گشایش نمایشگاه تصاویر و اسناد تاریخی شیخ محمد خیابانی و رونمایی از سند ثبت ملی تبریز خاستگاه خط نستعلیق

به گزارش وبلاگ طفره، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی نخستین روز فعالیت خود پس از ابقا را با افتتاح نمایشگاه تصاویر و اسناد تاریخی شیخ محمد خیابانی و رونمایی از سند ثبت ملی تبریز خاستگاه خط نستعلیق شروع کرد.

گشایش نمایشگاه تصاویر و اسناد تاریخی شیخ محمد خیابانی و رونمایی از سند ثبت ملی تبریز خاستگاه خط نستعلیق

به گزارش وبلاگ طفره به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، نمایشگاه تصاویر و اسناد تاریخی با عنوان شیخ محمد خیابانی در نود و هشتمین سالگرد شهادتش در خانه موزه شیخ محمد خیابانی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید و فرهیختگان برجسته این استان؛ شروع به کار کرد.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در این مراسم با تاکید بر اینکه ارائه بعضی اسناد، تصاویر و اطلاعات تاریخی مربوط به شیخ محمد خیابانی کوششی کوچک در راستای بزرگداشت یاد و نام این مبارز نام آشنا است، اظهار کرد: به دلیل اقدامات و خدمات بی شمار ایشان، سال ها کوشش در راه مشروطیت، کوشش در جهت حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و تأمین آزادی سیاسی، مالی، نظامی و فرهنگی کشور، برگزاری نمایشگاهی این چنین در خانه وی بسیار مهم و ضروری بود.

آبدار با بیان اینکه محتوایی ارزشمند و جذاب از اسناد مربوط به فعالیت های این مبارز بزرگ در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان در کوشش است تا آرشیو پژوهشی غنی و قابل استنادی نیز برای پژوهشگران و محققان عرصه مطالعات تاریخ معاصر ایران در این خانه موزه فراهم نماید، چراکه این اداره کل در پی ایجاد موزه ای با کارکردهای فعال در زمینه آموزش و پژوهش و رویداد محور است.

او در انتها گفت: با برخورداری از همکاری مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، سازمان ها و نهادهای مرتبط با موضوع، همراهی محققان و به ویژه مساعدت بازماندگان و وابستگان شیخ محمد خیابانی در آینده نزدیک، شاهد راه اندازی و افتتاح خانه موزه شیخ محمد خیابانی خواهیم بود.

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم به اقدامات و رشادت های شیخ محمد خیابانی در دوره مشروطه، اشاره نمود و گفت: او یکی از مهمترین چهره های ملی و مبارزین برجسته آذربایجان بود که علاوه بر کسوت نمایندگی در مجلس ملی، دانشمند و شخصیتی فرزانه بود که در راه اندازی مطبوعات آذربایجان نقشی اساسی داشت.

سعیدی با تأکید بر اینکه پاسداشت چهره های ملی و تاریخی احیای هویت یک ملت است، ادامه داد: شروع به کار نمایشگاه اسناد و تصاویر مربوط به این مبارز بزرگ در خانه تاریخی او، اقدام مهم و ارزشمندی بود که توسط اداره کل میراث فرهنگی استان محقق شد، قطعا مجلس شورای اسلامی نیز از این اقدام پسندیده حمایت و امکانات لازم را برای تکمیل آن فراهم خواهد نمود.

شهاب الدین بیمقدار نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، ضمن قدردانی از فعالیت ها و کوشش های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در راستای گردآوری اسناد و تصاویر تاریخی شیخ محمد خیابانی، تداوم فعالیت و پژوهش های تخصصی این حوزه در خانه موزه خیابانی را لازم و همکاری تشکل های مردم نهاد و صاحبنظران حوزه های مرتبط در ارتقای غنای پژوهشی این مجموعه را ضروری دانست.

پس از شروع به کار نمایشگاه تصاویر و اسناد شیخ محمد خیابانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از سند ثبت ملی تبریز خاستگاه خط نستعلیق، همراه با نمایشگاه اساتید و هنرمندان خوشنویسی استان، رونمایی کرد.

منبع: میراث آریا

به "گشایش نمایشگاه تصاویر و اسناد تاریخی شیخ محمد خیابانی و رونمایی از سند ثبت ملی تبریز خاستگاه خط نستعلیق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشایش نمایشگاه تصاویر و اسناد تاریخی شیخ محمد خیابانی و رونمایی از سند ثبت ملی تبریز خاستگاه خط نستعلیق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید