چه کسانی از پرداخت عوارض خروج معاف اند؟

به گزارش وبلاگ طفره، دولت طبق قانون از هر مسافری که با گذرنامه جمهوری اسلامی ایران از کشور خارج می گردد، عوارض خروج دریافت می نماید اما بعضی شهروندان از این قانون معاف شده اند.

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج معاف اند؟

قانون عوارض خروج در سال 1364 در مجلس شورای اسلامی مصوب شد. آن موقع جمعیتی که از پرداخت این عوارض معاف بودند، دامنه گسترده تری داشت اما به تدریج گروه هایی از این دایره خارج شدند و طیف معاف شده ها نیز کوچک تر شد.

براساس آخرین قانون تصویب شده در سال 1397، در بخش درآمدی جزء 1 بند د تبصره 11 قانون بودجه سال 1398، افرادی که از پرداخت مالیات عوارض خروج معاف شده اند، شامل این گروه ها می شوند:

1. خدمه وسایل نقلیه عمومی سفرهای زمینی، دریایی و خطوط پروازی که در حین ماموریت یا انجام وظایف شغلی باید از مرز گذر نمایند.

2. دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور که مجوز تحصیل مرتبط داشته باشند.

با توجه به این که بیشتر این دانشجویان در بین تحصیل بارها به کشور باز میگردند قوانین موجود متذکر شده است که فاصله خروج دوم باید بیش از 3 ماه باشد در غیر این صورت مشمول معافیت نخواهند بود.

در قانون مصوب سال 1364 نیز صراحتا اعلام شده: معافیت از پرداخت عوارض، آن دسته از دانشجویانی که وضعیت تحصیلی آنها مطابق با ضوابط وزارت فرهنگ و آموزش عالی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) نیست، شامل نمی گردد. در مصوبات اخیر اشاره ای به اصلاح این بند و یا تغییر قانون آن نشده است.

3. بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج از کشور اعزام می شوند.

در قانون مصوب سال 1364 عنوان شده بود که به همراه بیمار (حداکثر یک نفر) به ترتیب به میزان60% و 40% مبلغ عوارض خروج در ماده واحده و تبصره (1) آن تخفیف داده می گردد. آنالیز ها نشان می دهد در مصوبات تازه در بحث معافیت پرداخت عوارض خروج، هیچ اشاره ای به اعمال تخفیف به همراه بیمار نشده و تعیین نیست همراه بیمار همچنان مشمول این معافیت است یا خیر.

4. جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می شوند.

5. ایرانی های مقیم خارج از کشور که دارای گذرنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی هستند.

6. دارندگان گذرنامه سیاسی و خدمت.

7. نمایندگان مجلس از سال 1397 زائران اربعین حسینی را که به صورت زمینی در تاریخ تعیین شده ای به خروج از کشور اقدام کردند نیز از پرداخت عوارض معاف کره اند.

مرزنشینان و ایرانیان مقیم سواحل و جزایر خلیج فارس طبق قانون مصوب سال 1364 مجلس می توانستند بدون پرداخت عوارض خروج با پروانه گذر به خارج از کشور رفت و آمد نمایند اما در لایحه بودجه سال 1397 این قانون اصلاح شد.

بر اساس مصوبه مجلس عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یک بار در طول سال بر اساس قانون بودجه سال 96 اخذ می گردد. در جز (1) بند (د) تبصره (11) آمده است: در سال 1398، عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یکبار در طول سال براساس قانون بودجه سال 1396 کل کشور مصوب 24/12/1395 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن اخذ می گردد.

متن این مصوبه در تعریف مرزنشینی آورده است: افراد مرزنشین به کسانی اطلاق می گردد که ساکن در روستاها و شهرهای مرزی هستند، آنالیز و تایید این موضوع با فرمانداران شهرستان های مرزی است.

هزینه عوارض خروج از کشور برای سفر زیارتی زمینی در سال 96، 12,500 تومان و برای سفر زیارتی هوایی 37,500 تومان بود. همچنین عوارض خروج از کشور در سال 96 برای سفرهای هوایی 75 هزار تومان و برای سفرهای زمینی و دریایی 25 هزار تومان بود.

عین الله شریف پور نماینده ماکو، همچنین امام آدینه این شهر نسبت به حذف معافیت مرزنشینان از عوارض خروج بارها معترض شده و تذکر داده اند: بر اساس بند د تبصره 11 قانون بودجه سال 98 دستور دهید آیین نامه اجرایی عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان تدوین گردد. به نظر می رسد پس از اصلاح مصوبه مالیات عوارض خروج برای مرزنشینان، اجرای آن با تعلیق همراه شده است.

عوارض خروج از کشور در سال 97 طبق نظر دولت، سه برابر شد و به مبلغ 220 هزار تومان برای نخستین سفر خارجی در سال افزایش یافت. این مبلغ برای سفرهای دوم و سوم به میزان 50 و 100 درصد افزایش می رسد و به عدد 330 و 440 هزار تومان می رسد. پس از آن تا سرانجام سال هر سفر دیگری انجام گردد مسافر باید همچنان مبلغ 440 هزار تومان را پرداخت کند.

این افزایش پلکانی در لایحه عوارض خروج از کشور سال 98 فقط شامل سفرهای هوایی خارج از کشور و سفر هوایی به حج و عتبات می گردد و شامل سفرهای زمینی زیارتی نشده است.

در حال حاضر بچه ها خردسال نیز دارای معافیت نبوده و پرداخت هزینه عوارض باید برای آنها انجام گردد. این در حالی است که در مصوبه سال 1364 اطفال تا سن هفت سالگی تمام. از پرداخت عوارض معاف شده بودند.

منبع: دنیای سفر

به "چه کسانی از پرداخت عوارض خروج معاف اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی از پرداخت عوارض خروج معاف اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید