قرص دیلتیازم (موارد مصرف و عوارض)

به گزارش وبلاگ طفره، قرص دیلتیازم (Diltiazem) به منظور کاهش فشارخون در پرفشاری خون و همچنین تسکین درد قلب تجویز می گردد. سردرد و اختلالات گوارشی از عوارض این دارو است.

قرص دیلتیازم (موارد مصرف و عوارض)

وبلاگ طفره | سرویس سلامت - فشار خون و مسائل قلبی به خصوص در سنین بالا شایع است اما می توان این مسائل را به وسیله داروهای کنترل کننده تا حدود زیاید حل کرد. قرص دیلتیازم از داروهای کاهنده فشار خون بوده که علاوه بر این موارد مصرف دیگری هم دارد. با وبلاگ طفره همراه شوید تا درباره این دارو و عوارض آن بیشتر بدانید.

قرص دیلتیازم چیست؟

قرص دیلتیازم (Diltiazem) به منظور کاهش فشارخون در پرفشاری خون؛ تسکین درد قلبی در قفسه سینه (آنژین صدری)؛ و ضریان قلب نامنظم و لرزش دست مصرف می گردد. این دارو به وسیله مسدودکردن ورود کلسیم به داخل سلول ها عمل می کند؛ این خاصیت مسدودکنندگی باعث می گردد تا مقدار کلسیم در سلول های قلبی و رگ های خونی کاهش یابد که موجب کاهش ضربان قلب و گشادی عروق (رگ ها) می گردد. بنابراین فشار خون پایین آمده، جریان خون افزایش یافته و بار کاری قلب کاهش پیدا می کند.

توجه داشته باشید که این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی کند. بلکه آن را کنترل می کند، از این رو مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.

چنانچه به فشار خون بالا مبتلا هستید بهتر است با روش های درمان آن آشنا شده و اگر علاقه مند به درمان های خانگی هستید پیشنهاد می کنیم با درمان خانگی فشار خون بالا در طب سنتی هم آشنا شوید.

راه های کاهش و درمان فشار خون + علت و علائم فشار خون

درمان خانگی فشار خون بالا (درمان فشار خون بالا با طب سنتی)

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

موارد مصرف بالا بودن فشار خون

آنژین صدری

نشانگان رینود

آریتمی قلب

عوارض برادی کاردی، انسداد سینوسی - دهلیزی و دهلیزی - بطنی، کاهش فشارخون، کسالت، سردرد، اختلالات گوارشی، برافروختگی و احساس گرما، خیز (ورم مچ پا)
تداخل دارویی داروهای مسدودکننده گیرنده های بتا ـ آدرنرژیک، آمیودارون، کاربامازپین، تئوفیلین، فنی توئین، دیگوکسین، بافنوباربیتال، سیکلوسپورین، داروهای بیهوشی

مقدار و نحوه مصرف

میزان دقیق مصرف دیلتیازم باید طبق نظر پزشک مشخص گردد. زیرا میزان مصرف این دارو برای افراد و بیماریهای مختلف متفاوت می باشد. به طور معمول مقدار مصرف این دارو در درمان آنژین یا افزایش فشارخون در بزرگسالان، 60 میلی گرم 3 بار در روز (در خصوص بیماران سالخورده، ابتدا 2 بار در روز) است که در صورت احتیاج می توان این مقدار را با فاصله هر 1 یا 2 روز بر حسب احتیاج و تحمل بیمار افزایش داد. حداکثر مقدار مصرف 360 میلی گرم در روز است.

توجه: در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف گردد، مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، در این صورت مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر گردد.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

معمولا شکل های طولانی اثر دیلتیازم روزی یک بار مصرف می گردد و بهتر است صبح ناشتا خورده گردد تا فراموش نگردد.

دیلتیازم را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد.

هر روز پیش از مصرف دیلتیازم نبضتان را برای یک دقیقه بگیرید. اگر نبضتان 50 در دقیقه یا کمتر بود، قبل از مصرف دوز بعدی دیلتیازم با پزشکتان مشورت کنید.

مصرف این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد.

هیچگاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

از مصرف سایر داروها، بخصوص داروهای مقلد سمپاتیک که احتیاج به نسخه ندارند، باید خودداری گردد.

دیلتیازم در شیر مادر ترشح می گردد. بنابراین شیردهی در دوران مصرف این دارو باید قطع گردد.

مصرف با غذا ممکن است جذب دارو را افزایش دهد.

توصیه ها و مراقبت های پرستاری

  • اندازه گیری فشار خون، انجام آزمون ECG و اندازه گیری ضربان قلب در طول مصرف دارو لازم است.
  • مقدار مصرف دیلتیازم در بیمارن مبتلا به عیب کار کلیه و کبد باید کاهش داده گردد.
  • در صورت وجود علائم حاد آنژین، به هنگام احتیاج می توان قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین را به طور همزمان استفاده کرد.
  • به بیمار آموزش دهید در صورت بروز سرگیجه و گیجی مراتب را به پزشک اطلاع دهد و برای پیشگیری از افت فشارخون وضعیتی به یکباره از جای خود بلند نگردد.
  • این دارو در افراد سالخورده باید با احتیاط تجویز گردد زیرا نیمه عمر آن ممکن است طولانی گردد.

برگرفته از: drugs.com

منبع: setare.com

به "قرص دیلتیازم (موارد مصرف و عوارض)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص دیلتیازم (موارد مصرف و عوارض)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید