دو نوع رژیم غذایی برای بچه ها چاق!

خبرنگاران: در طول چند سال اخیر، تعداد بچه ها مبتلا به چاقی و اضافه وزن به طور چشمگیری افزایش یافته است. به دنبال این مسئله بسیاری از والدین در جستجوی راهکار های رژیمی برای بچه ها خود هستند تا از بیماری های قلبی، دیابت، آسم و حتی تبعیض اجتماعی در آینده جلوگیری نمایند. به همین دلیل چند پیشنهاد رژیمی برای بچه ها دارای اضافه وزن می تواند یاری نماینده باشد.

دو نوع رژیم غذایی برای بچه ها چاق!

با عادت های سالم به چاقی کودک یاری کنید

برای آنکه بهترین نتیجه را برای بچه ها چاق یا دارای اضافه وزن داشته باشید، باید کالری دریافتی شان را با رژیم غذایی مناسب متعادل کنید. رژیم غذایی باید بر مصرف میوه، سبزی و غلات پایه گذاری و از مصرف مواد غذایی فرآوری و تصفیه شده جلوگیری گردد. این نکته نیز اهمیت دارد که لبنیات مصرفی از دسته کم چرب خریداری شوند، مصرف گوشت قرمز کاهش یابد و به جای آن از گوشت های دارای چربی کمتر مثل مرغ و ماهی استفاده گردد. حبوبات نیز در دسته دیگری از ترکیبات غذایی قرار دارند که برای رژیم غذایی بچه ها دارای اضافه وزن لازم است چرا که منبع غنی از پروتئین به شمار می رود.

تمام مواد غذایی باید به میزان متعادل مصرف و از مصرف یک باره کالری زیاد جلوگیری گردد. بدون شک مصرف قند و چربی اشباع شده نیز باید کاهش یابد. یکی از نکات اصلی در رژیم غذایی بچه ها چاق این است که باید آن ها را از مصرف نوشیدنی های دارای قند و خوراکی های پخته شده تجاری دور نگه دارید.

حقیقت آن است که بیشتر بچه ها مصرف زیاد سبزی و حبوبات را دوست ندارند و همین نکته آن را به یکی از مسائل موجود در این نوع رژیم ها تبدیل می نماید. پیدا کردن دستور پخت غذا با روشی که سالم تر و در عین حال باب میل کودک باشد، چندان سخت نیست. این دستور ها شامل دسته ای از مواد غذایی می شوند که به دریافت مواد مغذی مورد احتیاج کودک یاری می نمایند. البته به یاد داشته باشید که عادت های سالم را هم در زندگی فرزند خود وارد کنید.

منوی شماره 1

صبحانه:

اگر قرار است برای صبحانه لبنیات مصرف نمایند، باید از انواع بدون چربی باشد. می توانید نان تست غلات با کمی روغن زیتون و آبمیوه طبیعی را هم برای صبحانه کودک در نظر بگیرید.

ناهار:

یک سالاد سبز با تخمه و سبزیجات انرژی و پروتئین مورد احتیاج را تأمین می نماید. می توانید پاستا با سبزیجات و ماهی گریل شده را هم برای وعده ناهار آماده کنید. برای دسر مهم است که میزان مصرف قند کاهش یابد، پس می توانید از میوه و ماست بدون چربی بهره ببرید.

میان وعده:

میان وعده عصرانه کودک نباید چندان سنگین باشد. یک بشقاب میوه یا یک کاسه کورن فلکس با شیر کم چرب برای کودکتان مناسب است.

شام:

برای خاتمه روز، سبزیجات بیشتری را همراه پوره سیب زمینی یا مرغ پخته شده به رژیم غذایی کودکتان اضافه کنید. به عنوان دسر هم می توانید موز یا هلو را در اختیار او قرار دهید.

منوی شماره 2

صبحانه:

برای شروع روز اسموتی میوه به همراه شیر کم چرب، نان تست غلات و مربای کم شیرین پیشنهاد می گردد. ماست بدون چربی نیز یکی دیگر از گزینه های جایگزین برای شیر است. اگر ترجیح می دهید کمی طعم شور به صبحانه اضافه کنید، می توانید نان تست با آووکادو، روغن زیتون و نمک را آماده کنید. در این صورت چربی سالم را به رژیم غذایی او وارد نموده اید.

ناهار:

برنج قهوه ای با سبزیجات و قارچ، نخود فرنگی، سیب زمینی یا سوپ کدو می تواند سبزیجات روزانه کودکتان را در اختیار او قرار دهد. اگر از نان برشته برای سرو سوپ و سالاد بهره ببرید، اشتها برانگیزتر می گردد.

میان وعده:

در وسط ساعات عصر، برای میان وعده کودک از میوه و لبنیات بدون چربی بهره ببرید. برای آنکه کودک را در مصرف این رژیم غذایی ترغیب کنید، گزینه دیگر پیشنهادی نان تست و شکلات تلخ یا پنیر خامه ای سبک (کم چرب) و عسل است. این مواد غذایی قند کافی را در اختیار کودک قرار می دهد و مقدار قند اضافه ای هم در بدن باقی نمی گذارد.

شام:

برای این وعده می توانید از سالاد پاستا با میوه، مارچوبه کبابی یا پنیر موزارلا و گوجه فرنگی بهره ببرید.

نکات جانبی برای رژیم غذایی بچه ها چاق

نکته مهم در رابطه با رژیم غذایی بچه ها چاق و دارای اضافه وزن کاهش دریافت قند است. همچنین باید کودک خود را از خوردن سریع غذا یا مصرف مواد غذایی آماده کارخانه ای منع کنید. سعی کنید اجازه ندهید در زمانی که حواسشان به مورد دیگری است، خوراکی یا غذا بخورند. برای مثال در حین تماشای تلویزیون نباید دسر و خوراکی در دسترسشان قرار داشته باشد. همواره کودک خود را به انجام تمرینات فیزیکی و ورزش تشویق کنید.

منبع: steptohealth

منبع: برترین ها

به "دو نوع رژیم غذایی برای بچه ها چاق!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو نوع رژیم غذایی برای بچه ها چاق!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید