علایم حساسیت به باقلا، فاویسم از چه سنی آغاز می گردد؟

به گزارش وبلاگ طفره، علائم فاویسم در بچه ها شامل دمای خفیف و تغییر رفتار، مانند تحریک پذیری و شیطنت، یا فرومایه و ساکت بودن است. ممکن است دچار تهوع، اسهال یا شکم درد شوند. در عرض 6 تا 24 ساعت، ادرار آن ها تیره می گردد و ضربان قلب آن ها ممکن است سریعتر گردد. در نهایت، زردی ایجاد می گردد.

علایم حساسیت به باقلا، فاویسم از چه سنی آغاز می گردد؟

این علائم و نشانه ها از تخریب (گاهی بزرگ) گلبول های قرمز خون (RBCs؛ کم خونی حاد همولیتیک) ناشی می شوند که به وسیله گلوکوزید های خاص (divicine و convicine) در غلظت های بالا در لوبیا فاوا ایجاد می گردد.

این گلوکزید ها تنها در صورتی به گلبول های قرمز آسیب جدی وارد می نمایند که سلول ها دچار کمبود آنزیم گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز (یا G6PD) باشند. بنابراین، فاویسم تنها در افرادی رخ می دهد که کمبود G6PD را به ارث برده اند. فاویسم در بچه ها (معمولاً پسران) نسبت به بزرگسالان شایع تر و تهدید نماینده زندگی است.

با این حال، پس از خاتمه حمله، معمولاً بهبودی کامل انجام می گردد. در فردی که کمبود G6PD دارد، فاویسم می تواند هر زمان که باقالی خورده می گردد عود کند، هرچند که این اتفاق بیفتد یا نه، تا حد زیادی تحت تأثیر مقدار مصرف لوبیا و احتمالاً بسیاری از عوامل دیگر است.

بیشتر بدانید: فاویسم چیست و گریبانگیر چه کسانی می گردد؟

از نقطه نظر بهداشت عمومی، ثابت شده است که با غربالگری کمبود G6PD و آموزش به وسیله رسانه های جمعی می توان از فاویسم تا حد زیادی جلوگیری کرد.

فاویسم چیست؟

یک فوق تخصص غدد بچه ها گفت: فاویسم بیماری ارثی خونی است که به دلیل کمبود یکی از آنزیم های گلبول قرمز ایجاد می گردد.

به گزارش سلامت نیوز عبدالله دیدبان با بیان اینکه این بیماری وابسته به جنس بوده و بیشتر در جنس مذکر دیده می گردد، اظهار کرد: بیماران در حالت عادی کاملا طبیعی بوده و هیچ گونه علامتی ندارند، مگر آن گاه که با مواد خوراکی، مانند باقلا مواجهه شوند که در این صورت، دچار علائم حاد بیماری می شوند.

به گفته این فوق تخصص غدد بچه ها، فاویسم در ایران، بومی سواحل دریای خزر است و کانون هایی از بیماری هم در سواحل خلیج فارس بویژه منطقه ها جنوب و جنوب شرقی دیده می گردد.

وی با اشاره به اینکه سن شیوع این بیماری یک تا 10 سالگی است، اما بیشتر مبتلایان در رده سنی زیر پنج سال قرار دارند، اعلام نمود: در بچه ها زیر یک سال نیز ممکن است بیماری به وسیله خوردن شیر مادر اتفاق افتد.

فاویسم با آلرژی فرق دارد؟

دیدبان ادامه داد: فاویسم با آلرژی تفاوت دارد. یعنی کسانی که فاویسمی هستند تصور ننمایند که در مقابل غذا های دیگر هم حساسند یا آلرژی دارند.

این فوق تخصص شرح داد: 24 تا 48 ساعت پس از خوردن مواد اکسیدان مانند باقلا یا مصرف سایر دارو های خاص مانند آسپیرین با دوز بالا، دارو های ضدمالاریا، ویتامین K و بعلاوه مصرف بعضی از آنتی بیوتیک ها، نفتالین، حنا و عوامل عفونی، فرد به طور ناگهانی دچار تب خفیف، بی حالی، رنگ پریدگی، حالت تهوع و گاهی استفراغ، قرمز یا تیره رنگ شدن ادرار و گاهی درد شکم یا کمر می گردد که در صورت عدم درمان مناسب، احتمال آسیب تماشا کلیه ها و ایجاد نارسایی کلیوی و نیز کم خونی شدید و صدمات حاصل از آن وجود دارد.

دیدبان تأکید کرد: در صورت وجود فرد مبتلا در خانواده ای، آنالیز همه افراد خانواده بویژه بچه ها دیگر (اعم از پسر و دختر) ضروری است و توصیه می گردد که سایر افراد مذکر بستگان نزدیک نیز آنالیز شوند.

اگر فاویسم داشته باشید چه اتفاقی می افتد؟

فاویسم زمانی است که فردی واکنش بسیار شدیدی به باقالی نشان می دهد. آن ها در معرض خطر همولیز حاد هستند، که در آن گلبول های قرمز خون آن ها سریعتر از بدن می تواند جایگزین آن ها گردد. این می تواند تهدید نماینده زندگی باشد. حتی بعضی از افراد مبتلا به فاویسم در معرض گرده های گیاه فاوا قرار می گیرند هم دچار مشکل میشوند.

آیا فاویسم می تواند باعث مرگ گردد؟

در موارد شدید، حتی می تواند به نارسایی تمام یا مرگ گردد. تشخیص، شاخص فاویسم معمولاً پس از شناسایی و حذف محرک ناپدید می شوند. زمانی که این بیماری به وسیله غربالگری نوزاد شناسایی گردد و به درستی مدیریت گردد، بچه ها مبتلا به فاویسم می توانند زندگی سالمی داشته باشند.

دلیل فاویسم چیست؟

زمانی تصور می شد که فاویسم یک واکنش آلرژیک است و این بیماری می تواند از استنشاق گرده ها رخ دهد. با این حال، محققان مواد شیمیایی معروف به vicine و convicine را شناسایی نموده اند که در لوبیا باقلا یافت می گردد که باعث بروز دوره های کم خونی همولیتیک حاد در افراد دارای کمبود G6PD می گردد.

آیا فاویسم یک آلرژی است؟

فاویسم، یک اختلال ارثی شامل یک واکنش آلرژیک مانند به لوبیا پهن یا باقلا (Vicia faba). افراد مستعد ممکن است با خوردن لوبیا یا حتی با قدم زدن در مزرعه ای که گیاهان در آن گل هستند، دچار اختلال خونی (کم خونی همولیتیک) شوند.

آلرژی به باقلا چقدر شایع است؟

حدود 4 درصد از جمعیت دنیا مبتلا به فاویسم هستند، یک اختلال ژنتیکی که شامل یک واکنش آلرژیک مانند و بالقوه کشنده به مصرف باقلا می باشد. فاویسم باعث ایجاد کم خونی همولیتیک حاد می گردد و می تواند با قدم زدن در مزرعه ای که در آن باقلا وجود دارد هم ایجاد گردد.

فاویسم از چه سنی آغاز می گردد؟

فاویسم اغلب در بچه ها 1 تا 5 ساله که دارای نوع مدیترانه ای کمبود G6PD هستند رخ می دهد.

فاویسم در کجا بیشتر رایج است؟

حوزه مدیترانه جایی است که فاویسم به ویژه در میان یهودیان، ساردینی ها، قبرسی ها، یونانی ها، مصری ها و بعضی از جمعیت های آفریقایی، از جمله افرادی که این اجداد را دارند، بیشتر رایج است.

مواردی که مبتلایان به فاویسم باید رعایت نمایند

دکتر عبدالله دیدبان از اقداماتی که والدین بچه ها بیمار باید انجام دهند، به شناخت دقیق عواملی که موجب بروز حملات بیماری می شوند از جمله مصرف باقلا و بعضی دارو های خاص و پرهیز از مصرف خودسرانه آن ها اشاره نمود و گفت: برای تسکین درد یا پایین آوردن تب کودک، هرگز به او آسپرین ندهید و از استامینوفن فقط با مقداری که پزشک تجویز نموده است بهره بگیرید. بعلاوه در صورت مراجعه به پزشک یا مراکز درمانی، ابتلای کودک به فاویسم را اعلام کنید تا دارو های بی خطر برای فرزندتان تجویز گردد.

وی گفت: بعضی از بیماران که مقدار فعالیت آنزیمی در آن ها بسیارکم است با استنشاق بوی باقلای تازه و در مواردی حتی عبور از کنار مزرعه باقلا یا حضور در خانه ای که در آن باقلا پاک شده است، دچار بروز همولیز می شوند؛ بنابراین پرهیز از مواجهه، فقط به معنی نخوردن آن نیست.

این فوق تخصص خطاب به والدین یادآور شد: هر چند خطر بروز عارضه فاویسم پس از 10 سالگی کاهش پیدا کند، اما بهتر است همواره مراقب فرزندتان باشید.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو

به "علایم حساسیت به باقلا، فاویسم از چه سنی آغاز می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علایم حساسیت به باقلا، فاویسم از چه سنی آغاز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید