پارک های علم و فناوری باید محور شبکه سازی بین تمامی اجزای زیست بوم در منطقه شوند

به گزارش وبلاگ طفره، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: پارک ها در هر استانی که شکل گرفته مرکز رجوع هسته های فناور بوده است؛ بر این اساس پارک ها باید کاری نمایند که محور شبکه سازی بین تمامی اجزای زیست بوم در منطقه شوند.

پارک های علم و فناوری باید محور شبکه سازی بین تمامی اجزای زیست بوم در منطقه شوند

به گزارش گروه فناوری وبلاگ طفره، اولین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ایران به اسم عظیمترین گردهمایی مدیران و کارشناسان پارک های علم و فناوری به میزبانی پارک علم و فناوری مازندران برگزار گردید.

علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در آیین گشایش این کنفرانس بر لزوم شبکه سازی بین پارک های علم وفناوری تاکید نمود و گفت: پارک ها در هر استانی که شکل گرفته مرکز رجوع هسته های فناور بوده است؛ بر این اساس پارک ها باید کاری نمایند که محور شبکه سازی بین تمامی اجزای اکوسیستم در منطقه شوند و صندلی خود را ارتقاء دهند. به عبارت دیگر فعالان اکوسیستم با موضوع پارک ها بتوانند تشریک مساعی نموده و اثربخشی فعالیت خود را افزایش دهند.

وحدت تشکیل انجمن به اسم نهاد صنفی غیر دولتی را دستاورد خوبی برای پارک های علم و فناوری و مراکز رشد دانست و گفت: پارک های علم و فناوری و مراکز رشد باعث شدند که صاحبان ایده و فناوری از جهات مختلف مورد حمایت قرار گیرند؛ بر این اساس انجمن می تواند موجب تشریک مساعی، تبادل تجربیات، هماهنگی و اتحاد بین پارک های علم و فناوری و مراکز رشد گردد که امر مبارکی است.

وی ادامه داد: غیر دولتی بودن انجمن می تواند موجب هم صدایی بین پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و هم حرکت غیر سیاسی و صنفی در جهت هدف اصلی یعنی توسعه فناوری در کشور گردد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بر لزوم بهره گیری از تجربیات مدیران پیشین پارک های علم و فناوری تاکید نمود و گفت: فعالان با تجربه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد که امروز در راس تصمیم گیری نیستند تجربیاتی دارند که انجمن می تواند از ظرفیت آن ها و تجربیاتشان برای پیگیری امور، برطرف احتیاج قانونی و تعامل با دستگاه ها، دولت، مجلس و بخش های دیگر استفاده کند.

وحدت در ادامه برای شتاب در رشد و توسعه اجزای این اکوسیستم چند پیشنهاد مطرح و توضیح داد: پارک های علم و فناوری و مراکز رشد باید چند محور، چون نگاه به حوزه های تازه فناوری، ارتقای صندلی و شبکه سازی تمام اجزای اکوسیستم در استان، عدم ورود به رقابت با بخش خصوصی و مردمی سازی را مدنظر داشته باشند.

وی اضافه نمود: زمانی صحبت از توسعه تکنولوژی در یک استان کار سختی بود، بر همین اساس دولت راسا در قالب پارک های علم و فناوری ورود کرد، اما امروز شرکت های مختلف فناوری و خصوصی در استان ها شکل گرفته اند، اما نباید با دید رقیب به این مجموعه ها نگاه کرد و پارک ها و مراکز رشد نباید به رقابت با بخش خصوصی وارد شوند و شبکه سازی و بکارگرفتن اجزای اکوسیستم و عدم رقابت با بخش خصوصی را سرلوحه کار خود قرار دهند و بهتر است نقش هماهنگی و تنظیم گری داشته باشند. بعلاوه باید مرز ها با مردم برداشته گردد و پارک ها بیشتر از گذشته در زمینه عمومی سازی فناوری کوشش نمایند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود، به تشریح نظام تامین اقتصادی اکوسیستم نوآوری کشور پرداخت و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی طبق قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، متولی حمایت از شرکت های دانش بنیان است و همراه با توسعه اکوسیستم نوآوری در کشور، نظام تامین اقتصادی نوآوری را تقویت نموده است. در نظام تامین اقتصادی اکوسیستم نوآوری، صندوق های پژوهش و فناوری، بانک های کشور و سازمان بورس اوراق بهادار با سرویس های متنوع، ما را همراهی می نمایند.

وحدت در انتها اعلام نمود: توسعه همکاری ها میان صندوق نوآوری، انجمن پارک های علم و فناوری و مراکز رشد به اسم دو بال توسعه شرکت های دانش بنیان و فناور، در سال های آینده باعث رشد و تجربه بیشتر در این حوزه خواهد شد.

صندوق نوآوری به طور خاص از فناوری های انقلاب دیجیتال حمایت می نماید

بعلاوه سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در پنل فرصت ها و چالش های ایران در عصر انقلاب چهارم صنعتی کنفرانس ملی انجمن علمی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ایران، دورنمای انقلاب دیجیتال در ایران را آنالیز کرد و گفت: در راستا تحول دیجیتال مانند هر تحول دیگری، نظم موجود تغییر نموده و منافع بعضی تحت الشعاع قرار می گیرد و مقاومت صنعت در انقلاب دیجیتال هم به علت به خطر افتادن نظم و منافع آن ها است. نقش پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، تعدیل و مدیریت مقاومت صنعت در مقابل تحولات انقلاب دیجیتال است.

ملکی فر ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی به طور خاص از فناوری های انقلاب دیجیتال مانند خدمت بلاعوض گرنت، حمایت می نماید.

نسل خوب انقلاب دیجیتال زاییده اتصال شرکت های کوچک به شرکت های عظیم است که صندوق نوآوری از ظرفیت های مختلفی مانند برگزاری رویداد استفاده نموده تا شرکت کوچک را به بازار معرفی کند. بعد از اتصال هم با تامین اقتصادی مانند سرمایه در گردش، تسهیلات لیزینگ و بعلاوه خدمت بلاعوض استاندارد برای ایجاد تناسب استانداردی شرکت با احتیاج صنعت و بعلاوه خدمت مالکیت فکری برای در امان نگه داشتن دارایی های فکری شرکت ها، حمایت های خود را ادامه می دهد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در انتها اعلام نمود: در صندوق کوشش داریم که اتصال را برقرار نموده و با ابزار های اقتصادی یاری می کنیم که همراهی سهل تر شکل بگیرد. بعضی فکر می نمایند جامعه ما دچار فناوری هراسی است در حالی که برعکس جامعه ما و تحصیل کردگان آن عطش به فناوری های پیشرفته دارند و کوشش می کنیم در صندوق نوآوری همپای جهان حرکت کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پارک های علم و فناوری باید محور شبکه سازی بین تمامی اجزای زیست بوم در منطقه شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک های علم و فناوری باید محور شبکه سازی بین تمامی اجزای زیست بوم در منطقه شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید