مسجد ملک؛ یادگار دوران سلجوقیان در کرمان

به گزارش وبلاگ طفره، استان کرمان با دارا بودن جاذبه های گردشگری و سوغات های گوناگون در جنوب ایران واقع شده است. این استان از جمله استان های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می آید و از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع شده است. استان کرمان به علت جاذبه های تاریخی که دارد جزء 5 شهر دیدنی ایران به شمار می رود و حدود 7 هزار جاذبه تاریخی ارزشمند را در خود جای داده است که از این بین 700 مورد آنها در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسجد ملک؛ یادگار دوران سلجوقیان در کرمان

یکی از مکان های دیدنی و پر اهمیت که در سفر به کرمان نباید بازدید از آن را فراموش کنید، مسجد ملک کرمان است، که نمادی از تاریخ و قدمت شهر کرمان می باشد. در ادامه این مسجد را به شما معرفی می کنیم.

مسجد جامع ملک (Malek Mosque) یا مسجد امام مربوط به دوره سلجوقیان است و در کرمان، خیابان امام (ششم بهمن سابق) واقع شده و این مسجد به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مسجد جامع ملک بزرگترین و قدیمی ترین مسجد کرمان و دارای شبستان های متعدد و صحن وسیعی است.

این مسجد در هنگام حکومت سلجوقیان کرمان یعنی قرن پنجم و به سال 478 ه. ق ساخته شده و بانی آن ملک توران شاه یکم است. مسجد قدمتی هزار ساله دارد و هم اکنون در بخش جنوبی ناحیه تاریخی بازار کرمان واقع است.

این مسجد 101 متر طول و 91 متر عرض دارد و از جمله مساجد چهارایوانی به شمار می رود. برج سلجوقی آجری نیز در همین محدوده واقع شده است که در ضلع شمال شرقی مسجد ملک قرار گرفته است. سه محراب گچبری شده زیبا نیز از دیگر نمادهای این مسجد هستند. در گذشته قناتی به نام مستوره (منسوب به دختر ملک توران شاه یکم) وجود داشته که آب قنات از میان مسجد عبور می نموده است.

معماری

این مسجد 900 ساله با شبستان های متعدد و صحن وسیع و با داشتن بیش از 9 هزار متر مربع مساحت، بزرگترین مسجد کرمان به شمار می آید. بزرگترین ایوان مسجد، ایوان بزرگ قبله در ضلع غربی با آجر تزئین شده است. محراب های گچ بری شده کوچکی در این مسجد وجود دارد که قدمتشان به دوران آل بویه می رسد. باقی محراب ها که در شبستان های مختلف قرار گرفته اند نیز با گچ بری های زیبایی تزئین یافته اند.

مقرنس های باشکوه تاق ورودی سردر و ترنج برجسته آن در قسمت پایین تاق از تماشایی ترین بخش های این مسجد است که اطراف آن با گچ بری تزئین شده است. در قدیمی ورودی مسجد را با ارتفاع کم ساخته اند چرا که اعتقاد داشتند افراد باید به هنگام ورود به مسجد به نشانه تعظیم سر خود را خم نمایند.

در گذشته آب نمایی به عمق 4 متر در مرکز صحن مسجد ملک برای وضو گرفتن واقع شده بود که آب آن از قنات مستوره تامین می شد اما با خشک شدن قنات، جای این آب نما را سنگفرش نموده اند. برجی آجری که اکنون تنها 6 متر از آن سالم مانده است، در شمال شرقی مسجد قرار گرفته و به برج سلجوقی مشهور است.

این مسجد سه درب ورودی و چهار ایوان دارد. ایوان بزرگ قبله، بزرگ ترین ایوان است که در ضلع غربی صحن واقع شده است. این ایوان با آجر و به سبک دوره سلجوقی مزین شده است. چند شبستان در این مسجد ساخته شده که شبستان امام حسن (ع) مشهورترین آن ها است. شبستان آقا شیخ حسن فقیه دارای 22 ستون از شبستان های دیگر این بنا است. شبستان آقا علی با 6 ستون در شمال غربی واقع شده که به شبستان امام موسی بن جعفر (ع) متصل می گردد. شبستان ضلع جنوبی دارای 27 ستون است، ولی شبستان واقع در ضلع شرقی کوچک است.

آدرس: ایران، استان کرمان، کرمان، خیابان امام

منبع: گردشبان

به "مسجد ملک؛ یادگار دوران سلجوقیان در کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد ملک؛ یادگار دوران سلجوقیان در کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید