جاذبه های گردشگری پکن، شهر رنگ ها در چین ، قسمت اول

به گزارش وبلاگ طفره، چین کشور اسرار آمیز و پکن شهر رنگهاست؛ شهر خرد و آرامه زنی و تمرکز با مردمانی دانا و بسیار آرام و مقاوم. پکن مرکز رسمی جمهوری خلق چین است و با وسعتی بزرگ در شرق قاره آسیا واقع شده است. این کشور کهن با پیشینه باستانی یکی از قدیمی ترین تمدن های تاریخ جهان است؛ کشور پادشاهی با سلطنت امپراطوری های با عظمت تاریخ بشری. به همین دلیل این کشور کهنسال در مرزهای گسترده و درون بافت و خاک خود داری شهرها و آثار بسیار قدیمی است. ما برای شناخت بهتر و تماشا این جاذبه های شگفت انگیز بعضی از جاذبه های گردشگری پکن را به شما معرفی می کنیم.

جاذبه های گردشگری پکن، شهر رنگ ها در چین ، قسمت اول

شهر ممنوعه چین

این اثر نادر به مستندات تاریخ نگاران وسیع ترین و کامل ترین مجموعه معماری چوبی در جهان است. احداث آن به دستور جو دی دومین امپراتور سلسله مینگ شروع و ظرف 14 سال با ساختگاهی مستطیل شکل ساخته شده است. دیوار آن در هر ضلع خود یک دروازه را جای داده؛ ضلع جنوبی دروازه نیمروز و ضلع شمالی دروازه نیروی ایزدی. این مجموعه سه قصرو محوطه ای بی نطیر دارد که دارای معماری مجلل خاندان سلطنتی است و در معماری آنها ازمجسمه ها و هزاران شکل اژدها که در فرهنگ چین نشانه قدرت امپراطوری است استفاده شده است. وجود دریاچه ها با درختان بید مجنون و گلهای رنگارنگ همه در کنار هم تزئینی زیبا و تابلوئی جاودانه را به نمایش می گذارند. این اثر ماندگار هم طراز با کاخ های باکینگهام، کرملین و ورسای است و در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده.

معبد آسمانی پکن

در چین شاه را فرزند آسمان می دانستند و این هویتی بود که بر اساس آن بر کشور حکم می راندند. معبد آسمانی کامل ترین و وسیع ترین مرکز باستانی در برگزاری مراسم قربانی نامیده شده و پادشاهان سلسله های مینگ و چینگ در این معبد در هر سال مراسم با شکوهی برای آسمان و برکت محصولات فراوان آن بر پا می کردند. این معبد در جنوب شهر ممنوعه قرار گرفته است و مساحت آن 4 برابر این شهر است. طراحی آن از آثار باستانی چین درباره آسمان گرد و زمین چهار گوشه نشاط گرفته است. معبد به گونه ای ساخته شده که به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می گردد و دو دیوار گرد دور آن را فرا گرفته است.

دیوار چین

این شهر دیواری دارد که امپراطور تمام دیوارهای مهم و باستانی جهانست و جزو هفت اعجاز جهان شمرده می گردد. دیوار بزرگ چین یکی از شاهکارهای معماری دست بشر است که همچون یک اژدهای بزرگ الجثه به طول 6700 کیلومتر از میان کوه ها ، صحراها ، چمنزارها و فلات ها از غرب تا شرق کشور چین را پوشش داده واز آن عبور نموده است. این دیوار مانند یک محافظ بی مثال در برابر هجوم لشگرهای متخاصم بسیار همچون یک دیوار دفاعی نفوذ ناپذیر ایستاده و برای جلوگیری از یورش قبیله ها و قوم های وحشی و شورش آنها به شهرها در زمان امپراطوری مینگ ساخته شده است. در ساختن این دیوار، از مصالح و نیروهای انسانی بیشماری استفاده شده است و جالبتر اینکه از آرد برنج در ساختار آجرهای آن بدلیل استحکام بیشتر ، بغیر از سایر مصالح ، استفاده شده است. این اثر پس ازهزاران سال پایدار ایستاده و سمبل روحیه ملی و مقاوم و همبسته چین است.

میدان تیان آن من

این میدان معروف در نقطه مرکزی شهر پکن واقع شده و بزرگترین میدان شهری جهان با مساحت 440.000 متر مربع است.متن میدان دارای تزیینات بسیار زیبا و پر زرق و برق است و با هزاران گل زیبا همچون رنگین کمان به دور پرچم چین در میدان این شهر و در برابر بنای یادبود قهرمانان ملی این کشور نقش آفرینی می نماید. در برج معروف تیان آن من در جنوب این میدان سالن یادبود مائو تسه تونگ اولین رئیس جمهور محبوب چین قرار گرفته است؛ سالنی که دارای 3 بخش متفاوت از جمله سالن اصلی که جسد مائو تسه تونگ در تابوتی بلورین در آن قرار گرفته است نیز هست. در شرق این میدان موزه ارزشمند ملی چین قرار گرفته که گنجینه نفیسی از تاریخ فرهنگ و تمدن درخشان این کشور را به همگان معرفی می نماید. در غرب این میدان تالار بزرگ خلق چین قرار گرفته است؛ بنایی با ساختمان باشکوه که در ابتدای ورود به آن ستونهای بلند مرمری سفید با طاق های بزرگ و لوسترهای بزرگ کریستالی چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می نماید. چهار شیر مرمری نیز در مقابل این دروازه وجود دارد. مراسم بالا بردن پرچم و پایین آوردن آن در سپیده دم و هنگام غروب در قسمت شمالی میدان برای تمامی گردشگران مجذوب کننده است.

آرامگاه یا معبد مینگ

این آرامگاه معروف در منطقه چانگ پینگ در محدوده شمال غرب و در فاصله پنجاه کیلومتری شهر پکن قرار گرفته و مجموعه ای از سیزده آرامگاه از پادشاهان سلسله مینگ را در خود جای داده است. هفت معبد و یک قبر در آرامگاه مینگ، این منطقه را به یکی از معروفترین معابد در جهان مشهور نموده است. تمامی آثار این مجموعه از لحاظ سبک معماری بسیار یکسان و شبیه به همند؛ بزرگترین آنها معبد چانگ لینگ و کوچکترین آن معبد یونگ بشمار می آید و همه این معابد به وسیله مسیری با نام راه مقدس به یکدیگر ارتباط دارند. این معبد از بزرگترین معابد چوبی چین است و در لیست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید

منبع: فلای تودی

به "جاذبه های گردشگری پکن، شهر رنگ ها در چین ، قسمت اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری پکن، شهر رنگ ها در چین ، قسمت اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید