19 نشانه و عامل سیستم ایمنی ضعیف

به گزارش وبلاگ طفره، سیستم ایمنی ضعیف به شیوه های مختلفی خودش را نشان می دهد و علائم آن بسته به نوع و علت ضعف سیستم ایمنی فرق می نماید. نکته قابل توجه این است که بسیاری از علائم بعلاوه به وسیله سایر مسائل سلامتی ایجاد می شوند بنابراین برای تشخیص و درمان مناسب در صورتی که هر یک از این علائم را تجربه می کنید با یک متخصص سلامت مشورت کنید.

19 نشانه و عامل سیستم ایمنی ضعیف

1. عفونت های مکرر و پیوسته

عفونت های مکرر و پیوسته یکی از رایج ترین علائم سیستم ایمنی ضعیف است. علت این مساله این است که سیستم ایمنی مسئول دفاع از بدن در برابر عفونت های حاصل از باکتری، ویروس، قارچ و سایر عوامل بیماری زا است. هنگامی که سیستم ایمنی به درستی عمل نکند نمی تواند پاسخ موثری به این عوامل بیماری زا بدهد و در نتیجه بدن در برابر عفونت آسیب پذیر می گردد.

ممکن است از بین رفتن این عفونت ها خیلی بیشتر طول بکشد زیرا سیستم ایمنی نمی تواند به صورت موثری با عفونت مبارزه کند. درمان آهسته نشانه ای از سیستم ایمنی ضعیف است زیرا سیستم ایمنی نقش حیاتی ای در توانایی بدن برای ترمیم و بازسازی بافت های آسیب دیده ایفا می نماید.

هنگامی که سیستم ایمنی به درستی کار نکند نمی تواند پاسخ موثری به جراحات یا سایر آسیب های بافتی دهد که همین مساله منجر به تاخیر در درمان می گردد. سیستم ایمنی مسئول بسیاری از فرایندهای ترمیم بافت از جمله التهاب، فراوری فاکتورهای رشد و سیتوکین ها و به کارگیری سلول های ایمنی در محل آسیب است.

2. خستگی مزمن

خستگی مزمن شرایطی است که با احساس خستگی مداوم و بدون علت شناخته می گردد. این شرایط اغلب با علائم دیگری مانند سردرد، درد ماهیچه، درد مفصل و مشکل در تمرکز همراه است. خستگی مزمن می تواند نشانه ای از بسیاری از بیماری های مختلف از جمله عفونت، اختلال های خود ایمنی و عدم تعادل هورمونی باشد اما علاوه بر این ها می تواند نشانه ای از سیستم ایمنی ضعیف هم باشد.

سیستم ایمنی نقش پررنگی در تنظیم سطح انرژی بدن بازی می نماید و هنگامی که سیستم ایمنی به درستی کار نکند باعث می گردد احساس خستگی مزمن ایجاد گردد.

3. پسوریازیس

پسوریازیس یک مشکل پوستی اساسی است که باعث لکه های ضخیم پوسته پوسته روی پوست می گردد که قرمز، خارش دار و دردناک هستند. سیستم ایمنی نقش مهمی در بهبود پسوریازیس دارد زیرا مسئول تنظیم پاسخ التهاب بدن و محافظت از پوست در برابر عفونت ها و انواع دیگر آسیب ها است.

در افرادی که پسوریازیس دارند سیستم ایمنی به اشتباه سلول های سالم پوستی را به عنوان تهدید می بیند و به آن ها حمله می نماید. همین مساله منجر به التهاب مزمن و آسیب پوستی می گردد که باعث بروز لکه و پوسته پوسته شدن سطح پوست می گردد که نشانه پسوریازیس است. افرادی که پسوریازیس دارند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های پوستی قرار دارند زیرا سیستم ایمنی نمی تواند پاسخ موثری به عوامل بیماری زا ارائه دهد.

4. بهداشت ضعیف

بهداشت ضعیف می تواند خطر عفونت ها و سایر مسائل سلامتی را با اجازه دادن به پاتوژن ها برای ورود به بدن و به خطر انداختن سیستم ایمنی بدن افزایش دهد. پاتوژن ها مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها می توانند به وسیله پوست، چشم، بینی، دهان و سایر قسمت های باز بدن وارد شده و منجر به عفونت و سایر انواع آسیب ها شوند.

رعایت نکردن بهداشت مانند عدم شست و شوی مرتب دست ها، تمیز و ضد عفونی نکردن سطوح، نپوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه یا عطسه و عدم استفاده از غذای سالم همگی می توانند احتمال در معرض عوامل بیماری زا و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند.

5. اختلال های خودایمنی

اختلال های خود ایمنی نشانه ای از سیستم ایمنی ضعیف هستند زیرا سیستم ایمنی را درگیر می نمایند و باعث می گردد سیستم ایمنی به بافت های بدن حمله کند که این مساله منجر به التهاب مزمن، آسیب بافت و اختلال عملکرد عضوهای آسیب دیده می گردد.

به صورت طبیعی سیستم ایمنی برای حمله به مهاجمان خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها است و کاری به سلول ها و بافت های بدن ندارد.

6. نداشتن حمایت اجتماعی

نداشتن حمایت اجتماعی می تواند تاثیر منفی ای بر سیستم ایمنی داشته باشد به عنوان مثال استرس را افزایش داده و توانایی بدن را برای مقابله با عفونت ها و سایر مسائل سلامتی کاهش می دهد. حمایت اجتماعی مانند رابطه با دوستان، خانواده و اعضای گروه به کاهش استرس و بهبود احساسات یاری می نماید. حال خوب روحی برای عملکرد سیستم ایمنی مهم است. در مقابل انزوای اجتماعی و تنهایی با استرس مزمن، التهاب و اختلال سیستم ایمنی مرتبط هستند.

علاوه بر این نداشتن حمایت اجتماعی با سایر مسائل سلامتی مانند افسردگی، اضطراب و مشلات قلبی هم همراه است که می تواند سیستم ایمنی را بیشتر به خطر بیندازد.

7. مدیریت نکردن بیماری های سلامتی مزمن

مدیریت نکردن بیماری های سلامتی مزمن می تواند سیستم ایمنی را تضعیف نموده و خطر ابتلا به سایر مسائل سلامتی را افزایش دهد. مسائل سلامتی مزمن مانند دیابت، اختلال های خودایمنی یا بیماری قلبی می توانند عملکرد سیستم ایمنی را مختل نموده و خطر ابتلا به عفونت ها و آسیب های دیگر را افزایش دهد.

علاوه بر این مسائل مزمن سلامتی اغلب با التهاب مزمن همراه هستند که می تواند سیستم ایمنی را بیشتر مختل نموده و خطر عوارض را افزایش دهد.

8. حساسیت ها

حساسیت ها و آلرژی نشانه ای از سیستم ایمنی ضعیف هستند زیرا از واکنش ایمنی بیش از حد فعال به مواد بی ضرر معمولی مانند گرده گل یا بعضی غذاها ناشی می شوند.

در افرادی با سیستم ایمنی سالم این مواد واکنش سیستم ایمنی را تحریک نمی نمایند اما در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند سیستم ایمنی به اشتباه آن ها را تهدید تشخیص داده و حمله ای را شروع می نماید.

9. مسائل گوارشی

مسائل گوارشی می توانند نشانه ای از سیستم ایمنی ضعیف باشند زیرا سیستم ایمنی نقش حیاتی ای را در حفظ میکروبیوم روده سالم و تنظیم واکنش ایمنی در گوارش ایفا می نماید. هنگامی که سیستم ایمنی ضعیف گردد نمی تواند نمی تواند تعادل بین باکتری های مفید و مضر روده را آنالیز کند که همین مساله منجر به مسائل گوارشی مانند اسهال، یبوست، نفخ و درد شکمی می گردد.

علاوه بر این یک سیستم ایمنی ضعیف قادر به دادن یک واکنش موثر به عوامل بیماری زا که منجر به عفونت های دستگاه گوارش می شوند نیست و همین مساله منجر به تشدید مسائل دستگاه گوارش می گردد.

10. عفونت های قارچی مکرر

عفونت های قارچی مکرر نشانه ای از سیستم ایمنی ضعیف است زیرا سیستم ایمنی نقش مهمی را در تنظیم رشد قارچ ها و سایر میکروارکانیسم ها در بدن ایفا می نماید. عفونت های قارچی که نتیجه رشد بیش از حد قارچ کاندیدا هستند در حالت عادی به وسیله سیستم ایمنی و دفاع طبیعی بدن آنالیز می شوند.

اگرچه هنگامی که سیستم ایمنی تضعیف می گردد نمی تواند رشد قارچ کاندیدا را کنترل کند و همین مساله منجر به عفونت های مکرر می گردد. سیستم ایمنی ضعیف بعلاوه در صورت بروز عفونت از بین بردن آن ها را بسیار سخت می سازد و همین مساله منجر به عفونت های قارچی مزمن یا مکرر می گردد.

11. آکنه

با وجود اینکه آکنه یک نشانه مستقیم سیستم ایمنی ضعیف در نظر گرفته نمی گردد اما شواهدی مبنی بر اینکه اختلال عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی را در ایجاد آکنه ایفا می نماید وجود دارند. به طور خاص آکنه با با التهاب مزمن که نشانه واکنش ایمنی بیش از حد فعال است. مطالعات نشان داده اند که عوامل اصلی مرتبط با ایمنی مانند سیتوکین ها و سلول های ایمنی در ایجاد آکنه موثر هستند.

با وجود اینکه تحقیقات بیشتری برای درک رابطه بین سیستم ایمنی و آکنه ضروری است اما این مساله واضح است که سیستم ایمنی سالم برای حفظ سلامت کلی پوست کاهش خطر عفونت ها و سایر مسائل پوستی اهمیت بسیار دارد.

12. تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب می تواند تاثیر منفی ای بر سیستم ایمنی داشته باشد زیرا ممکن است نتواند مواد غذایی و آنتی اکسیدان های لازم را برای پشتیبانی از عملکرد سیستم ایمنی تامین کند. رژیم های غذایی ای که میزان زیادی غذاهای فرآوری شده، شکر و چربی های ناسالم دارند که می توانند منجر به التهاب در بدن شوند و می توانند واکنش سیستم ایمنی را نامناسب ساخته که خطر عفونت ها و بیماری های مزمن را افزایش می دهد.

علاوه بر این یک رژیم غذایی ضعیف می تواند منجر به کمبود مواد مغذی مانند ویتامین A، C و D که برای عملکرد سیستم ایمنی لازم هستند گردد.

13. قرار گرفتن در معرض عوامل سمی محیطی

قرار گرفتن در معرض عوامل سمی محیطی می تواند سیستم ایمنی را تضعیف نموده و خطر ابتلا به عفونت و سایر مسائل سلامتی را افزایش می دهد. عوامل سمی محیطی مانند آلودگی هوا، کود شیمیایی و فلزات سنگین می توانند عملکرد طبیعی سیستم ایمنی را با آسیب زدن به سلول های ایمنی، افزایش التهاب و کاهش فراوری عوامل ایمنی مانند آنتی بادی ها و سیتوکین ها مختل نمایند.

قرار گرفتن مزمن در برابر عوامل سمی محیطی بعلاوه می تواند باعث ایجاد بیماری های اساسی مانند سرطان، اختلال های خود ایمنی و بیماری های تنفسی گردد که می توانند عملکرد سیستم ایمنی را بیشتر به خطر بیندازند.

14. ورزش نکردن

ورزش نکردن می تواند سیستم ایمنی را ضعیف نموده و بدن را در معرض بیشتر در معرض عفونت ها و سایر مسائل سلامتی قرار دهد. ورزش منظم نشان داده شده است که با کاهش التهاب، بهبود گردش سیستم جریان خونو افزایش فراوری سلول های ایمنی به تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید. در مقابل سبک زندگی یک جا نشینی می تواند به التهاب مزمن و تضعیف سیستم ایمنی منجر گردد.

علاوه براین ورزش نکردن با سایر مسائل سلامتی مانند چاقی، دیابت و بیماری قلبی که می توانند عملکرد سیستم ایمنی را تضعیف نمایند هم همراه است.

15. استرس مزمن

استرس مزمن می تواند تاثیر منفی ای بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد زیرا می تواند سیستم ایمنی را سرکوب نموده و خطر ابتلا به عفونت و سایر بیماری ها را افزایش دهد. استرس طولانی مدت می تواند باعث گردد بدن سطوح بالایی از کورتیزول؛ هورمونی که باعث اختلال در عملکرد سلول های ایمنی مانند سلول های B و T می گردد را فراوری کند.

استرس مزمن بعلاوه می تواند منجر به التهاب در بدن گردد که واکنش سیستم ایمنی را تضعیف می نماید. علاوه بر این استرس مزمن با بیماری های دیگری مانند اضطراب، افسردگی و بیماری قلبی هم همراه است که می توانند عملکرد سیستم ایمنی را بیشتر به خطر بیندازند.

16. کمبود خواب

کمبود خواب می تواند سیستم ایمنی را تضعیف نموده و خطر ابتلا به عفونت و سایر مشلات سلامتی را افزایش دهد. بدن در طول خواب سیتوکین که نوعی پروتئین برای تنظیم واکنش ایمنی و محافظت از بدن در برابر عفونت ها و سایر تهدیدها است را فراوری و آزاد می نماید.

کمبود خواب مزمن می تواند منجر به کاهش فراوری سیتوکین و سایر عوامل مربوط به سیستم ایمنی بدن مانند سلول های گلبول سفید و آنتی بادی ها گردد که در نتیجه سیستم ایمنی بدن ضعیف می گردد.

کمبود خواب بعلاوه با سایر مسائل سلامتی مانند چاقی، دیابت و بیماری قلبی هم همراه است که می تواند عملکرد سیستم ایمنی را بیشتر مختل کند.

17. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها با ایجاد اختلاال در تعادل باکتری های روده و کاهش تنوع و فراوانی میکروب های مفید اثر منفی بر سیستم ایمنی دارد. میکروبیوم روده نقش مهمی را در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می نماید زیرا به تنظیم واکنش ایمنی، فراوری مواد غذایی ضروری و محافظت از بدن در برابر عفونت ها و سایر انواع آسیب ها یاری می نماید.

استفاده بیش از مقدار از آنتی بیوتیک بعلاوه منجر به ایجاد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک می گردد که می توانند واکنش سیستم ایمنی را مختل نموده و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند.

18. اگزما

اگزما شرایطی است که باعث لکه های خشک، پوسته پوسته و ملتهب پوستی می گردد. با وجود اینکه علت اصلی اگزما معین نیست اما اینگونه تصور می گردد که علت آن چیزی بین ژنتیک، محیط و عوامل سیستم ایمنی باشد. سیستم ایمنی نقش حیاتی ای را در ایجاد و پیشرفت اگزما بازی می نماید زیرا سیستم ایمنی مسئول تنظیم واکنش التهاب بدن و محافظت از پوست در برابر عفونت و سایر آسیب ها است.

در افراد مبتلا به اگزما ممکن است واکنش بیش از حد به محرک های خاص مانند عوامل ایجاد نماینده آلرژی نشان دهد که این مساله منجر به التهاب مزمن و آسیب پوستی می گردد. علاوه بر این افراد دارای اگزما نسبت به عفونت های پوستی بسیار آسیب پذیرتر هستند زیرا سیستم ایمنی شان نمی تواند پاسخ موثری به عوامل بیماری زا بدهد.

19. واکسن نزدن

واکسن نزدن می تواند سیستم ایمنی را تضعیف نموده و خطر ابتلا به عفونت ها و سایر مسائل سلامتی را افزایش دهد. واکسن ها ابزاری اساسی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ها و تقویت توانایی سیستم ایمنی برای مبارزه با بیماری ها هستند. واکسن ها با قرار دادن بدن در معرض یک فرم ضعیف یا غیبرطرفال عامل بیماری زا که واکنش ایمنی را تحریک نموده و به بدن در بهبود ایمنی در برابر بیماری یاری می نمایند کار خود را انجام می دهند.

با واکسن نزدن افراد بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ها می شوند زیرا سیستم ایمنی شان تضعیف شده و خطر ابتلا به سایر بیماری ها در آن ها افزایش می یابد.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ طفره مگ را بخوانید.

منبع: HealthyGem

منبع: دیجیکالا مگ

به "19 نشانه و عامل سیستم ایمنی ضعیف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 نشانه و عامل سیستم ایمنی ضعیف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید