مرادی: المپیک حق وزنه برداری است که بهتر باشد

به گزارش وبلاگ طفره، سهراب مرادی فوق ستاره 96 کیلویی وزنه برداری ایران برای کسب سهمیه ورودی المپیک و حضور در رقابتهای جهانی تایلند بعد از ترمیم آسیب دیدگی دیسک کمرش در آلمان در پایتخت دست به وزنه شد.

مرادی: المپیک حق وزنه برداری است که بهتر باشد

رضا عباسپور - روزهای سرانجامی سال 97 به واسطه اتفاقی تلخ که برای سهراب مرادی فوق ستاره 96 کیلویی وزنه برداری ایران رخ داد، روزهایی نگران کننده را برای اهالی وزنه برداری و این ملی پوش شایسته رقم زد. نگرانی و التهاب اهالی ورزش از این بابت بود که سهراب امید اصلی کاروان المپیکی وزنه برداری ایران در بازی های المپیک 2020 توکیو است و اگر این درد مانع ادامه دادن او می شد، کاروان المپیکی ورزش ایران یک مدال مسلم خود را از دست می داد! اما حمایت مجموعه ورزش کشور از اعزام این وزنه بردار ارزشمند به کشور آلمان دریچه ای تازه برای درمان درد سهراب پیش رویش قرار داد و امید بازگشت سهراب را دوباره در دل اهالی وزنه برداری زنده کرد.

مدتی می شود که کیانوش رستمی و سهراب مرادی در اوزانی که روی تخته می روند، به واسطه اینکه هر دو وزنه بردار ملی پوش در یک وزن مشابه حضور دارند، رقابت داخلی میلیمتری و حساسی را در ترکیب تیم ملی وزنه برداری برای کسب جایگاه اصلی و ثابت تیم با یکدیگر تجربه کرده اند. رقابتی که حواشی مختلفی را داشته است. البته زمانی که این دو وزنه بردار عنواندار و ارزشمند کشورمان در دسته 85 کیلوگرم وزنه می زدند، به واسطه مسائل و حواشی ناخواسته ای که برای سهراب مرادی رخ داد، در آن برهه خصوصا در بازی های المپیک 2012 لندن، کیانوش رستمی از سهراب مرادی سبقت گرفت و با کسب مدال نقره المپیک رقیب سرسخت و توانمند داخلی خود را پشت سر گذاشت.

این داستان اما در المپیک 2016 ریو جور دیگری برای این دو وزنه بردار رقم خورد. زیرا در ریو 2016 کیانوش در دسته 85 کیلوگرم وزنه می زد اما سهراب یک وزن بالاتر رفته بود تا در دسته وزنی 94 کیلوگرم هر دو برای وزنه برداری و کاروان ورزش کشور در المپیک بدرخشند و با مدال طلا، افتخاری دیگر را برای وزنه برداری ایران رقم بزنند.

تا اینجای کار شرایط برای هر دو وزنه بردار در عرصه های مختلف بین المللی تقریبا یکسان پیش رفت و رقم خورد. اما با تغییر اوزان وزنه برداری و حذف شدن دسته 85 کیلوگرم، این بار قرعه برای کیانوش رستمی سخت شد و او چون اوزان المپیکی هم تغییر کرده بود تصمیم گرفت به اجبار با اضافه کردن وزن بدنش برای حضور در وزن 96 کیلوگرم مهیا شود. یعنی وزنی که سهراب مرادی رقیب داخلی کیانوش در آن هم کاملا جا افتاده بود و هم اینکه با شکستن رکوردهای این وزن هر چه مدال خوش رنگ و طلایی در آن وجود داشت را به نام خودش ثبت کرده بود. درست همین جا بود که بار دیگر مشابه شرایطی که برای سهراب مرادی و کیانوش رستمی در یک وزن مشابه رخ داده بود پیش آمد. با این تفاوت که دیگر قوانین بین المللی تغییر کرده و فدراسیون دنیای اجازه نمی دهد در المپیک 2020 ، 2 وزنه بردار از یک کشور در یک وزن روی تخته حاضر شوند! ضمن اینکه سهمیه های وزنه برداری ایران نیز به خاطر محرومیت های قبلی و تعداد دوپینگی های این رشته در ادوار گذشته کاهش یافته تا وزنه برداری ایران در توکیو 2020 فقط با 2 کننده در 2 وزن متفاوت روی تخته مسابقه حاضر شود.

همچنین؛ این سهراب مرادی با سهراب قبل از بازی های 2012 لندن زمین تا آسمان از لحاظ کسب تجربه و آمادگی بدنی فرق کرده است. با این تفاسیر کیانوش رستمی تصمیم گرفت وزنش را افزایش داده و بازهم با پذیرش تمامی این شرایط به نبرد سهراب رفته و شانس خود را یک بار دیگر برای المپیکی شدن در وزنی که بهترین وزنه بردار دنیا، هم تیمی او یعنی سهراب مرادی بود دست به وزنه شود. البته کیانوش رستمی وقتی دید که موضوع آسیب دیدگی جدی دیسک کمر سهراب حاد شده، بیشتر از قبل برای کسب دوبنده تیم ملی وزنه برداری ابتدا در مسابقات دنیای 2019 و سپس در بازی های المپیک 2020 توکیو انگیزه گرفت و هدفمند شد. فارغ از اینکه کنار او فوق ستاره ای به نام سهراب مرادی قرار گرفته است که قطعا به این راحتی ها زیمن را برای رقبا (چه داخلی و چه خارجی) خالی نمی کند.

سهراب با دست پر از هانوفر برگشت

سهراب مرادی قبل از اعزام به آلمان و درمان آسیب دیدگی دیسک کمرش در شهر هانوفر، به واسطه اینکه گفته می شد او برای رهایی از درد دیسک کمر در ایران چاره ای جز سپردن کمرش به تیغ جراحان داخلی ندارد، در ابتدا به نوعی روحیه اش را از دست داده بود. اما وقتی به صورت جدی با حمایت مالی و فکری مسئولان کمیته ملی المپیک برای اعزام به هانوفر آلمان شرایط را مساعد دید، مجددا برای بازگشت روی تخته و مدعی شدن در دسته 96 کیلوگرم انگیزه پیدا کرد. سهراب بعد از اینکه درمانش را درهانوفر آلمان بدون انجام عمل جراحی روی ناحیه آسیب دیده کمرش پیدا کرد، با برگشتن به شرایط نرمال قبلی خود، و دستور پزشک معالجش دست پر و با انگیزه تر از قبل به تهران بازگشت تا بار دیگر ضمن دست به وزنه شدن، مهیای حمله به رکوردهای دنیا و خط و نشان کشیدن برای رقبای داخلی و خارجی خود شود.

این اتفاق البته برای سهراب مرادی رخ داد تا ستاره 96 کیلویی کشورمان با بازگشت به اردوگاه تیم ملی بدون فوت وقت، طبق نظر تیم پزشکی که وضعیت او را در حین تمرینات بررسی می کنند برنامه تمرینی خود را آغاز کرد. سهراب این روزها فارغ از توجه به حواشی که پیرامونش ایجاد می شود فقط در سالن تمرینی وزنه برداری مجموعه ورزشی آزادی سرش به برنامه تمرین اش گرم است و حواسش به دستورات تیم پزشکی است که او را قدم به قدم در این راستا همراهی می کنند. اینطور به نظر می رسد سهراب مرادی دیگر حتی به حواشی که رقیب و رفیق داخلی قدیمی اش یعنی کیانوش رستمی نیز ایجاد می کند بی توجه است و خیلی برایش اهمیتی ندارد که خارج از دایره برنامه ریزی تمرینی و آماده سازی او چه اتفاقاتی رخ می دهد. زیرا در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری دغدغه اصلی رکوردار دسته 96 کیلوگرم دنیا دست یافتن به بهبودی قطعی است. زیرا اگر او بعد از انجام مراحل درمانی که در هانوفر سپری کرد، نتواند دوره ریکاوری خود را طبق دستور پزشک معالجش سپری کند ممکن است مجددا در تمرینات پرفشار با وزنه، با یک اشتباه کوچک هر آنچه را که برای برداشت در راستا المپیک 2020 توکیو کاشته به راحتی آب خوردن از دست بدهد. بنابراین تمرکز اصلی سهراب این روزها بجای پرداختن به حواشی و بگومگوهای بی مورد تمرین است و انجام برنامه های تیم پزشکی معالجش.

-

تمام این شرایط در چند ماه اخیر در حالی برای سهراب مرادی پیش آمده که ستاره 96 کیلویی وزنه برداری ایران حتی بعد از بازگشت از هانوفر آلمان و سرانجام یافتن دوره درمانی کمرش در این کشور اروپایی سرش فقط گرم تمریناتش است و خیلی به حواشی پیرامونی خود توجهی ندارد.

سهراب معتقد است که تمامی وزنه برداران ملی پوش تلاش می کنند تا در اوزان خود بهترین باشند و در نهایت با نشان دادن خود صاحب دوبنده تیم ملی در رقابت های دنیای 2019 و بازی های المپیک 2020 توکیو باشند. اما اینکه در نهایت دوبنده تیم ملی در این دو ریوداد مهم و معتبر قسمت کدام یک از ملی پوشان می شود، اول عنایت و لطف خداوند است و بعد هم تلاش و توان آن ملی پوش.

سهراب مرادی درخصوص وضعیت خود بعد از بازگشت از آلمان و شرایط درمانی اش در اروپا می گوید:واقعا از آقای دکتر صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک، آقای دکتر سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، همچنین مسئولان فدراسیون، دکتر امینی و تیم پزشکی و دوستانی که در هانوفر آلمان برای بازگشتم به شرایط آرمانی خیلی زحمت کشیدند و تلاش کردند از صمیم قلبم تشکر و قدردانی کنم. انصافا همه عزیزان زحمت کشیدند تا من بدون انجام عمل جراحی آسیب دیدگی دیسک کمرم را درمان کنم تا در راستا المپیک برای کسب مجوز وردی و رسیدن به این رقابت معتبر عقب نمانم. همه چیز خداراشکر دست به دست هم داد و با مساعد عزیزانی که اسم بردم برایم مهیا شد تا من با خیالی آسوده و بدون دغدغه ای خاص فقط به فکر ترمیم آسیب دیدگی کمرم و بازگشت به وزنه برداری باشم.

مرادی در مورد اینکه آیا با این سرعت دست به وزنه شدن باعث نمی شود مجددا درد دیسک کمرش تشدید شده و دوباره کار دستش بدهد اعتقاد دارد:من طبق نظر تیم پزشکی و درمانی ام مشغول انجام تمرینات و برنامه ریزی هستم که آنها برایم طراحی کردند. بنابراین جای نگرانی نیست چون من برای رسیدن به رقابت های دنیای و بازی های المپیک باید در مسابقات گزینشی شرکت کنم و آماده حضور در این رقابت معتبر شوم. بنابراین طبق برنامه دست به وزنه شدم و خب در این مورد جای نگرانی نیست.

رکوردار وزنه برداری دنیا در دسته 96 کیلوگرم تاکید دارد:من تمام تلاشم را می کنم تا در راستا المپیک شرمنده مردم و مسئولینی که این همه برای بازگرداندنم روی تخته زحمت کشیدند و دعا کردند نشوم. حالا باقی ماجرا بستگی دارد به شرایط آمادگی ام و اینکه بتوانم از پس رقبای داخلی و خارجی برایم. مطمئنا هروزنه برداری که شایسته تر، آماده تر و از لحاظ رکوردی بهتر باشد المپیکی شدن حق او خواهد بود.

1، 5

منبع: ایران ورزشی

به "مرادی: المپیک حق وزنه برداری است که بهتر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرادی: المپیک حق وزنه برداری است که بهتر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید