کشف سفال و شیشه های اسلامی در محوطه 063 چمشیر

به گزارش وبلاگ طفره، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، کشف سفال و شیشه های اسلامی در محوطه 063 چمشیر صورت پذیرفت.

کشف سفال و شیشه های اسلامی در محوطه 063 چمشیر

سد چمشیر در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد قرار است بزودی آب گیری گردد. در نتیجه این آب گیری بسیاری از محوطه هایی که باستان شناسان آنها را آنالیز نموده اند نیز برای صد سال زیر آب می رود. باستان شناسانی که این محدوده ها را آنالیز و مطالعه نموده اند، می گویند آنچه باید از کاوش در این محوطه ها بدست می آوردیم را مطالعه نموده و آثار کشف شده را به امین اموال استان ارائه داده ایم. بقیه مواد فرهنگی موجود در محوطه ها ارزش تاریخی چندانی ندارند.

یکی از این افراد میثم نیکزاد، دکترای باستان شناسی و مسئول کاوش در محوطه ای به نام 063 در محدوده سد چمشیر است. او در بازدیدی که وبلاگ طفره میراث فرهنگی انجام دادند، درباره مطالعات تکمیلی پس از حدس های عطایی از باستان شناسان دیگر که در سال 95 انجام داده، شرح داد: در آن سال آقای عطایی آثاری از ساختارهایی در سطح زمین و سنگ چین دیده بود که در ارتباط با زندگی کوچ نشینی بوده است. ما کاوش را انجام داده و ترانشه هایی را برای مطالعات تکمیلی زدیم.

وی گفت: در نتیجه فضاهای معماری بدست آمد که با توجه به نوع معماری و نهشته هایی که انباشته شده متوجه وجود یک ساختار کوچ نشینی شدیم. در این بخش مواد فرهنگی شبه پیش از تاریخ و دو سفال شاخص نیز بدست آمد. تکه هایی از ظروف شیشه ای نیز پیدا شده که باید آنالیز شوند معمولا این شیشه ها برای عطردان، عفیفه دان یا روغن دان مورد استفاده قرار می گرفتند.

وی با بیان اینکه این محوطه طبق آنالیز های متعلق به قرن 5 و 7 هجری یا قرون میانه اسلامی است، گفت: ما در اطراف این محوطه تکه سفالهای زیادی را می بینیم که معمولا دور ریز بوده اند و هر دوره فرهنگی سفال خود را دارد. سفال ها باید گاهنگاری شوند تا سن آنها معین گردد. آن دسته سفال هایی که ممکن است به ما اطلاعاتی بدهد را برای مطالعات بعدی جمع آوری نموده ایم.

نیکزاد با بیان اینکه این محوطه قبلا با لودر تسطیح شده بود، گفت: سفال هایی در سطح و کف محوطه نیز مشاهده میشد یکی از این سفالهای منقوش خشن دست ساز هستند که ما به آن سفال شبه تاریخ می گوئیم، چون سفال مربوط به دوره اسلامی است اما با تکنیک پیش از تاریخ ساخته شده است. چرایی آن برای ما معین نیست. ما در بین مجموعه سفال هایی که حدود 150 قطعه بوده، سفالهای شاخص قرن 5 تا 7 را هم بدست آوردیم. با این حال باید این قطعات سفال تاریخ گذاری شوند.

این باستان شناس گفت: با توجه به نوع معماری بکار رفته و رسوباتی که در اینجا کاوش شده، طبیعی است که در یک دوره زمانی اینجا را پر نموده اند. همه این اطلاعات ما را به این نتیجه می رساند که اینجا یک اشکفت فصلی بوده است.

نیکزاد اعلام کرد: افرادی که در این محدوده زندگی می نموده اند، دامدار بوده و آنها سیاه چادرهای خود را در این محدوده برپا می کردند و از سطح زمین بالاتر می گذاشتند تا هم رطوبت به آن نفوذ نکند و هم حشرات وارد نگردد. ما معماری اینجا را در محدوه 450 متری مطالعه کردیم و بیشتر از این اطلاعاتی بدست نمی آید.

منبع: همگردی

به "کشف سفال و شیشه های اسلامی در محوطه 063 چمشیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سفال و شیشه های اسلامی در محوطه 063 چمشیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید