قبل از ترمیم دندانتان بخوانید!

به گزارش وبلاگ طفره، ترمیم هایی که به طور مستقیم در دندان ها انجام می گیرند به 2 دسته تقسیم می شوند؛ یکی مواد غیر همرنگ یا آلیاژ فلزی است به نام آمالگام که حدود 100 سال است برای پرکردن دندان ها به روش مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد.

قبل از ترمیم دندانتان بخوانید!

قبل از ترمیم دندانتان بخوانید!

نویسنده: دکتر گلرخ ثریا

پرسشی از دکتر فرناز مهدی سیر/کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟

12 تا 14 آبان ماه سال جاری، دهمین کنگره انجمن متخصصان ترمیمی ایران برگزار گردید. در این کنگره تازهترین اطلاعات درباره درمان و ترمیم دندان ها بین دندان پزشکان ردوبدل شد.

با دکتر فرناز مهدی سیر، رئیس کنگره دهم و استادیار و معاون بخش ترمیمی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی درباره این کنگره و انواع روش های ترمیم دندان گفت وگو نموده ایم.

چرا برخی ترمیم ها سیاه دیده می شوند؟

ترمیم هایی که به طور مستقیم در دندان ها انجام می گیرند به 2 دسته تقسیم می شوند؛ یکی مواد غیر همرنگ یا آلیاژ فلزی است به نام آمالگام که حدود 100 سال است برای پرکردن دندان ها به روش مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس این آلیاژ چیست؟

قسمتی از آن جیوه است و قسمتی دیگر پودر آلیاژ حاوی فلزاتی مانند مس، نقره و قلع به اضافه ترکیباتی دیگر که برای اصلاح خواص آلیاژ از آن استفاده می نمایند. جیوه که به حالت مایع است با پودر مخلوط و اصطلاحا ملغمه ای تشکیل می گردد که اول خمیری بوده و پس از چند دقیقه جامد می گردد.

مواد همرنگ چطور؟

مواد همرنگ در واقع پایه رزین دارد که داخل این رزین ترکیباتی که پرنماینده یا فیلر نام دارند، اضافه می گردد تاخواص فیزیکی و مکانیکی و رنگ ماده را بهبود بخشد که به آنها کامپوزیت گفته می گردد.

مواد همرنگ یا غیرهمرنگ برای چه دندان هایی استفاده می شوند؟

مواد فلزی هم رنگ خوبی ندارند و هم بعد از مدتی املاح فلزی وارد نسج دندانی می گردد و برخی تغییر رنگ های دایمی را در دندان ایجاد می نماید. برای همین آمالگام برای دندان های جلو استفاده نمی گردد و در دندان های خلفی قابل استفاده است. ولیکن مواد همرنگ علاوه بر دندان های خلفی در دندان های قدامی هم کاربرد دارند.

انتخاب ماده همرنگ یا غیرهمرنگ بر عهده پزشک است یا بیمار؟

هر دو. گاهی دندان پزشک به بیمار می گوید دندان با هر 2 ماده قابل پرکردن است و انتخاب را بر عهده او می گذارد ولی در برخی شرایط به بیمار توصیه می کنیم یکی از این 2 ماده برای پر کردن بهتر از دیگری است که نهایتا باز هم انتخاب با خود بیمار است. اما گاهی پیش می آید که برخی از دندان ها را باید با ماده همرنگ و برخی را باید با ماده غیرهمرنگ پر کرد.

البته باید متذکر شد که برای یک ترمیم پیروز کامپوزیت، دندان پزشک باید مهارت کافی برای ارایه یک ترمیم مناسب دارا باشد.

تکنولوژی این مواد مرتبا در حال تغییر است. بعلاوه موادی که به اسم چسب در زیر این ترمیم های همرنگ به کار می رود هر ساله تفاوت می نماید و کارخانه ها موادی تازه با شرایط تازه می سازند.از سوی دیگر ترمیم کامپوزیت بسیار نسبت به تکنیک حساس است و کوچک ترین خطا حین کار باعث افت شدید در کیفیت ترمیم می گردد. توصیه می گردد تا دندان پزشکان عزیز اطلاعات کافی و به روز داشته باشند تا بتوانند ترمیمی زیبا و با کیفیت انجام دهند و در غیر این صورت بهتر است از این نوع ترمیم استفاده نگردد.

مزایا و معایب هر 2 ماده چیست؟

مواد غیرهمرنگ استحکام بیشتری نسبت به ماده همرنگ دارند اما زیبا نیستند. مواد همرنگ در افرادی با بهداشت پایین و پوسیدگی زیاد توصیه نمی شوند. بعلاوه اگر هنگام ترمیم دندان خون ریزی لثه زیاد باشد (و دندان پزشک نتواند موقع انجام کار محیط را خشک نگه دارد) قابل استفاده نیست. پس اگر شرایط اجازه ندهد بهتر است پرکردگی با این مواد صورت نگیرد.

دندان پزشکان به چه صورت برای انتخاب مواد ترمیمی آموزش می بینند؟

انجمن های دندان پزشکی، مخصوصا انجمن متخصصان ترمیمی، با برگزاری کلاس های آموزشی و کنگره ها، اطلاعات به روز و جامعی را به دندان پزشکان ارایه می دهند. به تازگی هم کنگره ای واقع در هتل المپیک تهران در تاریخ 12 تا 14 آبان برگزار گردید که بیشتر سخنرانی ها درباره مطالب تازه بود و آخرین اطلاعات درباره پیشرفت مواد و تکنیک ارایه شد. بعلاوه کلاس های آموزشی در این کنگره ها وجود داشت که دندان پزشکان با ثبت نام در این کلاس ها حتی اشکالات پایه ای و اولیه را رفع کردند. زمانی که دندان پزشکان مهارت کافی را به دست آورند، می توانند درمان بهتر و مناسب تری را به بیماران ارایه دهند.از همکاران دندانپزشک دعوت می کنم با مراجعه به سایت

www.irancrd.ir درباره جزئیات بیشتر کنگره های این چنینی اطلاعات کسب نمایند.

بعد از پر کردن دندان با آمالگام یا کامپوزیت، بیمار باید چه نکاتی را رعایت کند؟

بیمار به طور کلی باید بهداشت را رعایت کند. در ترمیم های وسیع حالا چه با آمالگام یا کامپوزیت، زمانی که نسج دندان ضعیف باشد نباید ضربه های غیرطبیعی به دندان وارد گردد. به اسم نمونه جویدن غذاهای غیرمتعارف نباید صورت گیرد. کلا دندان های با نسج ضعیف نباید دچار ضربه شوند چون باعث ترک های کوچک وسپس شکستگی در دندان خواهند شد. پس مساله اول رعایت بهداشت و دوم عادات غذایی است.

آیا تغییر رنگی در کامپوزیت ها به وجود نمی آید؟

تغییر رنگ کامپوزیت ها در 2 حالت اتفاق می افتد؛ یکی در سطح، به علت عدم پالیش مناسب؛ به طوری که رنگ در خلل و فرج سطح زبر محبوس و باعث تغییر رنگ می گردد و البته با پالیش صحیح هم رفع می گردد. دیگری، به علت مشکلاتی از قبیل ضعف های تکنیکی، نوع کامپوزیت مصرفی، مرور زمان یا تغذیه نامناسب. مواد سفیدرنگ در دهان آب جذب می نمایند و ممکن است مواد رنگی را هم جذب نمایند و به این ترتیب، تغییر رنگ ایجاد می گردد. در این صورت، کل کامپوزیت باید عوض گردد. پس به بیمارانی که دندان هایی با پرکردگی کامپوزیت دارند، توصیه می گردد بعد از درمان، کمتر از مواد رنگی استفاده نمایند یا بعد از مصرف این مواد حتما دهانشان را خوب بشویند تا این مواد دوام بیشتری روی دندان هایشان داشته باشند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "قبل از ترمیم دندانتان بخوانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبل از ترمیم دندانتان بخوانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید