طرز تهیه خورش (خوراک) دال عدس؛ به سبک جنوبی ها

به گزارش وبلاگ طفره، دال عدس گونه از حبوبات که مشابه عدس سبز اما به رنگ قرمز و ازون کوچکتره. این نوع حبوبات در کنار خواص زیادش مثل فیبر و آهن، از منابع مهم پروتئین گیاهی هم حساب می شه.

طرز تهیه خورش (خوراک) دال عدس؛ به سبک جنوبی ها

خوراک (خورشت) دال عدس از غذاهای محبوب خوزستانی که با استفاده ازین حبوبات پرخاصیت درست می شه. در وبلاگ طفره بلاگ با طرز تهیه خورش دال عدس همراه ما باشین.

مواد لازم خورش دال عدس:
دال عدس 2 پیمانه
سیب زمینی 1 عدد
رب2 قاشق غداخوری
پوره گوجه فرنگی 1/2 پیمانه
تمر هندی2 قاشق غذاخوری
پیاز1 عدد
سیر 2-4 حبه
زنجبیل رنده شده1/4 قاشق چایخوری
پودر پاپریکا 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز1/2 قاشق چایخوری
پودر کاری1/2 قاشق چایخوری
فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

1- در ابتدا تمر هندی را در 1 چهارم پیمانه آب گرم خیس می کنیم و جازه می دهیم برای مدتی خیس بخورد. عدس قرمز را بعد از شستن داخل قابلمه می ریزیم و سیب زمینی را خرد و به آن اضافه می کنیم. سیب زمینی و عدس را همراه با 5 پیمانه آب روی حرارت می گذاریم تا بپزند.

2- در این فاصله سس خوراک را آماده می کنیم و برای اینکار پیاز را بصورت نگینی خرد نموده و در مقداری روغن تفت می دهیم بعد ازینکه پیاز سبک شد ، سیر رنده شده و زنجبیل رنده شده را به آن اضافه می کنیم. سیر و زنجبیل را هم تا زمانی که عطرشان آزاد گردد تفت می دهیم.

3- بعد ازینکه سیر و زنجبیل را مقداری تفت دادیم ادویه ها را نیز به آن اضافه می کنیم و برای حدود یک الی دو دقیقه تفت می دهیم.

بعد از گذشت مدتی از پخت سیب زمینی و عدس روی آن کفی ایجاد می گردد که حتما باید این کف را جمع کنیم بدلیل اینکه روی رنگ و طعم غذا تاثیر گذار است.

4- رب را به مخلوط پیاز و ادویه ها اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته گردد و بعد پوره گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی رنده شده را به آن اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم و زیر حرارت را کمی زیاد می کنیم و تا عطر و طعم مواد خوب با هم یکی گردد.

5- تمر هندی خیس خورده را از صافی رد می کنیم تا هسته های آن گرفته گردد و صاف گردد و بعد عصاره تمر هندی را به مخلوط سس اضافه می کنیم. حدود یک پیمانه دیگر آب به سس اضافه می کنیم و مواد و خوب هم می زنیم و درب ماهیتابه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا سس برای حدود 10 دقیقه بپزد.

6- دال عدس بدلیل ریز بودن و بافت نازک بعد از گذشت حدود یک ساعت می پزد. بعد ازین زمان مقدار پخت سیب زمینی ها رو چک می کنیم و اگر پخته بودند سس آماده شده را به آن اضافه می کنیم و مواد و خوب هم می زنیم تا ترکیب شوند.

7- بعد از گذشت 15 دقیقه به یاری گوشکوب برقی و یا گوشکوب معمولی خوراک (خورش) دال عدس را می کوبیم تا عدس ها و سیب زمینی ها کمی له شوند و با هم ترکیب شوند که این از خواص این خوراک است. همانطور که در دستور گفته شده بود از تمر هندی برای ترشی و چاشنی این خوراک استفاده کردیم. اما در صورت دلخواه می توانید برای خوش طعم تر شدن در این مرحله پرک لیمو عمانی هم به آن اضافه کنید و یا مقدار ترشی آنرا به یاری آبلیمو و نمک آن را تنظیم کنید.

این غذای لذیذ و مقوی را می توانید بصورت خوراک همراه با نان یا بصورت خورشت در کنار برنج سرو کنید و از طعم فوق العاده آن لذت ببرید. در صورت دلخواه می توانید از جعفری یا گشنیز برای خوش عطر تر شدن آن بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدسی با سیب زمینی

نکات خوراک (خورشت) دال عدس:

  1. دال عدس غذای سنتی و محلی جنوبی است که مردم این خطه بسته به ذائقه خود این غذا را بسیار تند سرو می نمایند. در صورت دلخواه می توانید از فلفل قرمز کوبیده یا پودر فلفل قرمز تند شدن این غذا بهره ببرید.
  2. در روش سنتی طبق دستور ارائه شده از عصاره تمر هندی برای چاشنی و ترشی این غذا استفاده می گردد که می توانید آن را با آبلیموی تازه یا لیمو عمانی یا طبق سلیقه خود جایگزین کنید.
  3. داخل این غذا از زنجبیل تازه استفاده شده که در صورت در دسترس نبود از 1/2قاشق چایخوری پودر زنجبیل بهره ببرید.
  4. هنگامی که عدس و سیب زمینی رای برای پخت گذاشتید هر چند دقیقه یکبار آنزا هم بزنید تا ته نگیرد و نچسبد.
  5. هنگام پخت عدس و سیب زمینی درب قابلمه را بصورت نیمه بگذارید . چون همانطور که گفته شد عدس کف می نماید و سر می رود.
  6. در صورتی که از تمر هندی برای چاشنی این غذا استفاده کردید مراقب استفاده از نمک باشید چون تمبر هندی مقداری شور است.

امیدوارم از طرز تهیه خورش دال عدس خوشتان آمده باشد. برای طرز تهیه غذاهای سنتی دیگر به مجله ما سری بزنید.

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه خورش (خوراک) دال عدس؛ به سبک جنوبی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش (خوراک) دال عدس؛ به سبک جنوبی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید