نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید در بندرعباس رونمایی می گردد

به گزارش وبلاگ طفره به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، رضا برومند با بیان این مطلب اضافه نمود: نقش برجسته سرباز هخامنشی در فاصله سالهای 1311-1312 در کاوش های مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید توسط ارنست هرتسفلد کشف شد اما متأسفانه در سال 1316 به سرقت رفت.

نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید در بندرعباس رونمایی می گردد

وی با بیان اینکه این قطعه نقش برجسته پانزده سال بعد، در سال 1330 توسط یک مجموعه دار خصوصی خریداری و به موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا اهدا شد، اضافه کرد: نقش برجسته سرباز هخامنشی به مدت نزدیک به شصت سال در این موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال 1390 مجدداً به سرقت رفت.

وی ادامه داد: این اثر طبق حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال 1396 از یک مؤسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره شد و سازمان میراث فرهنگی بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را شروع کرد و جمهوری اسلامی ایران در سال 1396 با ارائه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد.

برومند اضافه کرد: خوشبختانه با هماهنگی با مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز دیوان لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثابت شد این شیء تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی آمریکا در همان سال رأی نهایی خود را مبنی بر استرداد این اثر تاریخی به ایران صادر کرد و در نهایت این اثر در 13 شهریورماه 1397 تحویل غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در بازگشت خود از سفر نیویورک این اثر را به ایران بازگرداند.

مدیر کل میراث فرهنگی هرمزگان در مورد نمایش این اثر در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس گفت: این اثر به مدت یک ماه از تاریخ 19 اردیبهشت تا 15 خرداد در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مراسم گشایش نمایش نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید روز پنج شنبه 19 اردیبهشت ساعت 10 صبح در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید در بندرعباس رونمایی می گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید در بندرعباس رونمایی می گردد" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید در بندرعباس رونمایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید