آیا لاغری و کاهش وزن با ماساژ امکان پذیر است؟

به گزارش وبلاگ طفره، ماساژ که دیرباز به عنوان یکی از روش های درمانی مطرح بوده است یک تجربه بسیار آرام بخش و دوست داشتنی است و می تواند بسیاری از مسائل جسمی و ذهنی را بهبود دهد. چنانچه به طور منظم به مراکز ماساژ مراجعه کنید یا خودتان در منزل با استفاده از ابزار ماساژ بدنتان را ماساژ دهید شاهد تأثیرات فوق العاده ای در سبک زندگی تان خواهید بود. اما آیا کاهش وزن با ماساژ امکان پذیر است؟ فواید ماساژ برای کاهش وزن کدام است؟ آیا تکنیک های ماساژ لاغری که امروزه در مراکز بسیاری تبلیغ می گردد واقعاً تأثیرگذارند؟ در این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ سوالاتتان را بگیرید.

آیا لاغری و کاهش وزن با ماساژ امکان پذیر است؟

فواید ماساژ برای کاهش وزن و تناسب اندام

ماساژ فواید بسیاری برای بدن دارد؛ از کاهش درد عضلات گرفته تا کاهش استرس و بهبود خلق و خو. بعضی از فواید ماساژ به طور غیر مستقیم در روند کاهش وزن تاثیرگذارند؛ در این بخش از مطلب این موارد را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

1. ماساژ می تواند در ریکاوری بعد از ورزش مؤثر باشد

برای کسانی که به طور منظم ورزش نمی نمایند یا می خواهند شدت تمریناتشان را افزایش دهند، درد یا خستگی عضلات یک عارضه رایج است. گاهی درد عضلات بعد از ورزش ممکن است باعث گردد نتوانید برنامه ورزشی تان را به طور منظم انجام دهید. در این مواقع ماساژ می تواند به یاری شما بیاید. ماساژ بعد از ورزش می تواند خستگی، درد عضلات و تنش های عضلانی را به نحو مؤثری تسکین دهد؛ در نتیجه شما می توانید تمرینات ورزشی تان را طبق برنامه انجام دهید و زودتر به تناسب اندام مد نظرتان برسید.

بنابراین، ماساژ می تواند در ریکاوری بعد از ورزش نقش مهمی داشته باشد و روند کاهش وزن شما را به طور غیرمستقیم تسریع کند.

2. با ماساژگرفتن می توانید بیشتر و مؤثرتر ورزش کنید

ماساژ می تواند دامنه حرکتی و انعطاف پذیری شما را افزایش دهد. این مسئله باعث می گردد بتوانید تمرینات و حرکات متنوع تری را انجام دهید و راحت تر به تناسب اندام ایده آلتان برسید. برای افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری بیشتر بدن ورزش یوگا هم بسیار مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مطلب یوگا برای لاغری را مطالعه کنید.

از سوی دیگر پژوهش های انجام شده نشان می دهد ماساژ می تواند ترشح اندورفین را در بدن افزایش دهد. اندورفین همان ماده شیمیایی معجزه گری است که می تواند روحیه شما را بهتر کند و پشتکارتان را افزایش دهد. یکی از معضلات افراد برای ورزش کردن این است که روحیه مناسبی برای جداشدن از رختخواب و رفتن به باشگاه ندارند. بسیاری از کسانی که با مشکل چاقی دست وپنجه نرم می نمایند انگیزه لازم برای تحرک بیشتر و انجام حرکات ورزشی را ندارند. هر چه روحیه بهتر و پشتکار بیشتری داشته باشید انگیزه بیشتری برای رفتن به باشگاه و انجام حرکات ورزشی دارید؛ بنابراین ماساژ باعث می گردد هم راحت تر ورزش کنید و هم این که روحیه بهتری برای ورزش کردن داشته باشید، در نتیجه راحت تر وزن کم کنید.

3. ماساژ می تواند با بهبود سیستم گوارش در کاهش وزن مؤثر باشد

ماساژ می تواند عملکرد سیستم گوارشی را بهبود دهد. مسائل معده و روده در نحوه هضم غذا تأثیر گذارند؛ اگر غذایی که می خورید به درستی هضم و جذب نگردد متابولیسم بدنتان کاهش می یابد و نمی توانید درست وزن کم کنید. هر چه گوارش سالم تری داشته باشید بهتر می توانید غذا را هضم و جذب کنید در نتیجه راحت تر می توانید وزنتان را کنترل کنید؛ بنابراین ماساژ به خصوص ماساژ شکمی می تواند با بهبود عملکرد سیستم گوارش در کاهش وزن و لاغری تأثیرگذار باشد.

بعضی از متدهای ماساژ شکم که تحت عنوان ماساژ شکم برای لاغری معروف اند می توانند مسائلی همانند تورم، نفخ و درد معده و روده را بهبود دهند. این امر باعث می گردد شکم کوچک تر دیده گردد. آنالیز های انجام شده در مورد ماساژهای شکمی نشان می دهد این نوع ماساژ می تواند دور شکم را کوچک تر کند و این نتایج احتمالاً بر اثر کاهش نفخ و احتباس آب در شکم حاصل می شوند.

4. ماساژ می تواند با افزایش کیفیت خواب در لاغری مؤثر باشد

کیفیت خواب و اضافه وزن به یکدیگر مرتبط هستند. هر چند هنوز تحقیقات بیشتری باید در مورد ارتباط این دو مقوله صورت بگیرد با این وجود مطالعات و آزمایشات انجام شده نشان می دهند زمانی که افراد خواب کافی و مناسب ندارند تمایل بیشتری به مصرف غذاهای پرکالری و کربوهیدرات ها دارند. این مسئله شاید برای شما هم پیش آمده باشد؛ شب هایی که خوب نمی خوابید روز بعد احساس گرسنگی بیشتری می کنید و تمایل بیشتری به خوردن شیرینی، فست فود و غذاهای چاق نماینده دارید. اگر می خواهید وزنتان را کم کنید بهبود شرایط خواب یکی از مواردی است که باید آن را مدنظر قرار دهید و ماساژ یکی از برترین فعالیت هایی است که می تواند کیفیت خواب شما را بهبود دهد. بر اساس پژوهش های انجام شده ماساژ می تواند تأثیر شگفت انگیزی در بهبود شرایط خواب داشته باشد.

5. ماساژ با افزایش متابولیسم می تواند در کاهش وزن و لاغری تأثیرگذار باشد

ماساژ می تواند سطح اکسیژن و مواد مغذی که به سلول ها و بافت های بدن می رسد را افزایش دهد. از طرف دیگر ماساژ یکی از عواملی است که باعث افزایش گردش خون در بدن می گردد در نتیجه می تواند در افزایش متابولیسم تأثیرگذار باشد. زمانی که متابولیسم بدنتان پایین است کالری کمتری می سوزانید و وزنتان بیشتر می گردد. با افزایش متابولیسم کالری بیشتری می سوزانید و در نتیجه وزنتان سریع تر کاهش می یابد.

6. ماساژ با کاهش استرس می تواند برای کاهش وزن و تناسب اندام مفید باشد

استرس عاملی است که ممکن است باعث بروز کاهش وزن یا افزایش وزن گردد. بعضی از افراد بر اثر استرس دچار پرخوری عصبی می شوند و نمی توانند تغذیه شان را کنترل نمایند. بعضی دیگر از افراد بر اثر استرس دچار بی اشتهایی می شوند و وزن کم می نمایند. به عبارت بهتر استرس مانع از این می گردد که بتوانید وزنتان را کنترل کنید. پژوهش ها نشان می دهد کسانی که استرس کمتری دارند بهتر می توانند تغذیه شان را کنترل نمایند و ماساژ یکی از عواملی است که می تواند استرس و اضطراب را در افراد کاهش دهد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، ماساژ می تواند بر نواحی از مغز که وظیفه کنترل احساسات و استرس را بر عهده دارند تأثیرگذار باشد. این تحقیقات نشان می دهند فکر انسان پس از فعالیت هایی همانند ماساژ آرامش بسیار بیشتری دارد و این فرایند آرامش بخش می تواند بر مواردی همانند افسردگی، اضطراب، ضربان قلب و سطح کورتیزول نیز تأثیر بگذارد.

آیا ماساژ لاغری می تواند باعث چربی سوزی گردد؟

بعضی تصور می نمایند ماساژ می تواند مستقیماً سبب سوزاندن چربی گردد. در بعضی از تبلیغات مربوط به سالن های ماساژ و اسپاها این طور گفته می گردد که ماساژ اعضای بدن می تواند سبب کوچک تر شدن سایز و لاغری موضعی گردد. حتی دستگاه های ماساژوری وجود دارد که به عنوان ماساژور لاغری از آن یاد می گردد. در سایت ها و شبکه های اجتماعی هم مطالب متعددی مشاهده می گردد که تحت عنوان آموزش ماساژ لاغری فراوری شده اند.

اما آیا ماساژ لاغری می تواند به تنهایی باعث چربی سوزی، کاهش وزن و لاغری گردد؟ هر چند ماساژ می تواند به طور غیرمستقیم در کاهش وزن تأثیرگذار باشد؛ اما کالری که بدنتان در هنگام ماساژگرفتن مصرف می نماید تقریباً همان اندازه کالری است که در هنگام درازکشیدن و خوابیدن مصرف می کنید و صرفاً ورز دادن و ماساژ اندام بدن نمی تواند به طور مستقیم باعث سوزاندن چربی ها و لاغری گردد. البته دیده شده که بسیاری با ماساژ لاغری شکم سایز شکمشان کمتر شده است؛ اما همان طور که پیش تر به آن پرداختیم این کاهش سایز به علت کاهش نفخ و احتباس مایعات رخ می دهد و چربی ها همچنان در بافت بدن باقی می مانند. بنابراین، چاقی موضعی در بخش هایی مانند پاها، بازوهاَ، پهلوها و… را نمی توان تنها با ماساژدادن آن ها رفع کرد.

شما نمی توانید انتظار داشته باشید که بدون رعایت رژیم تغذیه ای درست و ورزش منظم وزن تنها با ماساژگرفتن وزن کم کنید و به اندام دلخواهتان برسید؛ بلکه ماساژ با توجه به فوایدی که دارد می تواند در کنار ورزش و رژیم غذایی روند کاهش وزن را تسریع کند.

برای کاهش وزن با ماساژ کدام تکنیک ماساژ بهتر است؟

تکنیک های ماساژ متعددی وجود دارند که می توانند برای کاهش وزن مؤثر باشند. این که برای کاهش وزن به سراغ کدام تکنیک ماساژ بروید بستگی به شرایط، سبک زندگی و اهداف تناسب وزن شما دارد. بسیاری از تکنیک های ماساژ می توانند برای ریکاوری بعد از ورزش مفید باشند و با افزایش متابولیسم، کاهش استرس و بهبود شرایط خواب به طور غیرمستقیم در روند کاهش وزن مؤثر باشند. ماساژ سوئدی، ماساژ بافت عمیق، ماساژ شیاتسو، ماساژ سنگ داغ، ماساژ آروماتراپی، ماساژ تایلندی و… همگی تکنیک هایی هستند که می توانند در تسریع کاهش وزن مؤثر باشند.

ماساژ سوئدی یکی از محبوب ترین تکنیک های ماساژ است که می تواند سطح استرس شما را به نحو بسیار شگفت انگیزی کاهش دهد. اگر استرس یکی از دلایل چاقی شماست ماساژ سوئدی یکی از برترین روش های درمانی برای شماست که می توانید آن را در کنار تغذیه سالم و ورزش منظم ادامه دهید تا بتوانید وزنتان را کنترل کنید.

ماساژ بافت عمیق برای افزایش دامنه حرکتی، انعطاف پذیری، ریکاوری بعد از ورزش و کاهش درد و خستگی عضلات فوق العاده است؛ بنابراین اگر می خواهید با یک برنامه ورزشی منظم و حرفه ای وزنتان را کاهش دهید بهره گیری از این تکنیک ماساژ می تواند برایتان بسیار یاری نماینده باشد.

ماساژ شیاتسو دیگر تکنیک ماساژ است که می تواند روند کاهش وزن را تسریع کند. ماساژ شیاتسو تکنیکی است که در آن درمانگر از فشار موضعی برای تسکین استفاده می نماید. این روش ماساژ هم برای افزایش دامنه حرکتی در ورزش، ریکاوری بعد از ورزش و کاهش استرس بسیار مفید است.

ماساژ شکم هم جزو روش های مفید برای کاهش سایز است؛ این نوع ماساژ با بهبود عملکرد گوارشی باعث افزایش متابولیسم خواهد شد. از طرف دیگر با کاهش نفخ و احتباس مایعات هم از فواید این نوع ماساژ است و باعث می گردد سایز دور شکمتان کمتر گردد و انگیزه بیشتری برای لاغری و تناسب اندام داشته باشید.

حتی اگر برای ماساژگرفتن به سالن های ماساژ و اسپاها مراجعه نمی کنید می توانید باخرید ماساژور برقی از مزایای ماساژ برای کاهش وزن برخوردار شوید. مطالعه مطلب با عنوان چگونه خودمان را از سر تا پا ماساژ دهیم؟ هم می تواند برایتان بسیار مفید باشد.

در آخر

هر چند ماساژ نمی تواند به طور مستقیم چربی های بدنتان را بسوزاند یا باعث گردد کالری بیشتری مصرف کنید اما این فعالیت آرامش بخش و معجزه گر می تواند روند کاهش وزن را تسریع کند. بسیاری از فواید ماساژ برای بدن مانند کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب و افزایش متابولیسم تغییرات قابل توجهی در سبک زندگی شما ایجاد می نمایند و این تغییرات در نهایت منجر به این می گردد که بتوانید اضافه وزنتان را رفع کنید و به تناسب اندام دلخواهتان برسید. بار دیگر تاکید می کنیم که ماساژ برای کاهش وزن به تنهایی کافی نیست و برای این که بتوانید به نحو موثری وزنتان را کاهش دهید ضروری است رژیم غذایی مناسب داشته باشید و ورزش کنید.

منابع:healthline, breeze

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا لاغری و کاهش وزن با ماساژ امکان پذیر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا لاغری و کاهش وزن با ماساژ امکان پذیر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید