پنج مقصد متفاوت گردشگری در اروپا(بخش دوم)

به گزارش وبلاگ طفره، از پیاده روی نفس گیر بر روی سقف خانه های استکهلم تا تجربه حضور در لباس بانوان در هامبورگ و بوی خوش خیابان های وین، با پنج مقصد متفاوت گردشگری در اروپا همراه ما باشید.

عطر خوش وین

پنج مقصد متفاوت گردشگری در اروپا(بخش دوم)

چند نفر به صورت کاملا ساکت در یک پارک در وین ایستاده اند، چشمان آن ها بسته است و تمام تمرکز آن ها بر روی تنفس از طریق بینی هایشان است. این بو دقیقا روح شهر وین را نشان می دهد، تور تازهی که مردم را به تجربه ای تازه از مرکز اتریش دعوت می کند، تجربه ای که در آن باید تنها بر روی حس بویایی خود تکیه داشته باشیم.

این نوع از تور به عنوان آخرین روش ارائه شده از طریق گروه فرهنگی فضا و مکان (Space and Place) در راستای ارائه دیدگاهی متفاوت از شهر است که البته معمولا با حضور در تعداد زیادی قوه خانه و کاخ های سلطنتی همراه است. پس از اتمام تورهای متعدد در ساختمان های بدقواره، ایوجین کوئین معتقد است که زمان آن فرا رسیده است که به حس بویایی خود اجازه بدهیم که مکاشفه شهری را بر عهده بگیرد.

او می گوید: چرا تورهای زیادی مبتنی بر دیدن وجود دارند ولی تورهایی بر پایه لمس یا بویایی وجود ندارند؟ وین شهری با بویی خوب است و اگر آن را با 15 سال پیش مقایسه کنید، مردم کمتر به خود عطر می زنند و ماشین ها به مراتب تمیزتر شده اند و تعداد کامیون های بزرگ کاهش پیدا کرده است. حتی بسیاری از اتوبوس ها نیز برقی شده اند.

با تمامی این تفاسیر، این تور به عنوان نخستین تور بویایی در جهان به حساب نمی آید، پیش از این یک متخصص برنامه ریزی شهری و آکادمیک به نام ویکتوریا هنشاو، گردش هایی مشابه با این تور را در شهرهایی مانند ادینبورگ، سیاتل و بارسلونا برقرار کرده بوده است.

کوئین در ادامه سخنان خود در نخستین توقف گروه در یک نانوایی ترکی می پرسد: چه زمانی یک بوی خاص به یک شهر خاص تعلق دارد؟ مهاجرت ها موجب تغییر بوی شهرها شده اند. برخی از مردم ممکن است فکر کنند که شاید بوی یک نانوایی ترکی به شهر وین تعلق دارد یا نه ولی من معتقدم که این بود از جنس وین است. تمام محصولات در ابتدا نو به نظر می رسند ولی پس از مدتی عادی می شوند. قهوه در ابتدا در ترکیه وجود داشته و سپس به وین صادر شده ولی امروزه تصور وین بدون قهوه غیرممکن است.

وین در سطحی فراتر از تصورات بسیاری از ما به عنوان یک شهر چند فرهنگی به حساب می آید و تقریبا 50 درصد از ساکنان آن را مهاجرانی تشکیل می دهند که به گفته کوئین، ریشه ای بریتانیایی دارند.

تور ما همچنین ما را به یک انستیتوی مشهور وین نیز برد: کارخانه ساخت ویفرهای شکلاتی Manner. کوئین در میان توضیح دادن اهمیت هر یک از بوها، داستان های شخصی خود را نیز تعریف می کند که یکی از آن ها درباره دوستی است که آن قدر به بوی شکلات علاقه داشت که خانه خود را عوض کرده و خانه ای در نزدیکی کارخانه شکلات خریداری کرد.

تا ادامه مطلب همراه ما باشید…

منبع: الی گشت

به "پنج مقصد متفاوت گردشگری در اروپا(بخش دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج مقصد متفاوت گردشگری در اروپا(بخش دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید