چرا باید ورزش کنید حتی زمانی که حال و حوصله اش را ندارید؟

به گزارش وبلاگ طفره، اینکه گاهی اوقات خسته و کم انرژی باشیم و حوصله ورزش کردن را نداشته ایم برای همه ما پیش آمده است. گاهی اوقات جلسه ورزشی خود را در این شرایط انجام می دهیم و فکر می کنیم هیچ نتیجه ای از آن نمی گیریم. این بی حال و حوصلگی باعث می گردد احساس شادابی نکنیم، ضربان قلبمان بالا نرود، عرق نکنیم و ماهیچه هایمان هم دَم نکنند.

چرا باید ورزش کنید حتی زمانی که حال و حوصله اش را ندارید؟

فرقی ندارد علتش چه باشد؛ گاهی اوقات ممکن است غذای کافی نخورده باشید، شاید شب گذشته به اندازه کافی نخوابیدید، شاید ذهنتان درگیر موضوع دیگری است و شاید هم به سراغ تمرین جدیدی رفته اید که برای شما مناسب نیست، در هر صورت برایتان پیش می آید که حس خوبی به ورزش خود ندارید و آن را با تمام وجود احساس نمی کنید.

خیلی ها گمان می نمایند در این شرایط بهتر است ورزش ننمایند. آن ها بر این باورند زمانی که حس و حال ورزش نیست نباید آن را انجام داد. ولی کارشناسان اعتقاد دیگری دارند!

در حقیقت، بعضی مربیان و ورزشکاران اعتقاد دارند حتی همین ورزش بد هم می تواند برای سلامتی مفید باشد. اگرچه زمانی که واقعا خسته هستید و بدنتان توانایی لازم را ندارد باید به خودتان استراحت بدهید، ولی زمانی که مشکل سر انگیزه است و فکر می کنید بهتر است ورزش نکنید باید بهانه ها را کنار بگذارید و با همین انرژی کم هم همچنان ورزش کنید.

اگر بی حال و حوصله بودید و انگیزه نداشتید، کوشش کنید به ورزش خود پایبند بمانید. زیرا این کار فواید زیادی برای سلامتی و سطح تناسب اندام دارد. شاید نتواند به اندازه یک جلسه ورزشی پرانرژی و با نشاط مفید باشد، ولی همچنان تأثیر زیادی روی سلامتی می گذارد و شما را شگفت زده می نماید.

در این نوشته می خواهیم نگاه دقیق تری به این موضوع بیندازیم و ببینیم چرا باید ورزش کنید حتی زمانی که حال و حوصله اش را ندارید. در ادامه فواید ورزش کردن در این شرایط را آنالیز می کنیم و بعلاوه نکاتی را برای حفظ انگیزه و ورزش ایمن معرفی می کنیم. پس با ما همراه باشید.

چگونه باید انگیزه خودتان را برای ورزش حفظ کنید؟

اگرچه فواید ورزش و فعالیت بدنی از کسی پوشیده نیست، ولی همچنان بسیاری از مردم ممکن است حوصله ورزش کردن را نداشته باشند و بهانه های زیادی بتراشند. خیلی ها گاهی اوقات از درد و خستگی پس از ورزش، عرق کردن، کالری سوزاندن، غذای سالم خوردن، فشار آوردن به بدنشان و… لذت نمی برند و ورزش را به چشم یک کار سخت و آزاردهنده می بینند. به همین علت نمی توانند به طور منظم ورزش نمایند و سلامتی خود را بهبود ببخشند.

شاید سخت ترین کار برداشتن نخستین گام باشد. خیلی ها زمانی که به انجام یک جلسه ورزشی کامل فکر می نمایند همه انرژی شان را از دست می دهند. شما برای حفظ انگیزه باید به خودتان قول بدهید که فقط می خواهید چند دقیقه ورزش کنید. مثلا تنها کافی است از جایتان بلند شوید و 5 دقیقه بدوید یا حرکات کششی، شنای سوئدی، پروانه و… انجام دهید. بدون شک 5 دقیقه چیز خاصی نیست.

زمانی که خود را برای اجرای این 5 دقیقه تشویق کنید می توانید تکانی به خودتان بدهید و از جایتان بلند شوید. بیشتر اوقات پس از این 5 دقیقه انرژی و انگیزه کافی را به دست می آورید و دلتان می خواهد برای مدت زمان بیشتری ورزش کنید. حتی اگر این اتفاق رخ ندهد و به همان 5 دقیقه بسنده کنید باز هم خالی از لطف نیست، زیرا این 5 دقیقه همچنان ورزش کردن است و از بی تحرکی بهتر خواهد بود.

بعلاوه هر زمان حوصله ورزش کردن را نداشتید، بنشینید و به یک خاطره یا حس خوب هنگام ورزش کردن بیندیشید. ببینید ورزش کردن چه لذتی دارد و چرا آن را انجام می دهید. به شادابی پس از ورزش فکر کنید، به عرق کردن و احساس سبک شدن بیندیشید، به سبکی و پرانرژی بودن خود فکر کنید و… همه این ها یاریتان می نمایند برای جلسه های ورزشی بعدی اشتیاق بیشتری داشته باشید و برای ورزش و فعالیت بدنی لحظه شماری کنید.

این خاطرات خوب هنگام ورزش کردن منجر می شوند ورزش را با دید بهتری ببینید و آن را یک زنگ سرگرمی در نظر بگیرید. برای این کار فقط باید روی جنبه های مثبت ورزش تمرکز کنید و بعلاوه کاری به دستاوردها و نتیجه ها نداشته باشید. به این فکر نکنید که ورزش کردن چه نتیجه و پیشرفتی دارد، زیرا این کار ممکن است شما را دچار وسواس کند و باعث گردد همواره به خودتان فشار بیاورید تا نتیجه مثبت تری بگیرید. این فشار و وسواس هم اجازه نمی دهد از ورزش کردن لذت ببرید.

بنابراین، به خودتان سخت نگیرید و در پی برداشتن نخستین گام باشید. مطمئن باشید انگیزه ورزش به سراغتان خواهد آمد و برای مدت زمان بیشتری تمرین های گوناگون را انجام خواهید داد.

این ورزش همچنان فواید زیادی برای سلامتی دارد

خبر خوب این است که ورزش کردنِ کم انرژی نه تنها هدر دادن وقت نیست، بلکه می تواند به اندازه باقی جلسه های ورزشی شما مفید و کارآمد باشد. ورزش در هر صورت برای سلامتی مفید است و حتی چند دقیقه ورزش معمولی هم بهتر از ورزش نکردن خواهد بود.

شما چه انگیزه ورزش کردن داشته باشید چه نه، با پایبند ماندن به برنامه خود می توانید تأثیر مثبت بزرگی روی تناسب اندامتان بگذارید و با نتایج زیادی روبه رو شوید. از بهبود سیستم ایمنی بدن گرفته تا کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها، هر نوع ورزش در هر شرایطی می تواند فواید زیادی برای سلامتی در پی داشته باشد. البته یادتان باشد هنگام بیماری ها و آسیب دیدگی ها نباید ورزش کنید و به خودتان فشار بیاورید. ولی اگر مشکلتان کمبود وقت، خستگی، بی حالی و… است باید همچنان ورزش کنید تا از فواید زیر بهره مند شوید.

1. به شما احساس شادی و شادمانی می دهد

ورزش یکی از برترین کارهایی است که می توانید برای احساس شادابی انجام دهید. حتی علم هم این را ثابت نموده و با توجه به پژوهش ها افرادی که ورزش می نمایند، فرقی ندارد سطح آن میانه باشد یا شدید، می توانند احساس شادابی و خوشایندی بیشتری نسبت به کسانی که اهل ورزش نیستند داشته باشند.

این افراد بعلاوه در روزهایی که فعالیت بدنی بیش از حد معمول دارند شادمان تر هستند؛ بنابراین، افزایش اندازه ورزش کردن می تواند این احساس شادی و خوشبختی را بیشتر کند. ولی اگر برای مدت کمی ورزش کنید باز هم با احساس شادی روبه رو خواهید شد.

2. احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

با ورزش می توانید خودتان را از مصرف داروهای گوناگون دور کنید و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به طور طبیعی کاهش دهید. پژوهش ها هم نشان می دهند فعالیت بدنی می تواند تأثیر بیشتری نسبت به درمان های دارویی داشته باشد. شما برای بهره مند شدن از این فایده می توانید با پزشک خود مشورت نموده و یک برنامه تمرینی مناسب با توجه به شرایط جسمی تان آماده کنید.

3. به شما هدف داشتن و دستیابی به آن را یاد می دهد

فرقی ندارد هدف شما چه باشد؛ 10 کیلومتر بدوید، رکورد ددلیفت زدنتان را بشکنید یا مسافت دوچرخه سواری تان را افزایش دهید، در هر صورت معین اهداف تناسب اندام و کوشش برای دستیابی به آن ها می تواند به داشتن نظم، هدفمند بودن و بالا رفتن اعتمادبه نفس یاری کند.

هدفمند بودن و معین قصدتان از ورزش کردن نه تنها به خود ورزش و پایبند ماندن به برنامه تمرینی یاری می نماید، بلکه منجر می گردد شما هم به آدمی منظم و باانگیزه تبدیل شوید و در زندگی برای دستیابی به رویاهایتان کوشش کنید.

4. کیفیت خواب و استراحت شما را افزایش می دهد

اگر نمی توانید به خوبی بخوابید و همواره شب ها را با غلت زدن و کلافه شدن سپری می کنید، کمی ورزش می تواند به یاری شما بیاید تا خواب بهتر و باکفیت تری داشته باشید. ورزش با بهبود ریتم شبانه روزی می تواند به شما یاری کند تا در درازای روز شاداب و سرحال باشید و در شب هم حسابی شما را خواب آلود کند. افزون بر این، منجر به بالا رفتن کیفیت خواب می گردد تا حسابی خستگی تان در برود و سلامت بدنتان بهبود پیدا کند. خواب بهتر هم به حفظ انگیزه برای ورزش کردن در باقی روزها یاری خواهد نمود.

5. نیرو و انعطاف پذیری بدن را تقویت می نماید

تمرین های قدرتی و مقاومتی، چه با یاری وزنه باشند چه تنها با وزن بدن، می توانند به تقویت نیروی عضلانی، افزایش حجم توده عضلانی و استحکام استخوان ها یاری نمایند. اهمیت این موضوع با بالا رفتن سن بسیار بیشتر می گردد، زیرا با گذشت زمان ماهیچه ها آغاز به تحلیل رفتن می نمایند و اسکلت بدن ضعیف می گردد.

انجام حرکات کششی هم به انعطاف پذیری بدن یاری نموده و انجام کارهای روزمره را آسان تر می نمایند. افزون بر این، خون بیشتری را هم به ماهیچه های شما می فرستند، گردش خون را بهبود می بخشند و می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهند. شما با انگیزه کم هم می توانید ورزش کنید و نیرو و انعطاف پذیری بدن را افزایش دهید.

6. به افزایش سطح انرژی یاری می نماید

هنگامی که احساس خستگی می کنید، ورزش کردن احتمالا آخرین کاری است که دوست دارید انجام دهید. ولی به گفته کارشناسان، ورزش دقیقا همان کاری است که باید انجام دهید.

پژوهشگران پی برده اند ورزش با شدت کم، یعنی چیزی مانند یک پیاده روی سبک و ساده می تواند اندازه خستگی را کاهش داده و سطح انرژی را هم تا 20 درصد افزایش دهد. کسانی که به علت خستگی یا کمبود وقت بیخیال یک جلسه تمرینی شدید می شوند می توانند دست کم یک فعالیت سبک را پیش بگیرند تا افزون بر ورزش کردن، خستگی شان را هم برطرف نمایند.

7. اعتمادبه نفس را بالا می برد

اگر احساس خوبی نسبت به خود نداشته باشید ورزش برترین راه چاره برای برطرف این مشکل به شمار خواهد رفت. فعالیت بدنی به شما برای داشتن حس بهتر نسبت به خودتان یاری می نماید و فرقی هم ندارد چه فعالیت و ورزشی را انجام دهید و از چه سطح تناسب اندامی برخوردار باشید.

گاهی اوقات همین حس بد باعث می گردد انگیزه ورزش را از دست بدهید. شما کافی است این فایده را به خاطر داشته باشید و با ورزش کردن اعتمادبه نفستان را بالا ببرید و انگیزه بیشتری برای حفظ سلامتی به دست بیاورید.

8. حافظه را هم تقویت می نماید

ورزش منظم می تواند به تقویت حافظه شما یاری کند. پژوهش ها نشان می دهند ورزش های هوازی مانند دویدن و شنا کردن می توانند اندازه هیپوکامپ را که بخش مسؤول حافظه و یادگیری در مغز است، افزایش دهند. این بخش از مغز جزء نخستین بخش های مغز است که در بیماری آلزایمر آسیب می بیند. شما افزون بر یاری گرفتن از غذاهای تقویت نماینده حافظه می توانید با ورزش کردن هم حافظه خود را قوی تر کنید.

9. احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد

از تقویت سیستم ایمنی در برابر سرطان های احتمالی گرفته تا کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، ورزش کردن حتی زمانی که خسته و بی انرژی هستید هم به سلامت بدن و حفاظت از آن یاری می نماید. نظریه ها نشان می دهند ورزش باکتری ها را از بدن دفع می نماید و هورمون های استرس زا را هم کاهش می دهد. این دو عامل می توانند سیستم ایمنی را ضعیف نمایند و منجر به بیماری شوند.

10. منجر به افزایش طول عمر هم می گردد

هیچ جای شکی وجود ندارد که ورزش یکی از برترین راه چارهها برای افزایش سلامتی و طول عمر است. پژوهش ها نشان داده اند ورزش کردن با فشار میانه تا شدید به مدت 30 دقیقه در روز می تواند برای فرار از مرگ ومیر کافی و مناسب باشد. جدا از این، حتما هم نباید به باشگاه بروید و از وقت و پولتان مایه بگذارید. حتی دویدن یا گام برداشتن با سرعت بالا هم می تواند برای بهبود کیفیت زندگی مفید باشد.

ورزش نه تنها وزن شما را کاهش می دهد و منجر به احساس خوشی و شادابی می گردد، بلکه ثابت شده می تواند خطر ابتلا به 13 گونه سرطان و بیماری های خطرناک را هم کاهش دهد. به طور کلی، همه فواید ورزش باعث می شوند سلامت خود را حفظ کنید، کمتر بیمار شوید و طول عمر خود را افزایش دهید.

این نکات را زمانی که احساس خستگی می کنید در نظر داشته باشید

قطعا شما بدن خودتان را بهتر از هر کس دیگری می شناسید. اگر واقعا خسته و ناتوان هستید، جایی از بدنتان درد می نماید و مشکل و آسیب دیدگی خاصی دارید باید ورزش را برای مدتی کنار بگذارید و به خودتان استراحت بدهید. ولی اگر یک صدایی درون ذهنتان می گوید نباید ورزش کنید و به اصطلاح حوصله اش را ندارید، حتما باید از جایتان بلند شوید و تنبلی را کنار بگذارید. اگر انگیزه کمی دارید باز هم باید ورزش کنید، حتی اگر شده برای چند دقیقه.

خستگی بدون شک روی کارکرد بدن تأثیر می گذارد. برای ورزش در این شرایط نباید به خودتان سخت بگیرید. بهتر است کمی ورزش کنید و بدنتان را فعال نگه دارید. لازم نیست حتما مانند روزهای شاد و پرانرژی ورزش کنید. همین ورزش کم و خسته هم از هیچی بهتر است و همچنان شما را با فواید ورزش روبه رو می نماید.

در روزهایی که کم انرژی و بی حال هستید شاید بد نباشد برنامه ورزشی خود را عوض کنید و به سراغ ورزش هایی که شدت پایین تری دارند بروید. برای نمونه، اگر در باقی روزها تمرین های قدرتی انجام می دهید، در هنگام خستگی می توانید از ورزش های هوازی، حرکات کششی، یوگا، شنا و… یاری بگیرید. با این کار همچنان به ورزش پایبند می مانید و در عین حال فشار کمتری به بدن وارد می کنید.

در انتها، یادتان باشد پیش از ورزش با یک پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خستگی و بی حالی شما به علت بیماری یا مشکل خاصی نیست.

سخن انتهای

مسائل زیادی ممکن است مانع ورزش کردن شما شوند. هوای زیادی گرم یا سرد، خستگی، احساس افسردگی و ناراحتی، اضطراب، کم انرژی بودن، کمبود خواب و… همگی حس و حال ورزش کردن را از بین می برند.

شاید شما هم مانند خیلی های دیگر فکر کنید در این شرایط بهتر است ورزش نکنید و منتظر زمانی بمانید که احساس بهتری دارید. ولی این کار تنها مسائل و موانع سر راه شما را بزرگ تر می نماید. در حقیقت، شما باید از جای خود بلند شوید و فعالیت بدنی داشته باشید تا هم احساس شادابی و پرانرژی بودن کنید، هم از برنامه ورزشی خود عقب نمانید.

با توجه به فوایدی که نام بردیم، ورزش کردن حتی زمانی که حال و حوصله ندارید هم همچنان مفید و تأثیرگذار است. با در نظر داشتن نکاتی که آنالیز کردیم کوشش کنید همواره به ورزش خود پایبند بمانید و بهانه ها را کنار بگذارید. مطمئن باشید زمانی که از جای خود بلند شوید، لباس ورزشی تن کنید و به یک موسیقی هیجانی هم گوش دهید سراسر بدنتان پر از حس و حال ورزش کردن خواهد شد.

در انتها، همچنان یادتان باشد اگر مشکل اصلی شما آسیب دیدگی یا تمرین زدگی است حتما باید استراحت کنید و برای مدتی ورزش را کنار بگذارید. بعلاوه می توانید با یک پزشک مشورت کنید و ببینید چه زمانی بهتر است ورزش خود را از سر بگیرید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ طفره مگ را بخوانید.

منبع: Byrdie

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا باید ورزش کنید حتی زمانی که حال و حوصله اش را ندارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید ورزش کنید حتی زمانی که حال و حوصله اش را ندارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید