عرضه خودرو در بورس کالا اعتماد مردم را بازمی گرداند؟ ، وزارت صمت مشکل بازار خودرو را به گردن دیگران نیاندازد

به گزارش وبلاگ طفره، در حالی وزارت صمت به بهانه کنترل بازار، اقدام به پیش فروش خودرو به صورت قرعه کشی می نماید که این امر به دلیل برنده نشدن تعداد زیادی از افراد ثبت نامی، سبب بی اعتمادی مردم شده است.

عرضه خودرو در بورس کالا اعتماد مردم را بازمی گرداند؟ ، وزارت صمت مشکل بازار خودرو را به گردن دیگران نیاندازد

گروه مالی وبلاگ طفره، چند ماهی است که مردم برای خرید خودرو، در صف های میلیونی پیش فروش و فروش فوق العاده ثبت نام می نمایند، به دلیل کمبود عرضه خودروها، خودروساز ها ناچار به قرعه کشی برای توزیع این خودرو ها شده و همین امر سبب ایجاد یک صف عظیم از بازنده ها شده است. این فرایند با هر پیش فروش جدید مجددا تکرار شده و درصد بالایی از افراد هم چنان در میان افرادی که برنده نشده اند، باقی می مانند. این امر سبب ایجاد نوعی بی اعتمادی اجتماعی شده و ارزش و اعتبار این روش در میان مردم، کاهش می یابد. از طرفی قیمت ها در بازار آزاد سرسام آور شده و برای بسیاری از مردم خریدن یک ماشین معمولی و کم کیفیت هم به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است. رشد قیمت ها در بازار نابسامان و رها شده خودرو پا را بسیار فراتر از نرخ تورم گذاشته و در دو سال اخیر بسته به نوع خودرو 200 تا 500 درصد رشد داشته است.

تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه ای، نتیجه سومدیریت در بازار خودرو

با توجه به کمبود شدید عرضه خودرو و افزایش بیش ازحد تقاضا در بازار، قیمت این کالا در بازار به صورتی بسیار محسوس، بالا رفته و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به دلیل ناکارآمدی، توانایی کنترل بازار را از دست داده است. با توجه به اینکه قیمت در بازار خودرو در این مدت صعودی بوده است، متاسفانه این کالا تبدیل به یک سرمایه شده و از حالت مصرفی خود را از دست داده است.

کارشناسان در طول سالیان متمادی بار ها بهترین راه جلوگیری از سوداگری در بازار های مختلف و همینطور بازار خودرو را اعمال مالیات بر عایدی سرمایه عنوان کرده اند که بیش ازچند دهه در کشور های مختلف انجام می گردد و به دلالان و سوداگران اجازه نمی دهد تا کالا های مصرفی را به کالای سرمایه ای تبدیل نمایند. اخیرا هم سعید زرندی؛ معاون طرح و برنامه وزارت صمت با انتقاد شدید از گرانی بی سابقه بازار خودرو گفت: آن هایی که یک شبه سود صد میلیونی یا بیشتر می نمایند باید مالیات دهند تا هر کسی به این بازار ورود نکند.

زرندی اضافه نمود: در ادبیات جهان آنالیز کنید تا ببینید مالیات خاص برای سود های یک شبه وجود دارد، چون باید زحمت بکشی و پول در بیاوری. اگر امروز سود خریدتان چند برابر شد باید مالیات بدهید و همین باعث می گردد که هر کسی وارد این بازار ها نگردد.

بیشتر بخوانید

سردرگمی مردم در نوسان ساعتی قیمت ماشین/ راهکار ساماندهی بازار خودرو چیست؟

خاکساری :دولت مردم را تبدیل به دلالان حرفه ای در بازار خودرو کرده است!

گرچه صحبت های معاون وزیر صمت درست بوده و باید برای جلوگیری از سوداگری از ابزار های مالیاتی استفاده کرد، اما زیر ساخت های مغفول مانده نظام مالیاتی و فرایند معطل شده ایجاد پایه مالیاتی جدید یعنی مالیات بر عایدی سرمایه که اکنون هم در مجلس در حال آنالیز است اگر به نتیجه برسد و به قانون تبدیل گردد دست کم یک تا دو سال تا رسیدن به مرحله اجرا و اثرگذاری زمان خواهد برد بنابراین راهکار مناسبی برای برطرف مشکل کنونی بازار خودرو نیست و بهتر است وزارت صمت و مدیران آن در خصوص مسائل و ضعف ها یا طرح ها و برنامه های مربوط به حوزه اختیارات خود سخن بگویند. به نظر می رسد مطرح کردن چنین مسائلی از سوی معاونت وزارت صمت یک استراتژی فرار رو به جلوست که نه تنها هیچ فایده ای برای اقتصاد و صنعت و معیشت و رفاه مردم نخواهد داشت بلکه می تواند انگیزه و احساس مسئولیت مدیران و مجموعه های پایین دستی را هم تحت الشعاع قرار دهد و آن ها هم به جای کوشش بیشتر و برطرف مسائل به فکر انداختن تقصیر به گردن دیگران و سایر دستگاه ها و نهاد ها بیفتند.

قرعه کشی خودرو، راهی برای سرگرم کردن مردم

ایجاد روش های مسکن، راه چارهی بود که وزارت صمت و خودروسازان برای مقابله با این پدیده نامطلوب انتخاب کردند، این روش، همان قرعه کشی تعداد محدودی خودرو با تحویل های میان مدت و بلند مدت است. برای این کار، خودروسازان از چندماه قبل، آغاز به قرعه کشی خودرو با تحویل های چندماهه و حتی بیشتر از یکسال بعد کرده و مبلغ قابل توجهی را نیز همان ابتدا از مشتری دریافت می نماید. به دلیل حجم بالای تقاضا در این قرعه کشی ها، مردم از یک قرعه کشی به قرعه کشی بعدی رفته و عملا تعداد بسیاری از آن ها، در نهایت پیروز به دریافت خودرو نمی شوند.

به طور مثال در یکی از پیش فروش های مشارکت در فراوری با تحویل غیرفوری، جمعا 10 هزارخودرو وارد قرعه کشی شد، درصورتی که تعداد متقاضیان، 253 هزار نفر بود، یعنی به ازای هر 26 نفر، یک نفر به عنوان برنده معرفی می شد. در مثالی دیگر نیز در قرعه کشی تحویل فوری خودرو، جمعا 25 هزارخودرو وارد قرعه کشی شد، درحالی که تعداد متقاضیان، عدد 7 میلیون متقاضی را نشان می داد، این یعنی به ازای هر 280 نفر، یک نفر برنده خودرو می شد.

کوچکی نژاد: روش فعلی فروش خجالت آور است و نشان از برنامه ریزی دلالان دارد

در همین رابطه جبار کوچکی نژاد؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تبادل نظر با خبرنگار مالی وبلاگ طفره گفت: باتوجه به شرایط فعلی، عرضه خودرو در بورس ازجمله بهترین راه چاره ها برای ساماندهی بازار است. در این صورت، نه دلال ها دیگر می توانند دلالی نمایند و نه کارخانه آسیب می بیند، چون قیمت کارخانه ای خودرو دقیق محاسبه و در بورس قیمت گذاری می گردد.

وی اضافه نمود: اینکه برای فروش خودرو قرعه کشی انجام گردد و 2 میلیون نفر برای 16 هزار خودرو ثبت نام نمایند، خجالت آور و نشان از برنامه ریزی برای دلال ها دارد. این موضوع آسیب های فراوانی به کشور وارد و عملا خرید خودرو را تبدیل به آرزویی دست نیافتنی کرده است. ازجمله مهم ترین دلایل این موضوع قیمت گذاری نادرست و عدم شفافیت در بازار خودرو است.

شائبه انتخاب گزینشی افراد، دلیلی بر از دست رفتن اعتماد مردم

این اتفاقات و عدم پیروزی اکثریت مردم در قرعه کشی ها، باعث شده تا جو بی اعتمادی سنگینی در بین مردم عادی، حکم فرما شده و آن ها، این اتفاقات را ناشی از انتخاب گزینشی افراد در این قرعه کشی ها قلمداد نمایند، درصورتی که می توان گفت، با توجه به نظارت نهاد های مربوطه به فرآیند قرعه کشی، این فرایند به سختی میسر گردد که البته به دلیل عدم شفافیت کامل، نمی توان اظهارنظر دقیق داشت. با توجه به این مسائل، به نظر می رسد اجرای این روش، تا به امروز اعتماد عمومی مردم را جلب نکرده و هم چنین شفافیت مطلوبی نیز در خود ندارد.

از طرفی با همین روش قرعه کشی نیز، کاهش قیمت موثری در بازار آزاد خرید و فروش خودرو دیده نشده و دلالان بدون لحظه ای درنگ، هم چنان نمک بر زخم این بازار پرالتهاب می پاشند. هم چنین قیمت های خودرو نیز، اختلافی سرسام آور نسبت به قیمت درب کارخانه داشته و افرادی که مستحق داشتن یک دستگاه خودرو هستند، به دلیل این اختلاف قیمت و بالابودن هزینه، از داشتن این وسیله ضروری، بازمی مانند.

جولان سوداگران در سایه کاهش فراوری خودرو

مرتضی شجاعی کارشناس صنعت خودرو در تبادل نظر با خبرنگار مالی وبلاگ طفره با اشاره به اینکه تقاضای سرمایه ای بازار خودرو با انتشار اخبار توقف فراوری شمار زیادی از محصولات خودروسازان و ممنوعیت واردات خودرو شدت یافته، گفت: در شرایطی که نقش فراورینماینده در تنظیم بازار به جهت کاهش تنوع و تیراژ فراوری محصولات کاهش یافته، سوداگران با اطمینان خاطر بیشتری در بازار خودرو جولان می دهند. همین عامل بر احتیاج واقعی بازار خودرو هم افزایی کرده و سطح قیمت ها را حتی برای محصولات داخلی روی خط فراوری تحت تأثیر قرار داده است؛ بنابراین فشار بالای تقاضای خرید خودرو از بازار آزاد و کارخانه، رو به روی کاهش شدید فراوری محصولات خودروسازان ایستاده که منجر به برهم خوردن موازنه بازار خودرو و بروز التهاب شده است.

وزارت صمت به جای روش های غیرشفاف فروش، راه چارهی برای افزایش عرضه بیابد

همه این موارد نشان دهنده این است که اقدامات اجرا شده توسط نهاد های ذیربط ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازی ها بهره وری مناسبی نداشته و بازار هنوز کنترل نداشته است. از طرفی برنده یا بازنده شدن در قرعه کشی اخیر پیش فروش خودرو نیز بیشتر شبیه به شرکت در بنگاه های بخت آزمایی شده و باخت اکثریت مردم در این فرآیند، نگاهی منفی را نسبت به قرعه کشی ایجاد نموده است. عدم شفافیت کامل در این قرعه کشی ها، در بین مردم سوظن ایجاد نموده و شائبه انتخاب گزینشی را در اذهان عمومی گسترده کرده است. مناسب است که نهاد های مسئول، به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به این موضوعات چاره اندیشی کرده و کوشش مضاعفی در افزایش فراوری خودرو و شفافیت بیشتر در فروش آن را در راس امور این بازار قرار دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "عرضه خودرو در بورس کالا اعتماد مردم را بازمی گرداند؟ ، وزارت صمت مشکل بازار خودرو را به گردن دیگران نیاندازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه خودرو در بورس کالا اعتماد مردم را بازمی گرداند؟ ، وزارت صمت مشکل بازار خودرو را به گردن دیگران نیاندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید