کنگره آینده پژوهی در 5 شهر کشور برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ طفره، عقیل ملکی فر، شامگاه دوشنبه در نشست خبری با موضوع آینده پژوهی و تأثیر آن بر چشم انداز شهری و استانی، اشتغال در موج چهارم و نقش رسانه ها در تحقق آن، اظهار کرد: آینده پژوهی علمی است که آینده را به ما نشان می دهد و در مقابل علم تاریخ قرار گرفته است.

کنگره آینده پژوهی در 5 شهر کشور برگزار می گردد

وی افزود: نباید اجازه داد تاریخ حوادث را بسازد و انفعال پیشه کرد زیرا کسانی که اسیر موج حوادث هستند بسته به حرفه خود دچار مسائل مختلف می شوند.

ملکی فر ادامه داد: آینده پژوهی علمی است که هیچ کس از خاورمیانه در آن تحصیل ننموده و در انحصار اروپاییان است.

وی اعلام کرد: 80 سال است که این رشته در جهان تدریس می گردد و توانسته شرکت هایی با درآمدهای بالا را بپرورد.

ملکی فر گفت: این علم آینده را پیش بینی می نماید و در اوایل قرن 20 ضرورت شکل گیری آن ایجاد شد.

وی با بیان این که آینده پژوهی علم طراحی آینده است، اعلام کرد: شرایط پذیر بودن در جهانی امروز راهگشا نیست بلکه باید شرایط ساز بود.

وی افزود: با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام در تدارک ایجاد کنگره آینده پژوهی و شهرهای آینده هستیم که احتمالا پنج کنگره در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و دو شهر دیگر خواهیم داشت.

ملکی فر افزود: در قالب این کنگره امید است تا سند توسعه شهری تدوین گردد و چند پیش همایش هم در شهرهایی که ظرفیت خلاق شدن را دارند برگزار می گردد.

آینده چراغ راه آینده است

این آینده پژوه کشور گفت: دیگر گذشته چراغ راه آینده نیست بلکه آینده چراغ راه آینده است.

ملکی فر با اشاره به موج های عصر کشاورزی، موج صنعتی، عصر اطلاعات و دانایی گفت: در خصوص نامگذاری موج چهارم پیشنهاداتی از جمله عصر نور و روشنایی، عصر معنویت و عصر خلاقیت و صنایع خلاق ارائه شده است.

وی افزود: موج اول 29 هزار سال طول کشید، موج دوم در نیمه قرن 18 با اختراع ماشین بخار به وقوع پیوست و موج سوم هم از 1960 میلادی آغاز شد.

ملکی فر با بیان این که کشور ما تازه وارد موج سوم شده، اظهار کرد: این موج، جامعه دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان، خانواده دانش بنیان و نیروی انسانی دانش بنیان لازم دارد.

وی تأکید کرد: نیروهای انسانی که نظام آموزشی کشور ما تربیت نموده مهارت های موج سوم را ندارند.

ملکی اعلام کرد: آموزش ها در کشور باید از ماشین محور بودن تغییر کند و باید خلاق محور باشد.

وی به تفاوت های صنایع سخت و نرم گریزی زد و افزود: صنایع نرم چهار برابر صنایع کارخانه ای ثروت فراوری می نمایند همچنین توان اشتغال زایی آن ها هم دو الی دو و نیم برابر صنایع سخت است.

ملکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهرها باید هویت محور شوند زیرا زمانی خواهد رسید که شهرها قلب تپنده تصمیم گیری می شوند.

وی پیشنهاد داد که می توان برای گرگان چشم انداز 20 ساله تعریف کرد تا به شهری خلاق تبدیل گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کنگره آینده پژوهی در 5 شهر کشور برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنگره آینده پژوهی در 5 شهر کشور برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید