فرودگاه های بین المللی استانبول ، فرودگاه آتاتورک و فرودگاه صبیح گوکچن

به گزارش وبلاگ طفره، استانبول بزرگ ترین شهر ترکیه و تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است. این شهر توریستی از لحاظ تعداد گردشگران خارجی، سومین شهر توریستی در جهان معرفی شده است. با توجه به این مسئله و اهمیت حمل و نقل هوایی برای جابجایی مسافران در این شهر، تصمیم گرفتیم تا در این بخش به معرفی فرودگاه های بین المللی استانبول یعنی فرودگاه صبیح گوکچن و فرودگاه آتاتورک بپردازیم.

فرودگاه های بین المللی استانبول ، فرودگاه آتاتورک و فرودگاه صبیح گوکچن

فرودگاه های بین المللی استانبول

استانبول مهم ترین و پرجمعیت ترین شهر ترکیه است که سالانه گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند. با توجه به حجم بالای گردشگر های خارجی و گردشگران از این شهر، بخش حمل و نقل و خصوصا حمل و نقل هوایی در این جا از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو مسئولین سعی نموده اند تا صنعت حمل و نقل را در این شهر ارتقا بخشیده و تمهیدات لازم جهت رفاه حال مسافران را در نظر گیرند. برای پوشش دادن این ترددها، تعداد زیادی پایانه های مسافربری، ایستگاه های قطار و فرودگاه در این شهر احداث شده است. اکنون فرودگاه های بین المللی استانبول در این شهر مسئولیت پروازهای داخلی و بین المللی را برعهده دارند. ساخت فرودگاه سوم نیز از سال 2015 در ساحل دریای سیاه شروع و گفته می شود تا سال 2030 آماده بهره برداری خواهد بود. در ادامه این بخش به معرفی دو فرودگاه آتاتورک استانبول و صبیحه گوکچن خواهیم پرداخت.

معرفی فرودگاه بین المللی آتاتورک

فرودگاه آتاتورک (Istanbul Ataturk Airport) اصلی ترین و بزرگ ترین فرودگاه استانبول و از فرودگاه های بین المللی استانبول است این فرودگاه در سال گذشته پیروز به دریافت عنوان سومین فرودگاه پرتردد اروپا به همراه فرودگاه فرانکفورت در کشور آلمان شد. در این رده بندی، فرودگاه های هیترو لندن (London Heathrow) و شارل دوگل پاریس (Paris Charles de Gaulle) رتبه اول و دوم را به دست آوردند. فرودگاه آتاتورک در سال 1924 میلادی در منطقه یشیل کوی (Yesilkoy) شهر استانبول ساخته و راه اندازی شد. این فرودگاه تا سال 1980 شیل کوی نامیده میشد، اما پس از تاسیس جمهوری ترکیه به افتخار مصطفی کمال آتاتورک (Mustafa Kemal Ataturk) اولین رییس جمهور این کشور، نام این فرودگاه به آتاتورک تغییر یافت. فرودگاه آتاتورک در سال 2015 با جابجایی حدود 60 میلیون نفر مسافر توانست رتبه یازدهم را در بین شلوغ ترین و پرترافیک ترین فرودگاه های جهان از آن خود کند. بعلاوه در همان سال پیروز به کسب عنوان دهم جهان در زمینه پایانه حمل و نقل بین المللی شد. اکنون نیز فرودگاه آتاتورک قطب اصلی پروازهای خطوط هوایی ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) محسوب می شود.

پایانه های فرودگاه

این فرودگاه دارای دو پایانه است

پایانه اول: یک ساختمان قدیمی و نسبتا کوچک است که در حال حاضر برای پروازهای داخلی این کشور مورد استفاده قرار می گیرد. این پایانه تا قبل از سال 2000 و ساخت پایانه دوم، برای پروازهای خارجی و بین المللی نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

پایانه دوم: این پایانه در سال 2000 احداث شد و به پروازهای خارجی اختصاص یافت. این پایانه دارای امکانات بیشتری نسبت به پایانه اول می باشد. از جمله این امکانات می توان به هشت در ورودی، یک سالن بزرگ، فروشگاه ها و رستوران های مختلف اشاره نمود. این پایانه این قابلیت را دارد که هواپیماهای غول پیکری مانند بوئینگ 777-ER را نیز برای مسافرگیری در راهروهای خود جای دهد.

راه های دسترسی به فرودگاه

استانبول دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است و فرودگاه آتاتورک در بخش اروپایی این شهر قرار گرفته است. برای رسیدن به این فرودگاه باید از مرکز شهر به سمت غرب حدود 24 کیلومتر پیش بروید.

برای رفتن می توانید از خودرو و وسایل نقلیه عمومی مانند مترو یا اتوبوس های شهری استفاده نمایید.

مترو: یکی از وسایل حمل و نقل عمومی داخل شهری که می توانید از آن برای رفتن به فرودگاه استفاده نمایید، مترو است. برای رسیدن به فرودگاه باید از ایستگاه ینی کاپی (Yenikapi) سوار خط M1A شوید. در طی این مسیر شما از مراکز اصلی بخش اروپایی استانبول رد شده و به فرودگاه خواهید رسید.

اتوبوس های شهری: شرکت حمل و نقل هاواتاش (Havatas) یکی از برترین سرویس های داخل شهری حمل و نقل ترکیه را داراست. این شرکت برای راحتی مسافران سرویس هایی را به مقصد فرودگاه نیز دایر نموده است. این سرویس ها از ایستگاه های باکیرکوی (Bakirkoy)، ینی کاپی (Yenikapi)، آکسارای (Aksaray) و میدان تقسیم (Taksim Square) در سراسر شهر استانبول مسافران را برای رسیدن به فرودگاه همراهی می نمایند. این اتوبوس ها هر 90 دقیقه یک بار حرکت نموده و بین راه نیز توقفی ندارند.

خطوط هوایی و پروازهای ایران

همان طور که در بالا اشاره شد، استانبول یک شهر پرگردشگر و فرودگاه آتاتورک نیز اصلی ترین و پرترافیک ترین فرودگاه این شهر می باشد. از این رو تعداد پروازهای روزانه زیادی به سراسر جهان به وسیله این فرودگاه انجام می گیرد. ایران نیز یکی از کشورهایی است که روزانه پروازهای رفت و برگشت متعددی را به این شهر انجام می دهد. این پروازهای برای جابجایی مسافران یا کالاها انجام می گیرد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

پروازهای کارگو: پروازهای کارگو پروازهایی هستند که حمل کالا را برعهده دارند. این پروازها از ایران به مقصد فرودگاه آتاتورک به وسیله شرکت ایران ایر کارگو و ترکیش ایرلاینز و در فرودگاه امام تهران انجام می شوند.

پروازهای مسافری: این پروازها برای جابجایی مسافران و از شهرهایی مانند تهران، تبریز، ارومیه، اصفهان، مشهد، شیراز انجام می گیرد. شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها برای انجام پروازهای ایرانی عبارتند از :

شرکت هواپیمایی آتا: تبریز، فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

شرکت ایران ایر: تبریز (فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز) و تهران (فرودگاه امام)

شرکت هواپیمایی آسمان: ارومیه

شرکت هواپیمایی ماهان: تهران (فرودگاه امام)

شرکت هواپیمایی معراج: مشهد و تهران (فرودگاه امام)

شرکت هواپیمایی تابان: اصفهان

شرکت ترکیش ایرلاینز: اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، تهران

معرفی فرودگاه صبیح گوکچن

تا سال 2007 میلادی فرودگاه آتاتورک تنها فرودگاه شهر استانبول بود. به علت رفت و آمد زیاد و گردشگران بسیار این شهر، دولت ترکیه با همکاری شرکت های لیماک (Limak Holding)، گروه جی ام آر (GMR) هند و شرکت فرودگاه های مالزی (Malaysia Airport Holding Berhad) تصمیم به ساخت فرودگاه دیگری در این شهر گرفت. این فرودگاه در سی و یکم اکتبر سال 2009 افتتاح و به افتخار اولین بانوی خلبان ترکیه، صبیح گوکچن نام گرفت. از جمله امکانات این فرودگاه می توان به 116 باجه پذیرش و 50 پیشخوان کنترل گذرنامه مسافران خارجی اشاره نمود. 5000 مترمربع از مساحت این فرودگاه نیز به کافه، رستوران، مرکز خرید، سالن تشریفات و کنفرانس اختصاص و ... یافته است. علاوه بر این ها یک پارکینگ 4 طبقه با ظرفیت 4718 خودرو سواری و 72 اتوبوس و یک هتل 4 طبقه با 128 اتاق نیز از دیگر امکانات این فرودگاه می باشد.

ظرفیت فرودگاه صبیح گوکچن

فرودگاه صبیح گوکچن در ابتدا با ظرفیت جابجایی حدود نیم میلیون نفر در سال برای پروازهای داخلی و 3 میلیون نفر برای پروازهای خارجی راه اندازی شده بود. اما برخلاف پیش بینی های صورت گرفته ظرفیت پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه در سال 2015 تا 25 میلیون نفر افزایش یافت. ترمینال کارگوی فرودگاه نیز سالانه گنجایش 90،000 تن و 18 سردخانه را دارد. این فرودگاه در سال 2010 توانست عنوان برترین فرودگاه جهان را از طرف کنگره جهانی خطوط هوایی مقرون به صرفه قیمت در لندن از آن خود کند و بابت این پیروزیت جایزه ای نیز از طرف این کنگره دریافت نمود

راه های دسترسی به فرودگاه صبیح گوکچن

فرودگاه صبیحه گوکچن بر خلاف فرودگاه آتاتورک، در بخش آسیایی استانبول قرار گرفته است. برای رسیدن به این فرودگاه باید از مرکز شهر به سمت جنوب شرقی حدود 35 کیلومتر پیش بروید. مسیر این فرودگاه را می توانید با وسایل نقلیه مختلف طی کنید که در ادامه توضیحاتی در خصوص آن داده می شود.

مسیر ریلی: این فرودگاه در 14 کیلومتری ایستگاه پندیک (Pendik) و تاکسی های دریایی واقع شده است.

مترو: برای دسترسی راحت تر و سریع تر به فرودگاه می توانید از قطارهای داخل شهری استفاده نمایید. برای استفاده از این قطارها باید سوار بر خط M4 مترو شوید.

سرویس های فرودگاه: این سرویس ها در دو منطقه میدان تقسیم و کادیکوی برای خدمت رسانی و انتقال مسافران به فرودگاه قرار داده شده اند.

خودرو سواری و تاکسی: استفاده از تاکسی و خودرو نیز یکی دیگر از راه های دسترسی به فرودگاه می باشد. با سوار شدن بر این ماشین ها شما از بزرگراه E80 در منطقه متروپولیتن استانبول گذر نموده و راه فرودگاه را در پیش می گیرید.

خطوط هوایی و پروازهای ایرانی

پروازهای این فرودگاه نسبت به فرودگاه آتاتورک کمتر است، اما بسیاری از خطوط هوایی ترکیه مانند ترکیش ایرلاینز، پگاسوس ایرلاینز (Pegasus Airlines) و بوراجت (Borajet) در این فرودگاه مستقر هستند. به وسیله این فرودگاه هیچ پرواز کارگو به سمت ایران و برعکس نداریم اما پروازهای مسافری متعددی در این فرودگاه انجام می شود که عبارتند از:

شرکت هواپیمایی بوراجت: این پروازها به سمت شهرهای اراک، اردبیل، سنندج و بالعکس انجام می شوند. پروازهای این خط هوایی دائمی نیستند و به صورت فصلی اجرا می شوند.

شرکت های هواپیمایی پگاسوس ایرلاینز و ترکیش ایرلاینز : از تهران (فرودگاه امام) و بالعکس انجام می شود.

منبع: همگردی

به "فرودگاه های بین المللی استانبول ، فرودگاه آتاتورک و فرودگاه صبیح گوکچن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه های بین المللی استانبول ، فرودگاه آتاتورک و فرودگاه صبیح گوکچن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید