مسابقه ماه ، رقابت برای رسیدن به قمر زمین داغ داغ است

به گزارش وبلاگ طفره، رسیدن به ماه این روزها تبدیل به یک مسابقه بزرگ شده است. در سری تازه از سفر به ماه تا به امروز سه کشور اقداماتی را انجام داده اند.

مسابقه ماه ، رقابت برای رسیدن به قمر زمین داغ داغ است

به گزارش وبلاگ طفره، در سری تازه از سفر به قمر سیاره مان، روسیه، هندوستان و ژاپن اقدام به اعزام ماه نوردهایی کردند که یکی رسید، یکی نرسید و یکی همچنان در راه است.

سقوط لونا بر سطح ماه

روز بیست ونهم مردادماه مقامات آژانس فضایی روسیه اعلام کردند که فضاپیمای لونا-25این کشور پس از چرخش در مداری کنترل نشده روی ماه سقوط نموده است. این سفینه بدون سرنشین قرار بود در قسمت تاریک ماه یا همان قطب جنوب آن فرودی نرم داشته باشد، اما پس از روبه رو شدن با مشکلاتی که در مدارماه و پیش از فرود با آن روبه رو شد، سقوط کرد. فضاپیمای لونا-25قرار بود در همان روز پیش از کوشش برای فرود در روز سی ام مرداد، آخرین مانور خود را به دورماه انجام دهد، ولی این برنامه هنگام کار کردن موتور با مشکل روبرو شد.

جشن ملی در هندوستان

3روز پس از ناکامی روسیه در فرود روی ماه، چاندرایان-3سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) پیروز شد در ساعت 16:03 روز یکم شهریور به وقت تهران در قطب جنوب ماه فرودی نرم داشته باشد. مراسم فرود به طور زنده از شبکه های تلویزیونی هند و سایت های اینترنتی پخش شد. پخش این مراسم درحالی که هنوز معین نبود چنین اتفاق تاریخی رخ خواهد داد یا خیر، کمی هم مشکوک به نظر می رسید! شاید هندی ها یک روز زودتر به ماه رسیده بودند و داشتند، صحنه فرود را برای تماشاگران جهانی آن، بازی می کردند! به هر روی، فرودگر ویکرام چاندرایان-3در قسمت قطب جنوب روی ماه نشست و پس از آن نیز تصاویری از خروج ماه نورد پراگیان منتشر شد. هندی ها، پس از آمریکا، روسیه و چین، چهارمین کشوری بودند که به ماه رسیدند و نخستین کشوری شدند که در قطب جنوب آن فرود آمده اند.

ژاپن می خواهد پنجم باشد

شانزدهم شهریور 1402یعنی 15روز پس از فرود هندی ها بر سطح ماه، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) ماموریت مهمی را با موشک H-2A به سمت ماه شروع کرد. این موشک حامل کاوشگرماه SLIM و تلسکوپ فضایی XRISM بود که در ساعت 3:12 بامداد 16شهریور به وقت تهران به فضا پرتاب شد. این ماموریت به علت بدی آب و هوا حدود 10 روز دیرتر از برنامه ریزی اولیه انجام شد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، چندماه دیگر، کاوشگر هوشمند اسلیم کوشش خواهد نمود تا نخستین فرود نرم ژاپن روی ماه را انجام دهد؛ یک فرود دقیق که راه را برای پیروزیت های بلندپروازانه تر هموار خواهد نمود. مقامات JAXA در توضیح ماموریت خود نوشتند: SLIM در پی دستیابی به یک سیستم کاوشگر سبک وزن در مقیاس کوچک و استفاده از فناوری فرود دقیق لازم برای کاوشگرهای ماه آینده است. از سوی دیگر تلسکوپ فضایی نیز در مسیر خود در فضا از موشک جدا شده و قرار است ماموریتش یعنی کار روی انرژی بالای اشعه ایکس در فضا را انجام دهد. درصورت پیروزیت ژاپن در فرود روی ماه، این کشور پنجمین کشوری خواهد بود که به ماه سفر می نماید.

منبع: همشهری آنلاین

به "مسابقه ماه ، رقابت برای رسیدن به قمر زمین داغ داغ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسابقه ماه ، رقابت برای رسیدن به قمر زمین داغ داغ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید