صوتی) و آهنگساز سوفی کاستنر، داده های نجومی جمع آوری شده به وسیله تلسکوپ ها به موسیقی تبدیل شده است. دو سال پیش، کیمبرلی آرکاند، متخصص تجسم بخشی نجوم در مرکز اخترفیزیک هاروارد - اسمیتسونیان، و همکارانش اطلاعات موجود در یک تصویر ترکیبی از مرکز کهکشان راه شیری را به صدا ترجمه کردند. آهنگ نو کاستنر، یک قطعه موسیقی با عنوان جایی که خطوط موازی به هم می رسند یا Where Parallel Lines Converge پروژه اصلی را توسعه می دهد و داستانی را بر اساس داده های تلسکوپ روایت می نماید.

آرکاند به مجله اسمیتسونیان می گوید: اولین باری که آن را شنیدم، به خودم لرزیدم. گاهی اوقات درباره این داده ها احساسی به من دست می دهد که همواره نمی توانم به وسیله کلمات یا تصاویر آن را بیان کنم.

به طور معمول، داده های نجومی به صورت بصری، در تصاویر رنگارنگ از آسمان پرستاره نشان داده می گردد، اما ایجاد این تصاویر اغلب به درجاتی از ترجمه احتیاج دارد چرا که داده های تلسکوپ همواره ذاتا بصری نیستند. به عنوان مثال، رصدخانه پرتو ایکس چاندرای ناسا که آرکاند با آن کار می نماید، اشعه ایکس دریافت می نماید که با چشم قابل رویت نیست.

آرکاند می گوید: با خودم فکر کردم چرا نتوانیم از حس دیگری استفاده کنیم تا بتوانیم این داده ها را آنالیز کنیم؟ به ویژه برای افرادی که نابینا یا کم بینا هستند؟

در ابتدا، آرکاند و همکارانش این کار را به روش لمسی انجام دادند. آن ها مدل های چاپ سه بعدی و ساخت لگو را برای نمایش داده های تلسکوپ توسعه دادند. اما همه گیری کووید-19 این کار را مختل کرد و آن ها ناچار شدند روی کار دیجیتالی متمرکز شوند. آرکاند با مت روسو، اخترفیزیکدان و موسیقیدان و موسیقیدان و اندرو سنت آگیدا، مهندس صدا همکاری کرد که کارشان سونیفیکیشن داده های ناسا یا تبدیل این داده ها به داده های صوتی است.

از سال 2020، این تیم تعدادی از تصاویر نجومی را به صداهایی به شکل سونیفیکیشن (sonification) ترجمه نموده است که می توانید به آن ها گوش دهید. هر کدام از این قطعه های موسیقی، داستانی علمی را روایت می نماید که می توان آن را شنید. فرآیند ترجمه شامل رایانه هایی است که از الگوریتم هایی برای تبدیل داده های تلسکوپ به نویز استفاده می نمایند.

به عنوان مثال قطعه صدایی از کهکشان راه شیری ساخته شده که از ترکیب داده های چاندرا، هابل و اسپیترز در آن استفاده شده است. این قطعه صدا، روی تصویر، مستمع را از سمت چپ به راست تصویر می برد، صداهای بلندتر، نشان دهند نور در ناحیه بالایی است و صداهای پایین تر، نور در ناحیه پایینی. مقدار روشنایی، معین نماینده مقدار صدا است و داده های هر تلسکوپ به وسیله مجموعه ای متفاوت از ابزار پخش می گردد. برای مثال، داده های مادون قرمز اسپیتزر از ابرهای غبار و گاز به وسیله یک پیانو به تصویر کشیده شده است. صدا در نزدیکی کمان ای یا Sagittarius A ، سیاهچاله ای که در مرکز کهکشان قرار گرفته است، در سمت راست پایین تصویر شنیده می گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "شنیدن آواز شگفت انگیز کهکشان راه شیری، اینجا خطوط موازی به هم می رسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شنیدن آواز شگفت انگیز کهکشان راه شیری، اینجا خطوط موازی به هم می رسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید